Waarom ik soms van mijn eigen advies afwijk – Instagram promoten op Pinterest
Adviezen zijn er om soms eens stevig aan de kant te schoppen en volledig links te laten liggen.
Soms dan he.
Meestal zijn adviezen gewoon heel slim en de moeite waard om na te streven (tenzij het mode adviezen van m’n schoonmoeder zijn… Maar goed we dwalen af)
Zo adviseer ik bijna altijd om op Pinterest je pins door te verwijzen naar je website. Goed voor je web traffic, en je kunt ook nog eens monitoren wat ze vervolgens zoal doen op je site.
Dat is handig, want zo krijg je een steeds beter beeld wat voor mensen op je site komen, en naar wat voor content ze op zoek zijn. Kun jij dan weer fijn op inspelen.
Anyways. Dit keer was het anders.
“Maar wat nou als mijn website helemaal niet zo belangrijk is…?”
Samen met een cursist uit de Pinterest Business School nam ik de strategie door die het beste past bij haar business.
En dit keer was het niet de website die in de spotlights kwam.
“Want” zo vertelde ze “Eigenlijk haal ik nu nog nauwelijks klanten uit mijn website. Ze komen allemaal via Instagram…”
Nu kon ik natuurlijk het advies geven om tóch (lekker eigenwijs) te focussen op bezoekers naar de site te brengen. Anders zal dat kanaal überhaupt ook niet zo snel groeien.
Maar ik deed het niet.
Ik koos ervoor om van mijn eigen advies af te wijken.
Ik snapte haar wel, maar het heeft wel een keerzijde
Ik volg haar op Instagram, dus ik wist precies wat ze bedoelde.
Ze is zó sterk op dat kanaal, dat zelfs ik vaak overweeg haar programma te stappen (alleen ze is burn-out coach, en ik heb geen burn-out, dus ja…)
Maar je snapt ‘m.
Ze zag absoluut meerwaarde van het schrijven van waardevolle content. Ze weet genoeg te vertellen en vindt het ook nog eens leuk om te bloggen. Maar we waren het er beiden over eens dat we een andere aanpak nodig hadden om haar al sterke kanaal, nóg sterker te maken.
In plaats van te bloggen en daar social content uit te putten (wat vaak een heel goed idee is), gaat zij het nu precies andersom doen.
Ze gebruikt de sterke content die ze maakt op Instagram om te verspreiden via Pinterest. Dat maakt de kans groter dat ze nóg meer waardevolle volgers aantrekt die bij haar instappen.
Daarnaast gaat ze de input van haar Insta berichten gebruiken als (mini)blogs op haar site.
Een beetje the other way around dus, maar wel een manier die bij haar past. En een manier die bijdraagt aan één van haar belangrijkste doelen: haar grootste verkoopkanaal (Instagram) laten groeien.
Wat gebeurt er ná de klik?
Wel even een side note, dit heeft ook zijn schaduwkanten. Zo kun je bijvoorbeeld niet zien wat er ná de klik gebeurt. Iemand gaat naar Instagram bericht, en dan…?
Dan is de kans groot dat je ze kwijtraakt in de volle Insta feed waar van alles gebeurt. Heb je wel eens geprobeerd om één insta bericht te checken, en dan je telefoon weg te leggen?
Mission impossible.
Voor je het weet zit je weer 36 minuten doelloos te scrollen.
Daarom dus niet altijd de beste zet om alles op Instagram in te zetten.
Dus deelt ze naast Instagram berichten ook pins die verwijzen naar haar website. Zo kan ze tegelijkertijd haar webtraffic laten groeien én data over haar doelgroep te verzamelen.
Win-win.
Zo zie je maar, soms is het noodzaak om even van de gebaande paden af te stappen. Goed te kijken wat specifiek past bij jou, en niet zomaar de rest te volgen.
Wat is voor jou het belangrijkste kanaal dat je wilt laten groeien?
Bewaar op Pinterest
Wil je je bedrijf laten groeien via Pinterest?
Wil je met Pinterest aan de slag, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Dan is de gratis Pinterest Essentials mini training precies wat je zoekt.
Wil je meteen doorpakken op Pinterest? Kijk dan bij de Pinterest Kickstarter online training, of werk 1-op-1 met mij.