Socially Sanne - social media marketing blog met tips, trends, artikelen en video's over Instagram, Pinterest, social media, content marketing en online marketing

Welkom bij de 2e dag van de Pinterest Essentials! 

Hoe is het gegaan naar gisteren? Heb je een duidelijker beeld kunnen krijgen van hoe jouw ideale klant Pinterest vooral gebruikt?

Dit sluit heel mooi aan op wat we vandaag gaan bespreken, we gaan namelijk kijken naar een deel van je content strategie voor Pinterest. Ready?

 

Zonder content strategie, geen goede aanpak op Pinterest

 

Weet je, ik ga er niet omheen draaien. Aan gewoon doelloos wat content verspreiden heb je niks op Pinterest (op geen enkel kanaal overigens).

Je zult je van tevoren een aantal zaken goed helder moeten hebben als je wilt dat je de mensen bereikt die je ook werkelijk wilt bereiken op Pinterest (aka je ideale klant).

Daar gaan we vandaag mee aan de slag.

hoe maak je mooie foto's met je telefoon

Bekijk hier de video van dag 2,
of scroll verder als je liever leest

Op wie richt je je?

Je hoeft echt niet exact te weten hoe de dag van jouw ideale klant er van minuut tot minuut uit ziet. Maar sommige zaken zijn wel heel interessant om scherp te hebben.

Even een paar voorbeelden:

 

Heeft jouw ideale klant een lactose intolerantie?

Niet interessant als je een sieraden webshop hebt, maar wel als je gezondheidscoach bent.

 

Worstelt jouw klant met gewichtsproblemen?

Niet boeiend voor als je hondentrainer bent, maar wel als je een kledingwinkel hebt, of als je een coach praktijk hebt gericht op mindset en gezondheid.

Je snapt hem, kijk vooral voor jezelf wat wel en niet belangrijk is om te weten over jouw ideale klant. Dit alles met als doel om content te schrijven waarmee je een bepaalde snaar raakt bij je doelgroep. Waardoor ze denken: “Damn, ze heeft het over mij!”.

Dan zit je goed.

 

Waar gaat je content over?

Op het moment dat je weet waar jouw ideale klant tegen aan loopt, kun je heel gericht content gaan schrijven. Je content kun je namelijk richten op de pijn punten of de wensen waar iemand tegen aanloopt.

Hiervoor is het is belangrijk dat je eerst goed helder hebt op wie je richt.

Hoe kom je er achter waar iemand tegen aanloopt? Ga met ze in gesprek!

De beste manier is om echt het gesprek aan te gaan met iemand. Face to face of via Zoom, dat maakt niet zoveel uit. Zolang diegene zich maar op haar gemak voelt zodat ze ook echt delen wat hun dwars zit of waar ze enthousiast van worden.

Waar je vooral op moet letten is de specifieke woorden die iemand gebruikt tijdens het gesprek als het gaat om jouw werkgebied. Waar lopen zij tegenaan, welke woorden gebruiken zij om hun gevoelens te verwoorden.

Die woorden kun je namelijk vervolgens exact gebruiken in jouw marketing content om direct de aandacht te trekken bij je doelgroep.

Dit is echt enorm leerzaam, luister dus meer dan dat je praat.

Andere manieren om er achter te komen wat er bij je doelgroep speelt, is door gebruik te maken van Instagram stories functies zoals polls, quiz stickers, sliders etcetera. Stel gerichte vragen op social media.

Stuur een enquête uit onder je mailing lijst.

Kijk eens naar de reviews van boeken binnen jouw branche, welke punten benoemen de reviewers die je opvallen. Welke punten worden benoemd in feedback van je concurrenten?

Blijkbaar zijn dat belangrijke zaken die spelen binnen je doelgroep. Maak daar dus slim gebruik van.

Wat voor type content deel je op Pinterest?

Het idee van Pinterest is dat mensen doorklikken naar de achterliggende website.

Afhankelijk van je doel, is het dus is het dus van belang dat je de aandacht ná de klik vanuit Pinterest zolang mogelijk vast weet te houden.

Wat betekent dat voor het type content waar je je bezoekers naar toe stuurt?

Dat ze daar zo goed mogelijk bediend worden, dat ze daar zo lang mogelijk blijven hangen, en dat ze idealiter nog meer content gaan bekijken op je site.

Maak de content waar je naar verwijst dus zo relevant en interessant mogelijk.

Zelf heb ik de voorkeur voor blogs, omdat je hier niet alleen je expertise goed in kwijt kunt, maar ook omdat het gunstig is voor je SEO waarde (hoe goed je gevonden wordt in Google).

Maar je hoeft echt niet per se een blog te hebben om Pinterest goed in te zetten.

Naast blogs kun je ook verwijzen naar bijvoorbeeld:

 

✅  Landingspagina’s

✅  Podcast afleveringen (idealiter op je eigen site)

✅  Video’s

✅  Productpagina’s

✅  Reviews

✅  Tutorials

✅  Je aanbod

✅  Socials (heeft niet altijd de directe voorkeur)

 

Focus op evergreen content

 

Het idee (en de kracht) van Pinterest is dat de pins die je deelt, zich als een soort olievlek kunnen verspreiden. Dit zorgt er niet alleen voor dat je makkelijk en snel je bereik kunt vergroten, maar ook dat ook oudere pins langer rond kunnen circuleren.

Dit houdt in dat je dus vooraf goed moet bedenken wat je wél en wat je níet verspreidt op Pinterest.

Wel geschikt voor Pinterest

✅  Content die voor langere tijd actueel is
✅  Promo’s voor je gratis weggever (die je lange tijd hanteert)
✅  Vaste producten uit je collectie

Niet geschikt voor Pinterest

❌  Tijdelijke acties en aanbiedingen
❌  Eenmalige challenges of tijdgebonden trainingen
❌  Afbeeldingen of video’s die nergens naar verwijzen

Actiepunt dag 2

 

Het lijkt me duidelijk. het is niet alleen belangrijk om te weten in welke fase van je klantreis jouw ideale klant Pinterest gebruikt (zie dag 1). Maar door een helder beeld te hebben van jouw ideale klant, kun je veel gerichtere content maken, en dat is zó belangrijk!

Dit is echt waar je nóg gerichter aan de slag kunt gaan, in plaats van ‘losse flodders schieten’.

De opdracht voor dag 2 is: Maak een helder beeld van wie jouw klant is, waar zij tegenaan lopen en welke content je hierbij gaat delen.

Morgen gaan we weer een stapje verder. Dan gaan we doelen stellen!

Tot morgen!