Leer van mijn grootste Pinterest marketing fout als ondernemer

Bewaar voor later

Leer van mijn grootste Pinterest marketing fout - blog header-2

Leer van mijn grootste Pinterest fout   

Meestal lees je vooral succesverhalen van andere ondernemers, maar vaak zijn de f*ck ups juist waar je het meest van leert, toch?

Ik heb er eentje voor je hoor, een die al jaren geleden gebeurde maar waar ik nog elke dag bij stil sta 🙈

 

Het begon allemaal toen ik in 2018 mijn bedrijf opstartte naast mijn baan in loondienst. Er was één ding heel duidelijk: Pinterest gaat me helpen met de groei van mijn bedrijf. Punt.

Ik ben al sinds 2010 online marketeer, en werkte al jaren met Pinterest. De kracht van dit kanaal was voor mij dus niet vreemd.

Maar misschien herken je dit wel; als je het dan in je uppie voor je eigen bedrijf moet gaan toepassen is dat vaak toch echt even andere koek.😬

 

Pinterest voor beginners

Ik besloot voor mijn gevoel ‘van voor af aan te beginnen’, en het als een Pinterest beginner aan te pakken. Op die manier stond ik mezelf ook toe om Pinterest weer even helemaal van begin tot eind te leren kennen, maar nu dus met de bril op vanuit een zelfstandig ondernemer. En niet een miljoenen business met tonnen aan advertentiebudget wat ik gewend was. Toch een aardig verschil 😅

Pinterest heeft tijd nodig

Anyways, ik was een aantal maanden aardig op weg. Ik gaf het ook goed de tijd om op gang te komen, want dat is nou eenmaal hoe het werkt op een zoekmachine als Pinterest: goed werk heeft tijd nodig. Zo kan het wel maanden duren voordat je resultaat gaat zien. Maar als dat balletje dan eenmaal aan het rollen is, dan rolt het vaak ook vanzelf door. Dus alle aandacht en liefde (lees: moeite en tijd) die je er nu insteekt, kan wel over maanden – zelf over jaren! – resultaat brengen.

Ik hoor je denken: “Wat voor resultaat moet ik dan aan denken”. Denk bijvoorbeeld aan bereik, naamsbekendheid, websitebezoekers, leads of verkopen. Dus doordat je nu investeert in Pinterest, kun je maanden- tot jarenlang deze resultaten behalen. Klinkt goed toch?

Nou komt dat niet vanzelf aangewaaid. Je zult wel een paar belangrijke zaken goed toe moeten passen. Zeker als je ook wilt dat iemand ná Pinterest (dus als ze vanuit Pinterest op jouw website komen bijvoorbeeld) ook nog de stappen neemt waar jij op hoopt.

Dit begint natuurlijk met goede content om naar te verwijzen, pinafbeeldingen op een goede manier inzetten, zoekwoorden slim toepassen en de juiste url achter je pins plaatsen.

En laat dat nou net het punt zijn waar het voor mij even helemaal misging 🙈

Terug in de tijd

Ik neem je even mee terug naar 2019. Ik ben inmiddels volledig voor mezelf begonnen nadat ik mijn fulltimebaan op had gezegd. En ik ben lekker bezig met content creëren voor mijn doelgroep. Dus ik schreef blogs, maakte daar passende pin afbeeldingen voor en deelde die vervolgens op Pinterest.

Mijn pin ging viral!

Pinterest succes meten in Google Analytics

Het aantal websitebezoekers vanuit Pinterest begon langzaamaan op te lopen, maar gestaag, precies hoe ik het verwacht had. Totdat ik ineens een piek zag in Google Analytics (daarmee kijk ik waar bezoekers op mijn website vandaan komen en wat ze vervolgens doen op de site).

5 maart: Bam 227 bezoekers via Pinterest
19 maart: 485 bezoekers
2 april: 707 bezoekers
Op 1 dag!

Vanuit 1 en dezelfde pin afbeelding!

En die ging gewoon keihard viral!

Stel je dus even voor hoe shocked ik was he, want mijn website was nog maar net een paar maanden live. Totaal niet geoptimaliseerd voor SEO (zoekmachine vriendelijkheid), en ik kreeg nog maar een handjevol bezoekers op dat moment. Dus dit was een behoorlijk euforisch moment!

Maar toen kwam het. Ik dook namelijk dieper in Google Analytics om te achterhalen wat al die bezoekers vanuit Pinterest gingen doen op mijn site. Ik had op dat moment nog niet heel veel content op mijn site staan, laat staan een goede lead magnet of een shop. Maar toch, ze kwamen via Pinterest op een blog uit over Pinterest, want dat had ik ten slotte ingesteld toen ik de pin plaatste.

 

Toch?

 

Of.. wacht even… nee…

 

Are you f-ing kidding me? 😱

 

Ik was zojuist in een van de grootste Pinterest fouten getrapt. Met twee benen tegelijk. Zonder dat ik er erg in had. 😶‍🌫️

Mijn grootste fout op Pinterest

Wat was er nou gebeurd? Ik was vergeten de URL aan te passen naar mijn blog. En uitgerekend die ene pin die viral ging had dus niet de URL naar mijn blogartikel, maar naar de homepage.

Dus al die mensen die verwachtten dat ze vanuit Pinterest doorklikten en linea recta op dat blog uitkwamen, kwamen op mijn homepage 🙈

En dan gaan ze echt niet zelf je site afspeuren om alsnog dat blogartikel te vinden. Welnee. Daar heeft niemand tijd voor tegenwoordig. Ze gingen gewoon weg. Kans verkeken.

Er was zelfs iemand die een boze reactie op die pin had achter gelaten (serieus… 😅)

De kracht van Pinterest werkte tegen me

 

Toen ik erachter kwam (veel te laat natuurlijk) heb ik nog wel geprobeerd de pins aan te passen. Maar ja, dan werkt de kracht van Pinterest ineens tegen je. Want het mooie aan Pinterest is juist dat je een soort olievlek effect kunt creëren, doordat anderen jouw content bewaren op een van hun borden. Zo wordt die olievlek steeds groter en groter. Dus als ik het dan aan mijn kant wijzig, kan het nog steeds tientallen of duizenden keren door andere verspreid zijn.

Best een pijnlijke ervaring dus 😅

Hoe kun jij dit voorkomen

Waarom ik dit deel, is om dat ik je er bewust van wil maken dat jou dit niet overkomt. Het is eigenlijk net zoals dat je geld pint bij de geldautomaat, en al wegloopt voordat het geld er uit is gekomen. Dat gebeurt je één keer en nooit meer (dat was een hele dure levensles. Maar zelfs 10 jaar na dato vergeet ik dit nooit meer als ik bij de pinautomaat sta, dis het was in ieder geval ergens goed voor 🤭)

Hetzelfde geldt voor de url’s achter een pin, ik check altijd minimaal 3 keer of dat deze 100% goed is. Dit was een aardige wake up call. 😬🤞🏻

 

Extra opletten als je Tailwind gebruikt

Let even extra op als je Tailwind gebruikt om je pins in te plannen. Bij het uploaden van afbeeldingen of video’s, plakt Tailwind er zelf namelijk je homepage aan vast als URL. Deze moet je dus ALTIJD zelf aanpassen. Dit is dus waar het bij mij mis is gegaan.

Als je je pins inplant in Pinterest dan wordt er nog niet automatisch een URL gegenereerd, dus dan plak je hem in het betreffende veld.

 

Waar ben jij de mist in gegaan?

Heb jij ook wel eens zoiets meegemaakt met Pinterest of misschien een ander kanaal?

Laat het weten in de reacties, dan kunnen we er achteraf samen van leren (en om lachen 😉)

Bewaar op Pinterest

5 Mijn grootste Pinterest fout - Socially Sanne blog

Wil je je bedrijf laten groeien via Pinterest?

Wil je met Pinterest aan de slag, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Dan is de gratis Pinterest Essentials mini training precies wat je zoekt.

Wil je meteen doorpakken op Pinterest? Kijk dan bij de Pinterest Kickstarter online training, of werk 1-op-1 met mij.

 

Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start met Pinterest marketing

Pinterest Essentials mini training

Leer een stevige & onmisbare basis neer te zetten voor Pinterest marketing (nog voordat je met de knopjes aan de slag gaat)

E-mail nieuwsbrief ontvangen*

Bewaar voor later