Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram?

Bewaar voor later

Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram smalle blog header

Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram?

Wist je dat Pinterest helemaal geen social media kanaal is? Als er maar 1 ding is wat je na vandaag onthoudt, is dat dat Pinterest een (visuele) zoekmachine is, geen social media platform. Wat dat precies inhoudt leg ik je uit in dit artikel.

Allereerst, echt heel begrijpelijk hoor. Op Pinterest draait het ook om mooie plaatjes, net als op Instagram. Maar toch zit er een groot verschil in.

Vooral hoe jij het als marketingkanaal inzet om je bedrijf te laten groeien.

Als je Pinterest blijft zien als social media kanaal, dan ga je de plank misslaan omdat je het dan op een verkeerde manier inzet. Ik ga hier verder in dit blog dieper op in. Sorry, dit wilde je misschien niet horen, maar ik zeg het toch. Ik wil namelijk dat jij Pinterest gaat zien als die mega-marketing machine die elke dag voor gratis enthousiaste bezoekers op je website zorgt.

Ik wil dat jij succes haalt uit Pinterest. Daarom moet je dit stuk goed helder hebben, anders is de kans groot dat je er niet alles er uit gaat halen wat er in zit.

Ik leg je hier precies uit wat het verschil is tussen Pinterest, en social media kanalen zoals Instagram.

1 Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram - Socially Sanne

Social media versus zoekmachine

Maar goed, even terug naar waarom Pinterest zo anders is dan Instagram.

Zoals ik al zei, Pinterest is een zoekmachine. Mensen zoeken vaak naar specifieke content, in plaats van zich te laten verrassen wat Instagram ze op dat moment toont in hun tijdlijn.

En als je dat écht door hebt, dan begrijp je dus ook dat je op Pinterest zakelijk gezien een andere soort content zult moeten delen dan op Instagram.

Pinterest wordt vaak gebruikt om te plannen. Een nieuwe keuken bijvoorbeeld, zonvakanties zijn onderwerpen waar men specifiek naar zoekt op Pinterest.

Instagram wordt vaak gebruikt om uit de waan van de dag te stappen. Even over de tijdlijn en door stories scrollen om te zien waar anderen zoal mee bezig zijn. Dit is meer gericht op het ‘nu’, en minder in de toekomst.

Daarom is het prima om bijvoorbeeld een post of een story te plaatsen over wat voor ontbijt je at vanochtend, of dat je naar je favoriete koffietentje om de hoek bent geweest. Je neemt iemand mee in je dag. Zo kun je ook je doelgroep mee achter de schermen nemen bij de lancering van een nieuwe product of dienst. Dat past goed bij een social media kanaal als Instagram.

Op Pinterest werkt dat niet. Pinterest is niet geschikt voor selfies zonder duidelijke onderbouwing. Geen tijdgebonden “vandaag heb ik dit en dit gedaan” berichten.

Je hebt hier echt een andere aanpak voor nodig. Dat leg ik je even uit.

2 Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram - Socially Sanne

Content op Pinterest versus op Instagram

Mensen gaan naar Pinterest en Instagram om bijvoorbeeld inspiratie en ideeën op te doen, of gewoon lekker even passief te scrollen.

Maar waar je op Instagram allerlei onderwerpen kunt delen zoals informatieve content en tips, maar ook kijkjes achter de schermen en tijdelijke acties, is dat op Pinterest geen aanrader.

Pins op Pinterest kunnen als een soort olievlek een steeds groter bereik krijgen. Jij plaatst een pin op Pinterest en anderen kunnen dat oneindig blijven delen zodat het bereik blijft ontwikkelen. Dit zie je uitgelegd op deze afbeelding:

3 Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram - Socially Sanne

Je moet er dus goed rekening mee houden dat de pins die jij plaatst, een grote olievlek kunnen gaan vormen. Als de boodschap die je in die pin deelt maar tijdelijk relevant is (bijvoorbeeld een promo afbeelding voor een eenmalig webinar op X datum, of een tijdelijke introductiekorting) dan kan die boodschap zich blijven vermenigvuldigen op Pinterest. En als iemand dan over een jaar jouw pin voorbij ziet komen die al lang niet meer actueel is, dan maak je geen goede indruk.

Tijdelijke of actiematige content (kortingen etc.) kunnen heel goed werken op Instagram, maar niet op Pinterest.

Wat plaats je dan wel op Pinterest?

Klinkt gek misschien, maar eigenlijk draait het op Pinterest vooral om de content áchter de pin. Je schrijft bijvoorbeeld een blog waarin je tips geeft over een bepaald onderwerp. Vervolgens plaats je een pin om je doelgroep te triggeren om naar dat blog te gaan.

De belangrijkste boodschap zit doorgaans dus juist niet in de pin zelf, maar in de achterliggende content als men doorklikt.

Men gaat naar Pinterest om bijvoorbeeld inspiratie en ideeën op te doen of antwoorden op hun vragen te krijgen. Zie het dus als een lijntje dat je uitwerpt met als doel net díe mensen er uit te pikken die denken: “Interesting…”. Maar zorg er voor dat de pins die je plaats zo lang mogelijk actueel blijven.

Levensduur van content op Pinterest versus Instagram

Pinterest staat erom bekend dat het een lange levensduur heeft. Een bericht op Instagram ‘bestaat’ maar enkele uren. Een pin op Pinterest kan na maanden tot jaren zelfs nog spontaan getoond worden. Daar moet je heel goed rekening mee houden als je iets plaats op Pinterest, zoals hierboven uitgelegd.

4 Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram - Socially Sanne

Doordat Pinterest dus een soort olievlek effect heeft (ook wel sneeuwbaleffect genoemd) is het heel belangrijk dat hetgeen waar jij naar verwijst ook na enkel jaren nog relevant en actueel is voor de lezer.

Als je met Pinterest marketing aan de slag gaat, houd dan heel goed in gedachten dat je het op de juiste manier inzet, met de juiste content. Behandel het als een zoekmachine, dat is jouw startpunt voor succes op Pinterest!

Kiezen tussen Pinterest en Instagram?

Kortom, er zitten nogal wat verschillen tussen Pinterest en Instagram. Is het dan slim om te kiezen welk kanaal het beste past bij jouw bedrijf?

Dat kan. Maar zelf ben ik voorstander van beide kanalen actief gebruiken. Instagram zet ik in om met name tijdelijke acties te promoten, een kijkje achter de schermen te geven en een stukje persoonlijkheid te tonen om een band op te bouwen met mijn doelgroep.

Pinterest zet ik in om content met een lange levensduur te delen, mijn doelgroep te kunnen bereiken en ze naar mijn website te sturen om leads te verzamelen.

Beide kanalen zijn enorm belangrijk voor mijn bedrijf, en ze hebben beiden voor- en nadelen.

Kijk vooral hoe dat is voor jou. Waar haal jij de meeste joy uit? En welk kanaal kan jouw bedrijf het meeste opleveren. Denk dan niet alleen aan inkomsten, maar ook aan tijd, leads en bereik.

 

Ik ben benieuwd! Ben jij met jouw bedrijf al actief op Pinterest of Instagram? Laat een reactie achter!

Bewaar op Pinterest

2 Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram_ - Socially Sanne blog

Wil je je bedrijf laten groeien via Pinterest?

Wil je met Pinterest aan de slag, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Dan is de gratis Pinterest Essentials mini training precies wat je zoekt.

Wil je meteen doorpakken op Pinterest? Kijk dan bij de Pinterest Kickstarter online training, of werk 1-op-1 met mij.

 

Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start met Pinterest marketing

Pinterest Essentials mini training

Leer een stevige & onmisbare basis neer te zetten voor Pinterest marketing (nog voordat je met de knopjes aan de slag gaat)

E-mail nieuwsbrief ontvangen*

Bewaar voor later