Welkom bij de 1e dag van Pinterest Essentials!
Deze 4 daagse ‘Pinterest Essentials’ training is een perfecte start om de hoe, wat en waarom van online zichtbaarheid op Pinterest beter te begrijpen en flink te laten stijgen!
Ik zal me eerst even voorstellen
Hey! Ik ben Sanne Raaimakers, en ik help ambitieuze onderneemsters zoals jij beter zichtbaar worden via Pinterest.
Ik heb een grote liefde voor Pinterest, niet alleen omdat het nogal verslavend is, maar vooral omdat het de nr 1 traffic generator is voor mijn website, en inmiddels ook voor veel van mijn klanten.
En ik gun jou dat ook!
De komende 4 dagen gaan we daarom een krachtige basis leggen voor jouw (door)start met Pinterest marketing.
Let’s do this!
Wat kun je verwachten de komende 4 dagen?
Dagelijkse e-mail
De komende dagen ontvang je elke dag een e-mail met een link naar de pagina waarop je alle informatie van de training van die dag vindt.
Duidelijke uitleg
Alles wordt duidelijk aan je uitgelegd. Ik houd van de zaken simpel houden, niet onnodig moeilijk doen.
Ben je er klaar voor?
We gaan beginnen!
Bekijk hier de video van dag 1,
of scroll verder als je liever leest
Is Pinterest-marketing geschikt voor jouw bedrijf?
Als je nieuw bent op Pinterest, vraag je je misschien af: is Pinterest wel een geschikt kanaal voor mijn bedrijf?
Om daar achter te komen begin je met uit te zoeken of je doelgroep het platform al gebruikt. En – nog belangrijker – of zij op Pinterest zoeken naar onderwerpen waar jouw bedrijf zich op richt.
Als het antwoord ja is, zou ik Pinterest zeker gaan gebruiken als onderdeel van je zakelijke marketingplan.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want misschien weet je niet of je wel de tijd of de middelen hebt om geschikte afbeeldingen voor het platform te maken.
En waarom zou je in Pinterest-marketing willen duiken?
Past het goed bij jou zelf en je bedrijf?
Dit zijn allemaal vragen die je jezelf eerst moet stellen voordat je echt gericht met Pinterest aan de slag gaat.
Maar jij hebt deze gratis 4-daagse niet voor niets aangevraagd, dus ik ga er van uit dat jij Pinterest een serieuze kans wil geven!
Pinterest versus kanalen zoals Instagram en Facebook
Als je eenmaal hebt besloten om de sprong te wagen en Pinterest voor je marketing te gebruiken, is het allereerste dat je moet weten dat je Pinterest nooit kunt vergelijken met Facebook of Instagram.
Veel mensen gaan vanaf Instagram naar Pinterest en denken dat de interactie hetzelfde zal zijn zolang ze hun Instagram-tactieken gebruiken. Maar het toepassen van tactieken van het ene sociale mediaplatform (Instagram) op een zoek- en discovery platform (Pinterest) zal niet werken.
De interactie die je op Pinterest hebt, is zo anders dan die op andere netwerken. Op Instagram krijg je misschien een share, een like of een opmerking. En misschien heb je het gevoel dat dat een hele prestatie is.
Op Pinterest is de gebruiker gewend om op een pin afbeelding te klikken en deze te bewaren of naar je website te gaan. Ze gaan niet direct op zoek naar interactie.
Houd er dus rekening mee dat wat je volgers op Instagram leuk vinden, iets heel anders kan zijn dan wat je Pinterest publiek leuk vindt.
Hoe kom je hier achter?
Door gewoon te beginnen. Veel te testen. En bij te houden wat er wel en niet goed werkt.
De komende dagen geef ik je hier meer tips over hoe je hier zo gericht mogelijk mee aan de slag kunt gaan.
Social versus Search
Maar goed, even terug naar waarom Pinterest dan zo anders is dan bijvoorbeeld Instagram.
Als er maar 1 ding is wat je na vandaag onthoudt, is dat dat Pinterest een (visuele) zoekmachine is, geen social media.
En als je dat écht door hebt, dan begrijp je dus ook dat je op Pinterest een andere soort content zult moeten delen dan op Instagram.
❌ Dus geen gezellige selfies zonder duidelijke onderbouwing
❌ Geen tijdgebonden “vandaag heb ik dit en dat gedaan” berichten
Je hebt hier echt een andere aanpak voor nodig.
Wat voor content deel je dan wel op Pinterest?
Pinterest is het startpunt voor méér.
Zie het als een lijntje dat je uitwerpt met als doel net díe mensen er uit te pikken die denken: “Interesting…”. Die vervolgens doorklikken naar je site. Zich daar helemaal volslurpen met al die rete goede content die je speciaal voor hen hebt geschreven of opgenomen, en je vanuit daar steeds beter willen leren kennen (hallo warme leads).
Denk daar dus goed over na, want dat maakt echt enorm verschil.
Jij versus the big guys op Pinterest
Weet je wat echt een super mooie bijkomstigheid is van Pinterest? Niemand hoeft ook maar ooit van jou of je bedrijf gehoord te hebben om met jou in aanraking te komen via Pinterest.
Sterker nog, 97% van de zoekopdrachten in Pinterest is niet eens merk gerelateerd.
Dat betekent dus dat de kans dat jij gevonden wordt door je ideale doelgroep, net zo groot is als elke andere grote partij in jouw branche die misschien wel duizendmiljoen volgers op Instagram heeft, en al enorme naamsbekendheid heeft opgebouwd.
Gelijke kansen dus! Zelfs als je pas net je business gestart bent #superchill
Wanneer gebruikt jouw doelgroep Pinterest vooral?
Als je kijkt naar de ‘reis’ die een gemiddelde klant doorloopt (dit wordt de klantreis of customer journey genoemd), dan heb je per fase vaak een aantal kanalen die een prominente rol (kunnen) spelen. Dit kan per bedrijf natuurlijk verschillend zijn, dus ik benader het even algemeen.
Mensen gebruiken Pinterest vaak om inspiratie op te doen. Vaak is dit in een fase waarin ze al vrij helder hun doel voor ogen hebben, en heel gericht zoeken naar een antwoord op die zoekvraag. Dit is de Consideration fase.
Maar het kan daar ook vaak nog een fase boven liggen, als ze redelijk doelloos scrollen en zich laten inspireren en leiden door wat ze tegenkomen. In dat geval zitten ze nog in de Awareness fase.
Dit is vooral het geval voor de ‘grotere’ producten of diensten.
Even een voorbeeld, stel je bent gezondheidscoach. Jouw potentiële klant kan vanuit bijvoorbeeld de Awareness fase voor het eerst met jou in aanraking komen, doordat jij een heel goed artikel hebt gedeeld op Pinterest. In dat artikel speel je in op hun (bewuste dan wel onbewuste) struggles waarmee ze dealen.
Dat artikel heeft ze aan het denken gezet, want inderdaad, eigenlijk mogen ze wel wat vaker uit hun luie stoel komen. Maar hoe dan? Waar begin je?
Daar heb jij ze bewuster van gemaakt, dus hun volgende zoekopdracht op dit onderwerp zal meer zitten op de consideration fase. En guess who’s there again met geweldige content?
Yep… YOU!
Maar als je bijvoorbeeld een sieraden webshop hebt, dan is de customer journey waar je klant doorheen gaat vaak heel anders en korter.
Jouw potentiële klant zal niet eerst overtuigd hoeven worden van de meerwaarde van het hebben van een bepaald sieraad, en daar eerst via bijvoorbeeld een gratis weggever over in overweging gaan.
Daar is het veel eerder dat ze denken: “Hey, mooie ketting, wil ik hebben” –> *klik* door naar je webshop, kopen en klaar. (Dit noem ik ook wel ‘de opper-ideale klant’ 😉)
Dus bekijk goed wat voor jouw klant de ‘reis’ is waar zij doorheen gaat. En bepaal vervolgens op welk punt in die reis Pinterest een interessante toevoeging is om ze bekend te maken met jouw bedrijf en jouw aanbod.
Is Pinterest ook geschikt als je geen business hebt in beauty, food of interieur?
Ja absoluut. Pinterest heeft nog steeds (onterecht) het imago dat het alleen maar gebruikt wordt om recepten op te bewaren en moodboards te maken voor je nieuwe interieur of mode trends. Maar het is echt zoveel meer dan dat.
Geloof je me niet? Ga zelf maar kijken. Open Pinterest maar en typ maar wat zoektermen in die matchen met jouw bedrijf of branche.
Wat komt er zoal naar voren? Pins die goed aansluiten op wat jij ook aanbiedt? Waar jij content over deelt? Misschien zelfs concurrenten?
Dit is jouw teken om Pinterest serieus te nemen en er echt mee aan de slag te gaan zodat je niet over een paar maanden denkt: “Shit, waarom heb ik kansen laten liggen en gaat de voorsprong naar mijn concurrent” (want even heel eerlijk jij en ik onder elkaar, dat wil je natuurlijk niet).
Misschien líjkt het alsof het alleen op onderwerpen als food en fashion gefocust is, omdat dat vooral is waar jij naar hebt gezocht in het verleden. En dat is ook wat Pinterest zo interessant maakt. Wat je te zien krijgt in je home feed sluit aan op de content waar jij voornamelijk naar gezocht hebt en op hebt geklikt of bewaard.
Bekijk het dus eens van de andere kant, wat kan er gebeuren als iemand veel zoekt naar ideeën, inspiratie, tips etc. die passen binnen jouw vakgebied?
Precies, de kans dat JOUW pins getoond worden nemen dan ineens enorm toe!
Interessant toch?
ACTIEPUNT 1E DAG
Met alleen informatie opslurpen kom je nergens, dus als je écht resultaten wilt vanuit Pinterest, dan zullen we aan de bak moeten!
Daarom vind je aan het einde van elke dag een opdracht om meteen door te pakken.
De opdracht voor dag 1 is: maak voor jezelf helder in welke fase van je klantreis jouw potentiele klant Pinterest gebruikt. Dit is namelijk hele waardevolle info als basis voor je Pinterest strategie.
Morgen gaan we weer een stapje verder. We kijken dan naar een stuk van je content strategie.
Tot morgen!