Voor als je alles uit je Instagram account wilt halen
Instagram is inmiddels uitgegroeid tot een platform met maar liefst 1.000.000.000 (yup, je leest het goed, dat is 1 miljard) actieve maandelijkse gebruikers. Ongelooflijk, hè!
Als je bedenkt dat 80% hiervan minstens één zakelijk account volgt, dan is het niet zo gek dat je het lastig vindt om met jouw bedrijf nog op te vallen tussen dit grote geweld!
Om je hier een handje bij te helpen geef ik je 5 handige tips waarmee je direct je interactie opschroeft.
1 – Post met regelmaat
Uit het onderzoek van marketing tool ‘Tailwind’ in 2017, bleek dat als je minstens 7 keer per week post, je meer engagement krijgt dan wanneer je minder vaak post. Zij zeggen dat door het nieuwe algoritme van Instagram optimaal te benutten, je je aantal likes en volgers eenvoudige kunt verdubbelen. Hoe meer je post, hoe hoger de resultaten. Maar uiteindelijk kun je het beste veel gaan testen wat voor jou werkt, én voor je volgers. Liever 1 goede relevante post, dan 20 nét niet. Wees dus zorgvuldig met wat je post.
2 – Gebruik de juiste hashtags
Wil je je zichtbaarheid optimaal benutten, maak dan slim gebruik van hashtags. Door deze hashtags zorg je er namelijk voor dat je account gevonden wordt in de zoekresultaten. Maak een mix tussen vaak gebruikte hashtags en minder vaak gebruikte. Hierdoor zorg je er voor dat je bericht niet direct verdwijnt tussen de vele posts met populaire hashtags, en spreek je nieuwe doelgroepen aan door zichtbaar te zijn bij de minder populaire hashtags.
3 – Post (live)video’s en Stories
Instagram begon ooit als een fotokanaal, maar tegenwoordig zijn ook video’s echt niet meer weg te denken. Wist je dat video’s ook de beste manier zijn om je engagement te verhogen? (bron) Maar ook Instagram Stories en Live video’s scoren erg hoog. Zo word je bijvoorbeeld direct bovenaan geplaatst zodra je live video start, super voor je engagement!
Ik hoor je twijfelen. Want live voor de camera verschijnen is best wel spannend. Snap ik! Oefen dus eerst een paar keer zodat je aan je eigen stem went (altijd een dingetje) en nog even lekker de mist in kunt gaan. En remember, perfect bestaat niet, dus wees niet te streng voor jezelf 😉
Lees ook:
4 – User generated content
User Generated Content, ook wel UGC genoemd, kunnen bijvoorbeeld foto’s of video’s zijn, van personen die jouw merk of product tonen in hun posts. Stel je verkoopt sieraden, dan kunnen dit posts zijn waarin iemand haar armband showt via social media. De reden waarom UGC doorgaans goed werkt, is dat het authentieker overkomt op je volger, het maakt een boodschap geloofwaardiger doordat er echt klanten worden getoond. Dit verhoogt je engagement enorm! Vraag wel altijd even om toestemming of je de post mag delen, en mention het account ook in je post, wel zo netjes.
5 – Organiseer een wedstrijd
Eigenlijk werkt dit altijd goed. Nodig je volgers uit om mee te doen aan een wedstrijd waarbij ze bijvoorbeeld in een post hun favoriete product of dienst uit jouw aanbod delen, andere personen moeten taggen, of een reactie achterlaten in de vorm van emojis. Versterk je contest door je deelnemers gebruik te laten maken van een specifieke hashtag die meteen goed is voor je naamsbekendheid. Denk aan #mybracelet of #ikenmijnfiets (ik verzin ze ter plekke). Geef vervolgens een mooie prijs weg, en laat maar komen die interactie!
Op dit blog lees je regelmatig meer handige tips om je engagement te verhogen, kom dus regelmatig een kijkje nemen, of volg me via Instagram om als eerste op de hoogte te zijn.
Met welke tip ga jij direct aan de slag? Let me know in the comments!
Trackbacks/Pingbacks