Socially Sanne - social media marketing blog met tips, trends, artikelen en video's over Instagram, Pinterest, social media, content marketing en online marketing

Welkom bij de 4e (en laatste) dag van de Pinterest Essentials!

Als je ergens mee begint wil je natuurlijk zo snel mogelijk resultaat zien. Het liefst willen we allemaal onze pins direct viral zien gaan, waardoor we honderden websitebezoekers per dag krijgen

Ik, echt ik snap het.

Maar ik moet je toch echt even uit die droom halen, cause it ain’t gonna happen that quickly on Pinterest. Misschien niet de opening waar je op had gehoopt op deze laatste dag van deze mini training, maar wel echt een belangrijk punt om te beseffen.

Ik leg het je hieronder allemaal verder uit, en ik voeg er ook goed nieuws aan toe.

Beloofd.

Socially Sanne Pinterest en Content Marketing

Bekijk hier de video van dag 4,
of scroll verder als je liever leest

Het schiet niet echt op, he?

Ik snap je, als je ergens aan begint wil je natuurlijk ook zo snel mogelijk resultaat zien.

Ik hoop ook altijd dat ik na één setje sit ups buikspieren heb waar je ‘U’ tegen zegt.

But it ain’t gonna happen. #sfeerverpester

 

Voor pinterest is dat helaas niet anders. Pinterest heeft écht de tijd nodig om op gang te komen. Zie het als een diesel die op het begin goed warm moet lopen voordat ‘ie pas echt lekker begint te rijden, en ook minder brandstof (= jouw tijd) verbruikt.

Maar nu je dit weet, kun je er (mindset-technisch gezien) ook mee dealen, toch?

id = "NO">

Wat moet je dus vooral niet doen?

❌ Elke dag je statistieken checken en verwachten dat je binnen no time duizenden websitebezoekers per dag gaat verwelkomen

 

 

En wat doe je wel?

✅ Geef het de tijd. Kijk rustig wat er gebeurt, maar geef het weken tot maanden de tijd.

Echt!

Klinkt super lastig (is het ook, weet ik als geen ander (Queen of ongeduld) Maar het is nou eenmaal zo.

Focus in de tussentijd liever op het blijven creëren van waardevolle content voor je klanten en die te verspreiden via Pinterest. Dat is echt de beste manier om je tijd te besteden.

Wat is dan dat goede nieuws waar je het over had?

Dat goede nieuws is niet ‘zomaar; goed nieuws. Het is namelijk één van de grootste krachten van Pinterest waardoor jij enorm veel tijd kunt besparen, en toch elke dag eyeballs op je content kunt krijgen.

 

Kijk eens naar deze afbeelding. Wat valt je op?

Levensduur social content 2021-2
 

Inderdaad…

De content die je deelt op Pinterest heeft een super lange levensduur!

Ben eens eerlijk, hoeveel tijd besteed jij dagelijks op social media, zeg Instagram? Posts maken, van tevoren actief zijn, posten, daarna actief zijn, DM’s beantwoorde, stories maken, reageren op reacties op je berichten, de interactie opzoeken met andere accounts. Zeg even wat je op een gemiddelde dag op Instagram ‘hoor te doen wil je gezien worden’ (neem dit even met een korreltje zout, maar you get the message, dit zijn wel punten die er bij komen kijken)

Ben eens eerlijk? 1 uur? 2 uur? Nog meer dan dat?

Ik ben met gemak 2 uur per dag actief op Instagram. Niet per se omdat ik dat wíl. Maar omdat ik weet wat er voor nodig is om je content überhaupt gezien te laten worden.

Maar de content die ik deel op Instagram is niet mijn belangrijkste content. Oh no.

Mijn grootste focus ligt op de content die je op mijn website vindt. Blogs, video’s, podcasts. Dát is de content waar ik telkens weer naar kan blijven verwijzen. De content waardoor ik maanden tot jarenlang op gevonden kan worden in de zoekmachines.

“Maar je kunt je blogs toch ook delen op Instagram?”

Ik kan op Instagram inderdaad benoemen dat ik een blog heb geschreven. Hang er een klikwaardige boodschap aan om je volgers ook zo ver te krijgen dat ze de moeite nemen om naar mijn bio gaan, daar op de link klikken, en dan nog hopen dat ze op de juiste link klikken en direct bij het blog uitkomen, en niet gefrustreerd weer terug gaan naar Instagram en mijn kans verkeken is… ?

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb maar heel weinig websitebezoekers vanuit Instagram vergeleken met Google en Pinterest (slechts gemiddeld 3% komt uit Instagram om precies te zijn).

Instagram is niet ingericht om veel bezoekers naar je website te krijgen, want ze willen dat je zo lang mogelijk op hun platform blijft (!!)

Begrijp me niet verkeerd, ik houd echt van Instagram. Maar als ik denk aan hoe kan ik zoveel mogelijk mensen naar mijn belangrijkste content verwijzen, mijn evergreen content (blogs en podcasts), dan is Instagram waardeloos (sorry not sorry ?)

 

Terug naar het overzichtje

Als we dan weer even het overzicht erbij pakken waarop je de levensduur van je content ziet, begrijp je dan waarom ik Pinterest zo omarm? Dit geeft namelijk weer dat de tijd die ik steek in Instagram (2 uur per dag) maar voor maximaal 48 uur zichtbaarheid zorgt.

In die 2 uur kan ik ook een ‘lang-houdbaar’ artikel schrijven. Dat vervolgens delen op Pinterest, waardoor ik er maanden tot jaren (yep, het is echt waar) resultaat uit kan halen.

En als je je afvraagt hoeveel tijd ik dan aan Pinterest besteed: 2 uur.
Maar dan per week, en niet per dag.

Is nogal een verschil he?

 

Wil je zeggen dat social media dan geen nut hebben?

Oh nee, dat wil ik hier absoluut niet mee zeggen.

Sterker nog, (veel) social media kanalen zijn juist fantastisch! Je moet alleen van tevoren wel helder hebben voor jezelf wat je verwachtingen zijn.

Pinterest is geweldig voor je naamsbekendheid, bereik, websitebezoekers, leads werven etcetera.

Instagram zal je waarschijnlijk een stuk minder websitebezoekers opleveren, maar is weer een heel goed kanaal om de persoonlijke kant achter je bedrijf te laten zien, en een connectie op te bouwen met je community.

De combinatie van de 2 kanalen is in mijn ogen heel waardevol, mits je ze ook zo gericht inzet ☺️

Socially Sanne Raaimakers Pinterest en content Marketing-33 800x800

Hoe nu verder?

Je hebt de afgelopen dagen heel wat voorwerk verricht , dus hoe ga je nu verder?

Ga aan de slag met die basis leggen voor Pinterest waar je de afgelopen dagen aan begonnen bent. Dat gaat je uiteindelijk zoveel meer opleveren dan nu zonder plan er in te duiken.

Dus nog even een check:

✓ Ideale klant helder?

✓ Content plan gereed?

✓ Doelen bepaald?

✓ Geduld onder controle?

 

Mooi, dan kun je aan de slag op Pinterest!

Maak pins waar je klanten niet omheen kunnen, zorg voor de juiste borden  en gebruik de zoekwoorden waar jouw klanten op zoeken. En, heel belangrijk, pin consistent. Niet een paar dagen heel veel, dan weer weken niets, maar consistent. Elke dag. En ik beloof je dat dit steeds makkelijker wordt zodra je hier je weg in gevonden hebt.

Ik wens je heel veel succes, maar vooral heel veel plezier en dat het een succes mag worden! Want Pinterest is echt een enorm interessant en fijn kanaal, wat lekker voor je doorwerkt, ook als je op vakantie bent of lekker op de bank ligt te Netflixen ?

 

Succes!

Groetjes Sanne

Meteen goed doorpakken op Pinterest?
Meld je aan voor de pinterest Kickstarter training

In de Pinterest Kickstarter leer je alles wat je nodig hebt voor een succesvolle aanpak op Pinterest.

Hierdoor bereik je elke dag je doelgroep en krijg je dagelijks potentiële klanten op je website.

Allemaal zonder elke dag online te moeten zijn.

Online Pinterest cursus voor beginners

In de Pinterest Kickstarter leer je hoe je in 2 uurtjes per week 24/7 zichtbaar kunt zijn voor je doelgroep zonder elke dag online te hoeven zijn. Zo houd jij tijd over voor je klanten, jezelf én je gezin.

 

Hiermee bedoel ik niet dat je 2 uur per week kwijt bent aan het volgen van de cursus. Dat bepaal je zelf.
Waar je in de cursus naar toe werkt is dat je na het volgen en toepassen van de lessen in 2 uurtjes per week zorgt voor 24/7 vindbaarheid via Pinterest. Klinkt goed, toch?

 

Welke resultaten je hiermee behaalt:

➤ Een sterke fundering op Pinterest waarmee jij elke dag geïnteresseerde potentiële klanten op je website krijgt, zonder dat jou dit dagelijks uren tijd kost.

➤ Jouw bedrijf is elke dag zichtbaar en vindbaar online, waardoor het groeit zelfs als jij op vakantie bent.

➤ Meer websitebezoekers, meer leads en meer klanten.