Het interessante aan Pinterest is dat het nog door velen wordt gezien als een social media kanaal, net zoals Instagram of facebook. Dat is meteen waar het ook vaak mis gaat. Het kanaal wordt niet goed ingezet. Pinterest is namelijk geen social media kanaal, het is een zoekmachine. En dat betekent dat je daar dus ook je strategie op zult aan moeten passen.
Digitaal prikbord #
Je kunt Pinterest zien als een digitaal prikbord waarop je allerlei ideeën en inspiratie bewaart. Deze prikborden worden binnen Pinterest ‘borden’ genoemd. Op deze borden kun je berichten (pins) van anderen bewaren, maar als je Pinterest inzet als marketing tool voor je bedrijf dan heb je een andere aanpak nodig.
Als je Pinterest zakelijk inzet dan is jouw doel om zoveel mogelijk mensen die relevant zijn voor je bedrijf jouw content te laten zien. En als zij interesse hebben om hier meer over te weten te komen dat ze doorklikken naar je website.
Het heeft dus weinig zin om alleen maar pins van anderen op je borden te bewaren als je zakelijk gezien alles uit dit kanaal te halen.
Welke content deel je op Pinterest? #
Op Pinterest is het interessant om content te verspreiden die een bepaalde interesse prikkelen bij je doelgroep. Je beantwoordt hierin bijvoorbeeld een bepaalde vraag, of je inspireert ze. Doordat ze interesse tonen kunnen ze doorklikken naar je website. En dat is uiteindelijk het kanaal waarop je ze aan je kunt verbinden door zie bijvoorbeeld een lead of klant te maken.
Welke content is niet relevant voor Pinterest? #
Mensen gaan naar Pinterest om inspiratie op te doen of antwoorden op vragen te krijgen. Het gata ze daarbij niet zozeer om wíe die content deelt. Focus je je dus vooral op het inspelen op de behoeften van je doelgroep. Dat maakt het ook anders dan social media kanalen zoals Instagram. Daarop geef je je volgers juist een kijkje achter de schermen, of een kijkje in je leven. Pinterest leent zich daar niet voor. Behandel het dus als een zoekmachine, en niet als een social media kanaal.