Socially Sanne - social media marketing blog met tips, trends, artikelen en video's over Instagram, Pinterest, social media, content marketing en online marketing

Welkom bij de 3e dag van de Pinterest Essentials!

Dag 3 al weer!

Laten we vandaag even beginnen met een welverdiend schouderklopje, want je hebt echt al een aantal belangrijke zaken voorbereid voor jouw Pinterest aanpak! Ik zeg, goed bezig!
Vandaag komt een ander belangrijk onderdeel aan bod: doelen stellen!

3 header socially sanne pinterest marketing homepage

Bekijk hier de video van dag 3,
of scroll verder als je liever leest

We gaan doelen stellen, maar voordat we daar mee aan de slag gaan, eerst even dit:

 

Voordat je gericht op Pinterest aan de slag gaat heb je heldere doelen nodig.

Maar voordat we het over doelen gaan hebben wil ik eerst even zorgen dat we samen echt op één lijn zitten over wat ‘Pinterest zakelijk inzetten’ nou precies is.

Hoe je Pinterest níet zakelijk inzet

In de meeste gevallen dat ik met ondernemers spreek over hun Pinterest aanpak, is deze bijna altijd hetzelfde: de focus ligt vooral op het delen van inspiratie op eigen Pinterest borden, of samen met hun klanten.

Niet er goed stil bij staande dat je hier zakelijk gezien niet veel me opschiet.

Pinterest is die traffic machine, remember? Mits je het ook zo inzet dus.

Door je puur te focussen op inspiratiepins van anderen te bewaren op je borden, zal er niemand zijn die doorklikt naar jouw website. Je bent dus heel simpel gezegd vooral bezig traffic voor ánderen te bezorgen. #ouch

Voel je ‘m?

Wat is het dan wel, Pinterest zakelijk inzetten?

Als ik het heb over Pinterest zakelijk inzetten, dan bedoel ik dus dat je het kanaal op zo’n manier gaat inzetten dat het vóór jou gaat werken.

Dat het je naamsbekendheid en je bereik vergroot, meer bezoekers naar je website stuurt, nieuwe leads en klanten oplevert, om even wat voorbeelden te noemen.

Pas als je Pinterest met díe gedachte in je achterhoofd gaat inzetten, dan praten we over zakelijk gebruik ?

Hebben we ‘m scherp?

Mooi!

Door naar je doelen stellen.

“A goal without a plan is just a dream”

Als je geen helder doel voor ogen hebt, zul je ook nooit weten of iets een succes was of niet.

Het is dus tijd voor goal setting!

Houd hierbij wel rekening met jouw type bedrijf, en wat past bij Pinterest. De kans dat iemand die nog nooit eerder van jou heeft gehoord, vanuit Pinterest doorklikt naar je blog, en meteen instapt in je programma van €5.000,- is waarschijnlijk niet reëel.

Houd het dus passend.

Wat denk je te kunnen verwachten van Pinterest, dus puur het kanaal?

Goede focuspunten zijn bijvoorbeeld:

✓ Meer naamsbekendheid
✓ Meer websitebezoekers
✓ Meer leads
✓ Uiteindelijk meer omzet

 

Hoe kun je dit meten?

Let vervolgens op de statistieken die hierbij passen:
✓ Meer naamsbekendheid ➞ aantal bereikte personen
✓ Meer websitebezoekers ➞ aantal doorkliks naar je site
✓ Meer leads ➞ aantal keer je gratis weggever gedownload via Pinterest (even als voorbeeld)
✓ Meer omzet ➞ verkochte producten of diensten

Wat als de resultaten tegen blijken te vallen?

Stel dat je na een tijd merkt dat je resultaten toch tegen blijken te vallen. Misschien krijg je helemaal niet zoveel leads als waar je op hoopte, of is je bereik laag. Ligt dit dan aan Pinterest?

Dit klinkt misschien gek, maar kijk eens dieper wat er nog meer aan de hand kan zijn.

Ik merkte bijvoorbeeld dat mijn bezoekersaantallen hoog waren elke maand, maar dat ik ook een enorme bounce rate had (dat is het percentage bezoekers dat eigenlijk meteen je site weer verlaat, zonder dat deze überhaupt goed en wel geladen is.

Was mijn content dan zo slecht dat ze meteen weer vertrokken? Of werkte Pinterest gewoon niet?

Dit is het moment dat je wat dieper moet gaan graven om de werkelijke oorzaak te achterhalen.

Wat denk je?

Mijn website laadde ontzettend traag!
Dan snap ik dat iemand al weer vertrokken is voordat de pagina überhaupt geladen is.

Ik wist dus waar er werk aan de winkel was, en dat gaf resultaat!

Actiepunt dag 3

Waarschijnlijk heb je al een voorgevoel ?

De opdracht voor dag 3 is:

Denk na over welke doelen voor jouw bedrijf belangrijk zijn om op te richten met Pinterest.

Morgen de laatste dag! En daarin deel ik nog een heel belangrijk onderdeel. Iets dat je misschien liever niet wilt horen, maar ik tóch met je moet delen… 

Tot morgen!