Bewaar voor later

Pinterest voor beginners

Hoe gebruik je Pinterest – Handleiding voor beginners

De kans is heel groot dat je wel bekend met Pinterest voor eigen gebruik. Je zoekt een nieuw recept om eens uit te proberen, wilt eens een keer een ander kapsel of gaat je interieur veranderen.

Pinterest is hierbij heel vaak een rots in de branding doordat je er urenlang allerlei toffe inspiratie kunt verzamelen op je zelf samengestelde moodboards.

Pinterest is dus als het ware een digitaal prikbord waar je van alles op kunt verzamelen. Handig!

Maar wist je dat Pinterest ook zakelijk gezien een heel interessant kanaal is?

Voor veel mensen is Pinterest namelijk het eerste contactmoment met een bedrijf, zonder dat ze uberhaupt wisten dat dat bedrijf bestond.

Hoe dat precies werkt en hoe dit voor jouw bedrijf kan werken leg ik je uit in deze Pinterest voor beginners handleiding.

Pinterest woordenboek met de belangrijkste termen

Er worden nogal wat termen gebruikt binnen Pinterest, en om er helemaal zeker van te zijn dat je weet wat er bedoeld wordt, kun je hieronder spieken 🙂

Pinterest Borden

Een Pinterest bord kun je zien als een digitaal prikbord waarop je alles bewaart wat je interessant vindt. Dit kan zijn op persoonlijk vlak, dan bewaar je voornamelijk de content waar jij enthousiast van wordt of geïnspireerd door raakt.
Maar dit kan ook vanuit zakelijk aspect. Dan kijk je waar jouw ideale klant vooral in geïnteresseerd zou zijn en wat matcht met jouw bedrijf of blog.
Borden kun je indelen in categorieën. Als je bijvoorbeeld interieurstylist bent en een bord hebt dat gericht is op ‘Badkamers’, dan kun je hier allerlei inspiratie op kwijt. Van badkamer ontwerpen, tot opbergmogelijkheden en Do It Yourself projecten.
Borden zorgen er voor dat je georganiseerd blijft en dat anderen jouw content goed kunnen vinden.

Verborgen Pinterest Borden

Verborgen borden zijn borden die alleen voor jou zichtbaar zijn (en alleen voor anderen als je er voor kiest iemand uit te nodigen voor een verborgen bord).
Niemand kan de pins zien die je hier bewaart, tenzij je er voor kiest om het bord zichtbaar te maken.

Pinterest Groepsborden

Een groepsbord is een bord dat gebruikt wordt door meerdere pinners. Je kunt zelf een groepsbord aanmaken, of je toe (laten) voegen bij een ander groepsbord.
Enkele jaren geleden waren groepsborden enorm interessant voor je bereik en websiteverkeer, maar sinds Pinterest hier minder prioriteit aan geeft zijn groepsborden op Pinterest een stuk minder interessant geworden.
De vuistregel is dat je het beste de meeste focus kunt leggen op je eigen borden.

Pinterest Pin

Een Pin is de ‘post’ die je bewaart op een van je Pinterest borden. Een Pin bestaat uit een afbeelding of video met een omschrijving en een link die door linkt naar een achterliggende webpagina zoals een landingspagina op je website, een blog post, een productpagina in je webshop, je online portfolio, etc. 

RePin

Repinnen is als iemand jouw content bewaart op een van hun borden. Tegenwoordig wordt dit ‘bewaren’ genoemd in plaats van pinnen of repinnen, maar deze term komt nog veel voor. Het idee is gelijk aan bijvoorbeeld het delen van een post op Facebook.

Foto’s en reacties

Op Pinterest kun je, net als bij veel andere kanalen zoals Instagram en Facebook, reacties plaatsen bij een Pin.
Ook kun je een foto delen als je bijvoorbeeld ook een poging hebt gewaagd om die fantastische taart te bakken (vooral doen ook als deze compleet mislukt is, zoek maar eens op ‘Pinterest fails’ 

Pin Button

Dit is een widget of plug-in die je toevoegt aan je website om het voor je bezoekers makkelijker te maken om blog artikelen of andere content vanaf je website te bewaren op een van zijn of haar eigen borden op Pinterest.
Door simpelweg te klikken op de Pin Button wordt de afbeelding met de betreffende achterliggende link eenvoudig gedeeld op Pinterest. Het is belangrijk om je site en content hiervoor te optimaliseren.

Keywords

Keywords, ofwel zoektermen zijn ontzettend belangrijk binnen Pinterest. De keywords omschrijven waar je pin over gaat, en waar je dus op gevonden wordt als Pinterest gebruikers met die zoektermen een zoekopdracht plaatsen in Pinterest.
Blog banner gratis pinterest cursus socially sanne klein

Is Pinterest social media?

Wat heel belangrijk is om te beseffen, is dat Pinterest geen social media kanaal is, ook al wordt het wel heel vaak zo gezien. Pinterest is namelijk een zoekmachine. Inderdaad, net zoals Google en YouTube.

Pinterest kun je zien als een visuele zoekmachine, want alle resultaten worden visueel getoond (op een uitzondering daar gelaten als de achterliggende website niet helemaal goed geoptimaliseerd was voor Pinterest…)

 

Op Pinterest draait het om vindbaarheid, en niet om connecties aangaan met anderen en een band opbouwen, wat bijvoorbeeld op Instagram wel het geval is. Daarom wordt Pinterest ook wel ‘Introverts Paradise’ genoemd, want je kunt heerlijk in je eigen bubbel blijven. En dat is voor een introvert net als ik  echt een chille gedachte ?

Dus waar de focus op social media kanalen ligt op de interactie aangaan met je publiek, ligt de focus op Pinterest op het stukje vindbaarheid. Dus zorgen dat jouw pins getoond worden op het moment dat iemand er naar zoekt.

Lees ook dit blog over Pinterest versus Instagram.

Voorbeeld van een zoekopdracht in Pinterest

Hieronder zie je bijvoorbeeld de resultaten van de zoekopdracht naar ‘gezonder leven’. Door die woorden in de zoekbalk te typen krijg je zoekresultaten die matchen met die zoekopdracht. Daarnaast zie je die bubbels met woorden er in, dat zijn extra aanvullende of optionele zoekresultaten die passen bij de ingevoerde zoekopdracht.

Pinterest voor beginners - Pinterest zoekopdracht gezonder leven

Hoe gebruik je zoekwoorden op Pinterest?

Er zijn meerdere plaatsen waar je zoekwoorden opgepikt kunnen worden door het Pinterest algoritme. Om gevonden te worden in Pinterest is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Maar waar plaats je die zoekwoorden dan?

Er zijn  7 plaatsen waar je zoekwoorden opgepikt kunnen worden door het Pinterest algoritme.

– Weergavenaam

– Profielomschrijving

– Bordtitels

– Bordomschrijvingen

– Pintitels

– Pinomschrijving

– Afbeeldingen (ook als de tekst onderdeel is van de afbeelding)

Houd hier dus goed rekening mee bij het aanmaken van je content of het optimaliseren van je account.

Klik hier als je meer wilt lezen over waar je rekening mee moet houden met het Pinterest algoritme.

Pinterest voor beginners - Socially Sanne

Hoe start je op Pinterest?

Voordat je mensen naar je website kunt sturen vanuit Pinterest moet je even een aantal stappen doorlopen (no worries, kleine moeite)

1 – Maak een Pinterest account aan

2- Zet dit account om in een zakelijk account (dit kan ook een privé account zijn dat je omzet naar zakelijk, houd er rekening mee dat je eventueel borden verbergt die niets met je business te maken hebben)

 3 – Claim je website(s) binnen Pinterest, zie hier de handige handleiding die Pinterest hiervoor heeft

 4 – Vul al je gegevens in en schrijf een pakkende account omschrijving met zoekwoorden zodat je doelgroep je kan vinden

 5 – Maak Pinterest borden aan en gebruik relevante zoekwoorden. Let op: je Pinterest account richt je in met het oog op je doelgroep. Als jouw bedrijf gericht is op bijvoorbeeld kinderpsychologie, dan zijn borden die gaan over dames fashion niet relevant. Die kun je eventueel wel verbergen op je account zodat je niet hoeft te switchen tussen een privé en zakelijk account

 6 – Deel content vanaf je eigen website op Pinterest. dit kan direct zijn vanaf je site. Je kunt ook zelf afbeeldingen en video’s uploaden en hier de juiste URL aan koppelen.

 

Wat is een goed formaat voor Pinterest afbeeldingen?

Reguliere Pinterest afbeeldingen hebben een verhouding van 2:3, het beste kun je hiervoor 1000 x 1500 pixels aanhouden. De meeste Canva Pinterest templates hebben dit formaat, dus dan weet je dat je goed zit.

Wat doet een pinafbeelding?

Waar een social media post in veel gevallen al de hele boodschap vertelt, is een Pinterest afbeelding juist vaak de uitnodiging naar het hele verhaal. Het idee van Pinterest is namelijk dat mensen erop klikken, en vervolgens kun je ze naar elke willekeurige website pagina leiden.

Dit kan bijvoorbeeld je blog zijn, productpagina’s, landingspagina’s, noem maar op.

Dat is ook precies de reden waarom Pinterest zo interessant kan zijn, door iemand naar je website te sturen kun je ze met de juiste content aan je merk of bedrijf verbinden.

Kun je zomaar Pinterest pins verwijderen?

Het is beter om Pinterest pins niet te verwijderen, maar ze gewoon te laten staan. Ook als ze geen resultaten geven. Lees hier een uitgebreid blog over het verwijderen van pins op Pinterest.

Waar zet je Pinterest voor in?

Je kunt verschillende doelen hebben om Pinterest zakelijk voor in te zetten. Mijn belangrijkste focus is websiteverkeer en leads verhogen via Pinterest. Maar andere belangrijke doelen kunnen bijvoorbeeld zijn naamsbekendheid verhogen, meer leads krijgen, meer verkopen, etc.

Afhankelijk van jouw doelen kun je bepalen hoe je Pinterest gaat inzetten om aan die doelen te werken. Hier kun je vervolgens je achterliggende content op aanpassen.

Wil je meer websiteverkeer, zorg er dan voor dat je pins ook aanzetten tot doorklikken. Wil je meer leads, zorg er dan voor dat je naar de juiste content doorverwijst waar een duidelijke call to action is zodat mensen zich aanmelden voor je mailing of een gesprek bij je boeken bijvoorbeeld.

Kan ik mijn Instagram berichten delen op Pinterest?

Ja, dat kan. Het is mogelijk. Of het ook de beste keuze is is afhankelijk van je achterliggende doel.

Als je doel namelijk is om meer mensen naar je website te sturen, en je hebt ook een koppeling gemaakt met Google Analytics, dan kun je na de klik vanuit Pinterest exact bijhouden wat iemand vervolgens op je website doet.

Hierdoor krijg je onder andere een goed beeld van welke content het beste presteert en waar je verder op voort kunt borduren.

Door mensen door te laten klikken naar je Instagram berichten heb je geen zicht in wat er daarna gebeurt. Ze gaan door naar Instagram en vanaf daar moet je het doen met de Instagram statistieken. Je hebt dus heel weinig inhoudelijk inzicht.

Lees ook: Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram?

 

Wanneer is het wel interessant om Pins door te linken naar Instagram?

Stel je hebt geen website. Of je weet dat je het grootste gedeelte van je klanten en omzet uit Instagram haalt, dan kan het wel interessant zijn om (een gedeelte van) je pins door te linken naar Instagram. Dit is dus een afweging die je kunt maken.

Houd er wel rekening mee dat vierkante beelden vanuit Instagram niet optimaal zijn voor Pinterest, en dat je Instagram caption vaak ook niet geschikt is voor Pinterest.

Pas dat dus vooraf aan.

Lees ook dit artikel: Pinterest inzetten als je alleen Instagram hebt, kan dat?

En nu aan de slag!

Je hebt een hoop informatie over hoe je kunt starten op Pinterest, maar het gaat er vooral om dat je gaat dóen!

Ben jij al zakelijk actief op Pinterest, of sta je net aan het begin van dit avontuur en ben je er nu helemaal klaar voor om door te pakken?

Laat het even weten in de reacties hieronder! Vind ik leuk!

Wil je toch nog wat extra begeleiding bij het starten, vraag dan de gratis Pinterest cursus aan.

Bewaar op Pinterest

Pinterest Essentials

Volg de gratis 4-daagse Pinterest Cursus

De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest

Bewaar voor later