Bewaar voor later

Zo krijg je inspiratie voor een online training en andere content header

Zo krijg je inspiratie voor je online training (en andere content)

Toen ik begon als ondernemer richtte ik me in eerste instantie met name op hoe ondernemers hun bedrijf konden laten groeien met behulp van Instagram marketing. (Misschien ken je me al van die tijd)

 

Daarnaast lag mijn focus ook al op Pinterest marketing, maar met name voor eigen gebruik. Ik kreeg nog niet zoveel vraag naar trainingen op dit vlak. Voor Instagram marketing stonden klanten klaar om in te stappen.

Het belang van Instagram marketing was blijkbaar heel helder. Pinterest minder daarentegen. Anyways, daar wilde ik het nu niet over hebben. 

 

Ik begon mijn ‘carrière’ als ondernemer naast mijn fulltimebaan in loondienst bij ’s werelds grootste baby-autostoeltjesfabrikant waar ik de social media marketingcampagnes en content strategie voor Europa op me nam. (Mocht je mijn hele verhaal willen horen, check dan even deze podcast aflevering)

 

Terwijl ik de voorzichtig de markt afspeurde, had ik contact met een aantal ondernemers die meer wilden leren over hoe ze Instagram het beste in konden zetten, en of ik ze daarbij kon helpen.

 

Zo gezegd, zo gedaan.

 

Ik sprak met een aantal onderneemsters af. Bij de ander op kantoor, of gewoon bij mij thuis aan de keukentafel. Mijn eigen kantoorruimte was toen nog non existing.

 

Nadat ik zo een tiental ondernemers had gesproken en ze zoveel mogelijk op weg had geholpen, ben ik de balans op gaan maken. En er was iets wat me enorm opviel.
Ze stelden veel vragen.

 

Niets bijzonders op zich. Behalve dat de vragen die zij stelden voor mij in de categorie “dat weet iedereen toch allang” vielen.

 

Maar dat was dus niet zo.

 

Misschien heb jij ook onderwerpen binnen jouw business waarvan je denkt dat jouw klant er allang van op de hoogte is of er al het fijne van weet.

 

Nou, let me tell you this: dat is dus niet zo.

 

Waarschijnlijk heeft jouw klant veel vragen over onderwerpen die voor jou ‘peanuts’ zijn. Of ze zijn zich niet eens bewust van het bestaan van een bepaald ‘probleem’ of onderwerp.

 

Het is dus aan jou om ze daar van bewust te maken!
Dit is gouden materiaal voor content die je gratis deelt in bijvoorbeeld een blog, of een social video die je ook weer op je site kunt delen. Super waardevol!

 

Nadat ik inmiddels veel meer ondernemers had geholpen met Instagram marketing teachen, had ik een heel document aangelegd met allerlei vragen waar zij tegenaan liepen. Vragen die ze niet zomaar in het openbaar durfden te stellen op social media, maar die ze me wel face to face toe durfden te vertrouwen.

 

Inmiddels kreeg ik via Instagram steeds de vraag of ik een online basistraining beschikbaar had over Instagram marketing. Ik deelde al veel waardevolle info, en blijkbaar was er vraag naar méér.

 

Maar nee, die had ik dus niet.

 

Puur en alleen omdat ik dacht dat er geen vraag naar zou zijn!
Boy was I wrong.
Uiteraard ging ik met die feedback aan de slag, en mijn Instagram Basis Training was al snel geboren (deze training is niet meer beschikbaar overigens aangezien ik mijn bedrijfsfocus inmiddels veranderd heb en Instagram hier geen concrete rol meer in speelt)
Maar dat was het nog niet.
In deze Instagram training benoemde ik mijn favoriete ontwerptool Canva. Zo vertelde ik dat ik Canva niet alleen gebruik voor social media afbeeldingen, maar eigenlijk voor alle marketing. Ik legde uit hoe fijn deze tool werkt en dat deze bovendien gratis te gebruiken is.

 

Ik ging er van uit dat iedereen wel bekend was met Canva, dus verder ging ik er niet zo diep op in.

 

Totdat één deelneemster vroeg of ik geen training kon maken over Canva, want daar wilde ze nu wel meer over leren.

 

Op haar reactie kwamen weer zoveel beamende reacties van anderen, dat ik dacht, why not!
Dus ik ging aan de slag met het maken van een overzichtelijke stap voor stap Canva training, inclusief video uitleg en bonussen. De Canva Queen training was een feit, en deze training is inmiddels al 1,5 jaar mijn bestverkochte training!

 

Ik heb hem in de tussentijd nog uitgebreid en geoptimaliseerd, en elke maand komen er nieuwe deelnemers op af (nieuwsgierig geworden? Meer info over de Canva training check je hier)

 

Waarom ik dit met je deel?

 

Als ik wederom te veel in mijn eigen bubbel was blijven hangen, dan ging ik er steevast van uit dat mijn doelgroep allang bekend was met de kennis die ik bezit binnen mijn vakgebied.

 

Maar dat is nou net het mooie: dat zijn ze in veel gevallen niet. Anders hebben ze jou misschien ook niet nodig (kennisondernemers, deze is voor jullie… think about it…)
Exact deze situatie deed zich eerder dit jaar nogmaals voor.
Nadat ik afgelopen december the big leap nam en me volledig op Pinterest marketing (en Canva 😉 besloot te richten, kreeg ik steeds vaker out of the blue ‘basic’ Pinterest vragen.

 

Ook dit waren vragen waarvan ik in eerste instantie dacht dat ze al lang bekend waren voor mijn doelgroep.
Niet dus.
En ook niet zo gek dus dat ik dit keer nóg sneller in de actiemodus schoot en aan de slag ging met de Pinterest Kickstarter. De online Pinterest training waarmee je de basis van jouw Pinterest strategie helemaal op de kaart zet.

 

 

Moraal (of moralen eigenlijk) van dit verhaal:


? LUISTER meer dan dat je praat, alleen dan kun je zoveel meer te weten komen over jouw doelgroep. Zeker als je ze persoonlijk spreekt. Online of offline, dat maakt niet uit.

Verwerk vaak gestelde vragen die je krijgt in gratis (of betaalde) content. Maak er een weggever of een online training van. Net wat bij jou past.

Ga voor jezelf eens na, wat zijn vragen die regelmatig gesteld krijgt?

Zitten hier vragen tussen waarvan jij denkt dat iedereen het antwoord al weet? Of is dat misschien toch niet het geval? Dit kan net het missende linkje zijn tussen jouw aanbod en je doelgroep.

Welke kennis heb jij waar jouw doelgroep (nog) niet over beschikt?

 

En hoe kun jij ze hiermee helpen?
Ik ben heel benieuwd of dit je aan het denken heeft gezet. Laat me zeker even weten welke actiepunten je hieruit kunt halen, ben benieuwd!

 

Bewaar op Pinterest

1 Inspiratie voor de inhoud van je online training - Socially Sanne blog

Wil je je bedrijf laten groeien via Pinterest?

Wil je met Pinterest aan de slag, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Dan is de gratis Pinterest Essentials mini training precies wat je zoekt.

Wil je meteen doorpakken op Pinterest? Kijk dan bij de Pinterest Kickstarter online training, of werk 1-op-1 met mij.

 

sanne raaimakers socially sanne pinterest business school
Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest

Bewaar voor later