Bewaar voor later

Grote schoonmaak van je Instagram account

Waarom en hoe houd je een grote schoonmaak op je Instagram account?

 

Door regelmatig je Instagram account op te schonen kun je makkelijker de mensen bereiken die je ook echt wilt bereiken. Volgers komen en gaan op Instagram, maar jij wilt er natuurlijk voor zorgen dat je continu de meest interessant doelgroep aan blijft trekken: jouw ideale klant. Daarom is het van belang dat jouw content aan juist die groep wordt voorgeschoteld. En je account opschonen kan hier zeker bij helpen.

Om er voor te zorgen dat Instagram een goed beeld heeft van wie jij wilt bereiken, is het slim om regelmatig, zeg een á twee keer per maand, je account even op te frissen.

Mocht je een bepaalde term niet helemaal begrijpen, dan vind je in dit blog de uitleg van de belangrijkste Instagram termen, maar dan heel simpel uitgelegd. 

 

 

Klik hieronder om dit blog als podcast te beluisteren

Redenen waarom je een Instagram schoonmaak zou houden

 

Misschien is het niet helemaal duidelijk waarom je een grote schoonmaak zou houden op Instagram. Het is zo toch wel prima allemaal? Dus voordat  we verder gaan geef ik je eerst 3 redenen waarom je Instagram account en je volgers een schoonmaakbeurt zou geven.

 

Reden 1: Je bereik op Instagram vergroten

Hoeveel procent van je volgers jouw content werkelijk ziet is nogal verschillend als je er meerdere bronnen op na slaat, dus hier hang ik geen getal aan vast, maar het is echt maar een klein percentage. Wat wel zeker is, is dat lang niet iedereen die jou volgt ook werkelijk je Instagram berichten te zien krijgt. Shocking, right? De content (alle berichten en stories) die iemand te zien krijgt in zijn of haar tijdlijn, zijn afhankelijk van eerdere interactie met een ander account. Plaatst iemand bijvoorbeeld altijd een reactie bij je berichten, of kijkt iemand altijd jouw Instagram stories, dan is de kans heel groot dat jouw nieuwe content ook weer getoond wordt in de tijdlijn van die persoon.


Maar als je een volger hebt die wel graag je berichten leest, maar eigenlijk nooit interactie met je content heeft (denk aan reageren, opslaan, delen of liken), dan is de kans een stuk kleiner dat die persoon jouw nieuwe berichten voorbij ziet komen in haar tijdlijn. Hoewel ze je content misschien wel heel graag zien.

Maar wat gebeurt er nou als je volgers hebt die helemaal niet echt zijn, nep accounts op Instagram. En die nepaccounts hebben wel interactie met jouw content doordat ze automatisch nepreacties of likes achter laten? Precies! Dat account wordt als ‘waardevoller’ gezien door Instagram waardoor de kans groot is dat dat nepaccount wél jouw berichten ziet, en die minder actieve maar wel geïnteresseerde volger jou niet meer vanzelf voorbij ziet komen. Dat wil je niet! Dus hier gaan we dadelijk als eerste mee aan de slag.

Reden 2: Je interactie op Instagram verhogen

Hoe meer interactie iemand met jouw content heeft, des te groter de kans dat ze jouw content te zien krijgen. Het is dus belangrijk om er voor te zorgen dat de voor jou waardevolle volgers ook meer interactie hebben met je posts en je stories. Zorg er dus voor dat je waardevolle content deelt die ze graag delen, opslaan om nog eens terug te kijken of op reageren. Alleen een ‘like’ achter laten wordt niet als heel waardevol gezien door het Instagram Algoritme, dus dat is niet voldoende.

Anderzijds is het niet alleen jouw content die zorgt voor meer interactie, ook door het regelmatig opschonen van je volgers en de fake accounts te blokkeren, is de kans groter dat jouw content sowieso al bij je ideale volgers terecht komt. Dan gaat de interactie vanzelf omhoog als je content deelt waardoor zij geïnspireerd raken of een hele goede tip uit kunnen halen bijvoorbeeld.

 

Reden 3: Een band opbouwen met je Instagram volgers

Instagram is echt een community kanaal. Met andere woorden, het is een plek waar mensen met elkaar willen connecten, enhetzelfde geldt ook met de persoon achter jouw bedrijf. Daarom is het zo belangrijk om je persoonlijkheid te laten zien in je account. Zorg voor de persoonlijke connectie waardoor mensen veel makkelijker een band met je op kunnen bouwen.

 

Wees bewust van wie jou volgt, ga in gesprek in de reacties van jouw posts en je DM’S, de direct messages. Maar ook zeker door de accounts van je volgers te bezoeken en te reageren op hún berichten. Zo voelen je volgers zich gehoord, en zullen ze makkelijker een connectie met je kunnen voelen waardoor je echt een fijne community kunt bouwen op Instagram. Hiermee kun je je onderscheiden van jouw concurrenten, want die band die jij met je voglers hebt kan niemand evenaren.

Verder met het stappenplan

Nu je weet waarom het zo belangrijk is om regelmatig een grote schoonmaak te houden op je Instagram account, gaan we aan de slag met het stappenplan. Het blog gaat verder onder de afbeelding.

Hoe en waarom houd je een grote schoonmaak op Instagram - Socially Sanne

Stap 1 – Bekijk je volgers en blokkeer nep of inactieve Instagram accounts

 

Helaas wordt het aantal Instagram volgers nog vaak als belangrijkste leidraad gezien of een Instagram account succes vol is, maar het aantal volgers zegt lang niet alles! Je kunt bijvoorbeeld 5.000 volgers hebben die geen interactie hebben met je account, nooit eens reageren op je posts of je een DM sturen, geen toegevoegde waarde zijn voor jouw bedrijf, of 500 volgers waar je juist veel interactie mee hebt en misschien zelf bij je kopen. Staar je dus niet blind op hoeveel volgers iemand heeft, en voel je vooral niet minder dan iemand met veel volgers, je weet nooit hoe ze aan die volgers komen.

Wat in ieder geval belangrijk is voor jou, is om te kijken naar wie jouw volgers zoal zijn, en hier de ‘rotte appels’ te verwijderen of blokkeren (= hetzelfde effect, maar soms verschilt het welke mogelijkheid je hebt).

 OKÉ, OKÉ, IK WEET WAT JE NU DENKT…

 

Je hebt hard gewerkt om die volgers te krijgen, en dan vertel ik je dat je ze weer moet blokkeren?
Inderdaad, en ik zal je uitleggen waarom:

 

1. Je organische bereik op Instagram groeit

Zoals ik hierboven al benoemde ziet door het algoritme dat Instagram gebruikt, helaas lang niet iedereen jouw berichten. Het wordt in eerste instantie maar aan een deel van je volgers getoond. Hoe meer interactie er is met je content, aan des te meer personen je bericht wordt getoond. Dus het is super belangrijk voor jou dat je post ook aan de juiste mensen wordt getoond, en dus niet aan die nepvolgers waar je toch al niets aan hebt.

2. Je interactie op Instagram verhoogt

Als jouw content die super interessant is voor je volgers direct na het posten aan oprecht geïnteresseerde volgers wordt getoond, is de kans ook veel groter dat zij interactie zullen hebben met je bericht, dus dat ze je bericht zullen liken of een reactie plaatsen bijvoorbeeld. Hierdoor wordt jouw post beter uitgeserveerd op het kanaal, en zul je ook weer meer mensen bereiken en gaat je account groeien.

 

Overtuigd?
Oké, dan gaan we door

Hoe herken je nep accounts op Instagram?

Vaak pik je ze er makkelijk uit door op de volgende dingen te letten, vaak hebben ze namelijk:

– 0 volgers

– of juist veel volgers maar nooit iets gepost

– ze volgen heel veel accounts maar hebben zelf nauwelijks volgers

– 0 posts

– geen profielfoto

– gebruikersnaam staat vol met cijfers

– geen of zeer beperkte profielomschrijving

 

Voorbeeld van een nep account op Instagram

Neem nou hieronder het voorbeeld met account @cool_boy_12375, hele toffe naam, dude, maar die wekt bij mij al argwaan op.
En warempel, als ik naar zijn account ga zie ik:

– geen profielfoto

– geen berichten

– vrij veel volgers voor iemand die nooit iets gepost heeft

– een hele beknopte profielomschrijving

Dit account blokkeer ik dus direct, zonder twijfel.
Een account blokkeren doe je door vanaf het account op de 3 streepjes rechtsboven te klikken (ik doe dit vanaf een Android telefoon, misschien is dit voor een ander toestel net iets anders), selecteer ‘blokkeren’, bevestig en het is gelukt.

Als ik zie dat een account mij begint te volgen waarvan ik het vermoeden heb dat het een fake account is, dan blokkeer ik die persoon direct. Daarnaast ga ik zo’n twee keer per maand door de lijst heen.

Vooral als je veel volgers hebt of als je volgers aantal doorgaan snel groeit, dan is het aan te raden om je volgers regelmatig door te lopen en de fake accounts te blokkeren, op die manier is het goed bij te houden.

Grote schoonmaak op Instagram - Zo herken je een nep account op Instagram

Stap 2– Archiveer tijdgebonden content

 

Naast het blokkeren van nep volgers, kun je ook af en toe je feed eens onder de loep nemen. Past deze nog bij wat je uit wilt stralen, of staan er misschien posts tussen die je liever gedag zegt?

Scroll eens door de content die je de afgelopen tijd geplaatst hebt, en kijk of daar tijdgebonden content tussen zit. Misschien heb je onlangs een speciale korting aangeboden, of heb je een evenement georganiseerd dat inmiddels voorbij is. Het kan zijn dat je die content niet meer wilt tonen in je feed, aangezien deze nú niet meer relevant is. En zeker niet als de designs voor die posts misschien niet helemaal goed passen bij de rest dat je uit wilt stralen, doordat er bijvoorbeeld teksten overheen staan en je dat normaal gesproken niet doet.

Die berichten tóch laten staan zou kunnen betekenen dat je feed uitstraling niet past bij wat je echt wilt uitstralen, en dat is zonde want daarmee kun je potentieel volgers een verkeerde eerste indruk geven.

Je hoeft die posts niet volledig te verwijderen van je account, maar je kunt er voor kiezen om ze te archiveren, op die manier kun je ze altijd nog eenvoudig terugplaatsen mocht je spijt krijgen…

Stap 3 – Je Instagram biografie updaten

 

Hoe lang is het geleden dat je je Instagram biografie goed onder de loep hebt genomen? Is deze nog volledig up to date, of kun je deze nog optimaliseren?

Je Instagram biografie kun je aanpassen door vanuit je account te klikken op ‘PROFIEL BEWERKEN’

 

instagram biografie aanpassen

Vervolgens kun je hier zaken aanpassen als:

Profielfoto

Is je foto duidelijk en herkenbaar? Gebruik een profielfoto zo consistent mogelijk over je verschillende kanalen voor betere herkenning.

Naam

Gebruik dit veld voor een extra omschrijving of bijvoorbeeld je merkbelofte. Door hier alleen weer je naam te gebruiken mis je de kans om nog meer van jezelf te vertellen. Dus zorg er voor dat je hier niet exact hetzelfde zet als je gebruikersnaam.


Website

Bij een zakelijk Instagram account kun je een website invoegen. Vaak wordt hier een zogeheten ‘Linktree’ pagina voor gebruikt. Hierin maak je een mooie weergave van de belangrijkste linkjes waar je iemand naar wil verwijzen. Idealiter gebruik hier je een webpagina binnen je eigen website voor.

De reden hiervoor is dat je dan beter de controle hebt over de huisstijl en dus de look en feel van je pagina. Maar nog belangrijker is dat je direct de resultaten meet van wat er op jouw website gebeurt. Je kunt met bijvoorbeeld Google Analytics meten wat iemand deed nadat ze vanuit Instagram op jouw site zijn gekomen. Bezoeken ze nog meer pagina’s? Vragen ze je gratis weggever aan? Kopen ze een product of dienst? Of misschien haken ze meteen af. 

Hier zie je een voorbeeld van mijn pagina, let op deze is geoptimaliseerd voor mobiele weergave, dus op andere schermen ziet deze er niet zo mooi uit.

 

instagram biografie aanpassen linktree pagina

 

Biografie

Wie ben je, wat doe je en voor wie ben je er? Maximaal 160 tekens, dus schrijf kort en krachtig. Gebruik eventueel ook emoji’s, mentions of hashtags om je boodschap te versterken.


Openbare bedrijfsinformatie

Vul je contactgegevens aan of wijzig waar nodig.

Stap 4 – Kijk eens kritisch naar wie je zelf volgt

 

Allereerst, volg je wel andere accounts? Als je dat nog niet doet, go follow! Als je een community wilt bouwen op Instagram, is het wel van belang dat je ook laat zien dat je zelf waarde hecht aan wat anderen delen. Zelf tientallen/honderden/duizenden/miljoenen volgers hebben, maar niemand of nauwelijks iemand terug volgen is echt een no-go. Dus mocht dat bij jou het geval zijn, ga dan eerst eens kijken tussen je volgers of daar accounts bij zitten die je aanspreken, en show some love door ze terug te gaan volgen. Ga ook zelf op zoek naar accounts die jouw interesse wekken.

Mocht je al wel andere accounts volgen, ga dan eens kritisch door de lijst. Zitten er accounts bij die to-taaaal niet passen wat jou interesseert, ontvolg ze dan. Instagram is er ook om je leven iets leuker te maken door alle fantastische inspiratie die er gedeeld wordt, dus je mag echt wel kijken of jou iets nog wel of niet aan staat.

Ontvolg accounts waar je nooit interactie mee hebt

Binnen Instagram kun je eenvoudig zien met welke account je het minste interactie hebt. Maar let op, want ook al heb jij misschien geen interactie met deze accounts, wil dat niet zeggen dat zij geen interactie hebben met jouw content. Kijk dus eerst goed welke accounts dit zijn voordat je ze zomaar ontvolgt.

Als dit namelijk iemand is die wel altijd interactie heeft met jouw account (en dat weet je door echt goed op te letten wie er reacties achter laten op je berichten), dan kan het juist enorm helpen dat je zelf wel de interactie op zoekt met het account van die volger. Op die manier werk je echt aan het community gevoel.

 

Aan de slag met opruimen

Nu je weet hoe je je Instagram account op kunt schonen, is de kans heel groot dat je interactie op je account gaat groeien doordat je ook echt de mensen gaat bereiken die jouw content interessant vinden. Maar dan moet je dus wel zorgen voor goede content die goed aansluit op jouw doelgroep.

Laat je in de comments weten of deze tips waardevol voor je waren, of dat je ze al gebruikt?
Ik ben benieuwd!
Oh, en volgen we elkaar al op Instagram?

 

Blog banner gratis ebook socially sanne

Bewaar voor later