fbpx

Sharing is caring!

Je kent het misschien wel, je maakt een toffe foto, schrijft er een leuk tekstje bij en wat hashtags, post hem op Instagram, en er gebeurt niets…

Oké je krijgt een paar likes en met geluk wat reacties, maar dat was het eigenlijk wel.

Tegenvaller.

Het is tegenwoordig ook super lastig om te zorgen dat je content gezien wordt door je volgers, laat staan andere gebruikers. En in plaats van al je tijd stoppen in het uitzoeken hoe het algoritme exact werkt en hoe je het kunt verslaan, kun je je tijd echt beter besteden. Want Instagram en haar algoritme veranderen continu, dat kun je echt niet bijhouden.

Richt je op dat wat je onder controle hebt
Richt je in plaats daarvan liever op iets wat je wél onder controle hebt: het op de juiste manier inzetten van HASHTAGS. In dit blog laat ik je zien wat hashtags precies zijn, en ik geef je een aantal handige tips & tricks over hoe je ze eenvoudig in kunt zetten. Want hashtags inzetten is echt niet ingewikkeld, maar probeer er in eider geval zoveel mogelijk uit te halen voor het beste resultaat.

Een post met ten minste één hashtag heeft gemiddeld al 12,6% meer engagement dan een post zonder enkele hashtag. Daarom is het dus super belangrijk om een goede hashtag strategie te bepalen om je account te laten groeien!

Instagram hashtags zijn dus dé manier om je bereik te vergroten en nieuwe volgers én meer engagement te krijgen op Instagram.  

Maar hoe werkt dat nou precies met hashtags? 
Hoe zet je zou nou optimaal in? 
En hoevéél moet je er dan gebruiken?

Daar gaan we dadelijk dieper op in, laten we eerst eens naar de basics kijken.

Wat zijn hashtags?

Een hashtag herken je aan een woord of kort zinnetje met een hekje er voor, #zoalsdit. De functie van hashtags is dat ze vindbaar zijn, je kunt dus zoeken op bepaalde hashtags. Op die manier kun je duidelijk maken waar je content over gaat. Hiermee kun je er ook voor zorgen dat je juist de mensen bereikt die je wilt bereiken, doordat je je content beter kunt categoriseren.

Hoe vind je de beste hashtags voor jouw account?

 

Doordat je met hashtags content als het ware kunt categoriseren, is het wel belangrijk dat je relevante hashtags gebruikt. Oké, klinkt logisch, maar wat is dan relevant?

Eigenlijk is het heel simpel. Stel je voor dat je fotograaf bent, en een post plaatst over een kijkje achter de schermen bij een newborn-fotoshoot. Wie wil je hier mee bereiken? Nou, bijvoorbeeld andere zwangeren of toekomstige moeders en vaders die bij het zien van jouw foto denken: ‘Dat wil ik ook!’.

Deze doelgroep kan bijvoorbeeld al gesegmenteerd zijn door het Instagram Algoritme doordat ze een bepaalde hashtag volgen (yep, je kunt hashtags volgen, en dat is dus mega waardevol!). Stel dat ze de hashtag #zwangerschap volgen, dan krijgen ze zeer waarschijnlijk door het algoritme posts voorgeschoteld waarin deze hashtag wordt gebruikt. Ik zeg bewust ‘zeer waarschijnlijk’, want doordat er zoveel factoren zijn die bepalen welke content jij te zien krijgt, is het nooit een 100% zekerheid dat je (potentiële) volgers jouw content ook echt te zien krijgen als je #zwangerschap gebruikt.

Anyway, we gaan even uit van de best case scenario.
Dus je gebruikt #zwangerschap, je bereikt hiermee de mensen die je wilt bereiken, en kunt hier zelfs op langere termijn nieuwe klanten uit halen. Bingo!

Wanneer is een hashtags dan niet relevant?
Stel je gebruikt bij diezelfde foto de hashtag #huisdierfotografie, want dat zit ook in jouw aanbod als fotograaf, dan zul je hier mensen mee bereiken die geïnteresseerd zijn in, inderdaad, huisdierfotografie. Maar wil je die bereiken met de newborn foto’s? Nee, inderdaad.
Voor die personen kan het zelfs als storend worden ervaren als ze jouw newborn foto te zien krijgen doordat deze voorgeschoteld wordt vanuit de #huisdierfotografie die ze volgen.

Kortom: gebruik bij je post hashtags die ook gaan over het onderwerp waar je over post, houd het relevant.

 

Misschien vind je dit ook interessant:

Nog een paar handige tips

 

Gebruik alle 30 hashtags

Bij je posts in de Instagram feed kun je 30 hashtags gebruiken. Dat is 30 extra kansen om jouw posts onder de ogen van je volgers te krijgen. Gebruik die kansen dan ook.

Het maakt overigens voor je resultaten geen verschil of je de hashtags direct in je caption (de tekst bij je post) of in de reacties plaatst. Doe dus wat jij wilt, ik plaats ze zelf vaak als reactie onder mijn post om de caption netjes en overzichtelijk te houden, maar dit is dus helemaal aan jou.


Gebruik hashtags ook in je Stories

In stories kun je maximaal 10 hashtags gebruiken. Deze kun je inzetten als sticker, gewoon typen of zelfs verstoppen achter bijvoorbeeld een GIFje. In tegenstelling tot bij je feed posts, kun je bij de stories hashtags wel exact zien dankzij welke specifieke hashtag je mensen bereikt hebt. Hier staat helaas alleen weer geen aantal bij 🤷🏻‍♀️

Leer je klanten beter kennen

Ga eens rondkijken op Instagram bij een aantal accounts die voor jouw bedrijf worden gezien als je ideale klant. Je kunt ze beter leren kennen door eens verder te kijken dan wat zij zelf bijvoorbeeld posten. Kijk eens bij ‘volgend’ welke accounts zij volgen (zitten hier concullega’s tussen?) maar let ook eens op of ze hashtags volgen. Welke zijn dit? Noteer ze, en gebruik ze vervolgens in jouw hashtag strategie!

Maak gebruik van verschillende type hashtags

Staat er een speciale campagne in de planning, of heb je bijvoorbeeld iets te vieren, maak dan ook eens gebruik van bijvoorbeeld campagne hashtags, die specifiek passen bij de gelegenheid.

Wil je je extra richten op je naamsbekendheid of je community rondom je merk of bedrijf, maak dan gebruik van community hashtags en branded hashtags en nodig je volgers uit om deze ook actief te gebruiken.

 

Wil je nóg meer leren over Instagram hashtags, (want er is nog zoveel meer over te vertellen!) dan kan ik je zeker mijn e-book aanraden, ‘De Ultieme Instagram Hashtag Guide‘. Het is geen simpel overzichtje met de 500 beste hashtags uit jouw niche, want, laten we eerlijk zijn, wie zegt er dat die voor jou werken? Precies.
In dit e-book krijg je vooral heldere uitleg zodat jij exact weet wat je wél moet doen, en zo binnen no-time zelf je eigen hashtag strategie op kunt zetten. 

Voor de prijs van 2 cappuccino’s gun je jezelf vooral veel tijd die je gaat besparen door direct de juiste stappen te nemen met jouw hashtags, want je hoeft niet meer eindeloos allerlei dingen te testen, je leert direct hoe je je het beste aan kunt vliegen.

Je ontvangt het e-book in je mailbox, en je kunt er direct mee aan de slag.

Klik op deze link, of op de afbeelding om de guide direct te kopen in de shop.

Wil je meer lezen over hoe je Instagram in kunt zetten, lees dan ook dit artikel over hoe je meer interactie kunt krijgen op Instagram, en dit artikel over hoe je instagram Stories in kunt zetten voor meer omzet.

Vond je dit een leerzaam blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!

Gebruik jij hashtags op Instagram? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!

Sharing is caring!

shares