Bewaar voor later

Waarom pinterest inzetten voor jouw bedrijf

Waarom Pinterest voor bedrijven?

Vraag een willekeurige ondernemer welk marketingkanaal ze inzetten om hun bedrijf op de kaart te zetten, en 99% kans dat ze antwoorden: ‘Instagram’. Op de een of andere manier is dat kanaal zo vanzelfsprekend geworden.

En ik snap het ook hoor. Het is leuk, interactief en een mooie manier om met je doelgroep in gesprek te gaan.

Maar wist je dat Pinterest misschien wel een veel interessanter kanaal is om je bedrijf in the picture te zetten? Ja, ook als je coach, therapeut, stylist, yoga teacher of een ander soort online dienstverlener bent is Pinterest mega interessant voor jou. In dit blog krijg je antwoord op de vraag: Waarom zou je Pinterest inzetten voro jouw bedrijf?

 

Wat zijn de voordelen van Pinterest?

Pinterest wordt nog steeds vaak gezien als dat kanaal waar je leuke recepten en interieur ideëen bewaart op een prikbord. Maar serieus, het is zoveel meer dan dat.

Pinterest is een krachtig platform voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun merk te promoten en verkeer naar hun website te genereren. In dit blog leer je waarom Pinterest zakelijk de moeite waard is en hoe het gebruik van Pinterest kan bijdragen aan het succes van jouw bedrijf.

Hoe werkt Pinterest zakelijk?

Voordat we ingaan op de voordelen van Pinterest zakelijk inzetten, is het belangrijk om te weten hoe Pinterest werkt. Pinterest is een visueel zoekplatform waarop gebruikers afbeeldingen en video’s kunnen opslaan en delen op hun persoonlijke profielen. Het is dus geen social media, maar het is een zoekmachine. Net zoals Google en YouTube dat zijn.

Om Pinterest zakelijk in te zetten maak je een account aan, en plaats je pins. Pins zijn de posts op Pinterest. Idealiter verwijzen jouw pins naar je website. Zo kun je het anatal websitebezoekers flink verhogen.

Wat zijn de voordelen van Pinterest voor je bedrijf?

1 – Je verhoogt je zichtbaarheid online

Pinterest heeft in 2023 meer dan 450 miljoen gebruikers over de hele wereld (bron) en wordt steeds populairder als zoekmachine. Door afbeeldingen en video’s van je bedrijf te pinnen op Pinterest, vergroot je de zichtbaarheid van je merk en kun je meer mensen bereiken. Dit kan resulteren in een hogere ranking in zoekmachines en meer verkeer naar je website.

 

2 – Meer verkeer naar je website

Pinterest is niet alleen een visueel platform, het is ook een verkeersbron voor je website. Door afbeeldingen en video’s te pinnen die linken naar je website, kun je meer verkeer naar je website genereren. Dit kan leiden tot meer leads en conversies. Bovendien kan Pinterest worden geïntegreerd met Google Analytics, zodat je kunt zien welke pins het meeste verkeer en conversies genereren. Hierdoor kun je veel leren over jouw doelgroep.

 

3 – Verbeterde SEO dankzij Pinterest

Pinterest heeft een hoge domeinwaarde en wordt vaak hoog gerangschikt in zoekresultaten. Door het gebruik van zoekwoorden in je pins en boards, kun je de SEO van je website verbeteren en hoger scoren in zoekresultaten. Zorg ervoor dat je relevante zoekwoorden gebruikt in de beschrijvingen van je pins, zodat ze beter gevonden kunnen worden door zoekmachines.

Waarom pinterest inzetten voor jouw bedrijf

Op Pinterest draait het niet om volgers en likes

Voor startende Pinterest-gebruikers kan het verwarrend zijn om te begrijpen hoe het platform werkt. Anders dan bij andere sociale mediaplatforms, draait het op Pinterest niet om het aantal volgers en likes dat je hebt, maar om de kwaliteit van je pins en boards.

Dit betekent dat het creëren van visueel aantrekkelijke content die relevant en waardevol is voor je doelgroep heel belangrijk is.

Door je pins en borden te optimaliseren voor zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf, kun je ervoor zorgen dat jouw content door de juiste mensen wordt gezien en dat je verkeer naar je website genereert.

Bovendien is het belangrijk om actief te blijven op Pinterest, door het regelmatig plaatsen van nieuwe content en het interactief blijven met andere gebruikers. Door consistent te zijn en waardevolle content te bieden, kun je op lange termijn een sterke aanwezigheid opbouwen op Pinterest en je doelgroep bereiken. En dat maakt Pinterest heel interessant zakelijk gezien!

Jouw content heeft op Pinterest een veel langere levensduur dan social media

Wat Pinterest uniek maakt ten opzichte van sociale mediaplatforms is de levensduur van je content. Terwijl een tweet of Facebook-post meestal slechts enkele uren tot een dag spontaan getoond zal worden in iemands tijdlijn, kan een goed geoptimaliseerde pin op Pinterest maanden of zelfs jaren lang verkeer naar je website genereren.

Dit komt doordat Pinterest een zoekmachine is en de content die je daar plaatst is bedoeld om ontdekt te worden door mensen die op zoek zijn naar relevante informatie.

Bovendien worden pins vaak gerepind en opgeslagen door andere gebruikers, waardoor de levensduur van de content nog verder wordt verlengd. Dit maakt Pinterest een duurzaam marketinginstrument dat een lange-termijn impact kan hebben op je merk.

Door regelmatig waardevolle content te plaatsen en te optimaliseren voor relevante zoekwoorden, kun je een waardevolle en langdurige aanwezigheid opbouwen op Pinterest en jouw doelgroep blijven bereiken. En dat bespaart je een hoop tijd en moeite!

Waarom pinterest inzetten voor jouw bedrijf

Conclusie

Als je Pinterest nu nog niet inzet voor je bedrijf zou ik dit zeker overwegen. het kan je zoveel brengen op de lange termijn.

Wil je jouw bedrijf ook vindbaar gaan maken via Pinterest, maar heb je geen idee waar te beginnen? Vraag dan hieronder de gratis Pinterest Cursus aan, of meld je aan voor de gratis Pinterest masterclass.

Bewaar voor later

Pinterest Essentials

Volg de gratis 4-daagse Pinterest Cursus

De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest

Bewaar voor later