fbpx

Sharing is caring!

🎙 SOCIALLY SANNE PODCAST

TUNE IN: SPOTIFY  |  GOOGLE PODCAST  |  ANCHOR

Instagram en Pinterest, beiden prachtige kanalen die je heel ver kunnen brengen met je bedrijf, mits je ze goed inzet natuurlijk. Deze twee worden gek genoeg nog wel eens op een verkeerde manier met elkaar vergeleken. En dat terwijl ze op heel veel vlakken juist ontzettend verschillend zijn. We gaan Instagram en Pinterest eens naast elkaar zetten, want er zijn zeker een aantal overeenkomsten tussen de twee, maar ook heel veel verschillen. 

Het belangrijkste verschil is dat Pinterest geen social media kanaal is, maar wel vaak zo wordt gezien.

Pinterest is een visuele zoekmachine, en het wordt dan dus ook heel anders gebruikt dan Instagram, waar het voornamelijk draait om het delen van mooie content en een community bouwen.

We gaan eens deepdiven in de 10 grootste verschillen tussen Instagram en Pinterest, en mocht je nu nog niet beide kanalen gebruiken, dan ben ik heel benieuwd of er na het luisteren van deze aflevering een vlammetje aan is gegaan, omdat je misschien toch wel enthousiast bent geworden.

 

Verschil 1
De reden waarom iemand een account op Instagram of Pinterest volgt is verschillend

 

Deze redenen zijn ook van invloed op hoe gebruikers omgaan met content op de site, dat is belangrijk om te beseffen als je op allebei de platforms succesvol wilt zijn.

Pinterest wordt voornamelijk gebruikt om iets te ontdekken, of het nu een recept is of een doe-het-zelf-project voor je slaapkamer. Volgers zoeken zij naar feeds ter inspiratie en naar onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. Daarom zoeken de gebruikers over het algemeen naar specifieke zoekwoorden om die xontent te vinden en volgen ze specifieke accounts die dat type content plaatsen.

Op Instagram draait het vooral om de afbeelding. Als je een foto plaatst van een heerlijke appeltaart die je hebt gebakken, kan het veel aandacht krijgen zonder dat je zelfs de exacte stappen hoeft te vermelden van hoe je het hebt gemaakt. Dat zou nooit werken op Pinterest omdat Pinterest gaat over het ontdekken van iets nieuws en inspirerend. Je kijker wil er dan ook het recept en de ingredientenlijst weten om zelf aan de slag te gaan met die appeltaart.

Het publiek op Instagram volgt over het algemeen accounts waarvan ze de feed leuk en inspirerend vinden. Mensen die geïnteresseerd zijn in koken volgen bijvoorbeeld foodbloggers die op een mooie manier foto’s van hun gerechten delen, terwijl mensen die geïnteresseerd zijn in reizen over het algemeen prachtige feeds volgen van reisbloggers.

Verschil 2
Instagram is een community kanaal

 

Instagram is echt een community kanaal. Om succes te krijgen op Instagram moet je hier elke dag aanwezig zijn, reacties en DM’s beantwoorden, goede content delen in je feed en stories, reageren op andermans content en dat 7 dagen in de week.

Het Pinterest gebruik is daar heel anders in. Je creëert je content, plant dit in, en dan hoef je er in principe niet naar om te kijken. Laat het lekker zijn gang gaan. Daarom wordt Pinterest ook wel het introvert platform genoemd. Grappig toch?

Dus als je nu nog denkt dat je geen tijd hebt voor Pinterest, dan zou ik daar toch nog eens een keer over nadenken of dat echt zo is. 😉

Verschil 3
Linkjes delen

 

Als het je doel is om verkeer te genereren, is Pinterest misschien de betere optie. Pinterest geeft prioriteit aan het delen en opslaan van links, zodat je eenvoudig een link naar je website kunt delen.
Instagram staat het delen van links in berichten niet toe, tenzij je een betaalde Instagram-advertentiecampagne hebt. Je kunt een link toevoegen aan je Instagram-bio, maar niet op specifieke berichten.
Als je meer dan 10.000 volgers op Instagram hebt, kun je links op je Instagram-story delen via hun ‘Swipe Up’-functie. Dit is de enige manier om links op Instagram te delen in posts (afgezien van betaalde advertenties).
Je kunt wel via een omweg een link delen. Als je een IGTV video deelt, kun je hierin wel een klikbare link naar keuze plaatsen, en je kunt dan wel via stories de swipe up toepassen. Maar dit is een allemaal wel een beetje omslachtig.

Pinterest maakt het delen van links een stuk eenvoudiger en dit is ook het doel van het platform.
Pinterest biedt ook een visuele zoekfunctie, die geen directe winkelfunctie is, maar de app wel e-commerce vriendelijker maakt.

Verschil 4
Desktop versus mobiel

 

Een ander verschil tussen Instagram en Pinterest is het gebruik van een apparaat. Instagram is voornamelijk bedoeld voor mobiele apparaten. Hoewel je nog steeds door afbeeldingen op het platform kunt bladeren via hun website op desktop, zijn er geen mogelijkheden om afbeeldingen op desktop te uploaden. Je moet de smartphone-app gebruiken om content op Instagram te plaatsen. Ze zijn hier wel langzaam wat aanpassingen aan het doen. Zo kun je bijvoorbeeld wel IGTV video’s uploaden (deze kunnen trouwens ook maximaal 60 minuten duren als je ze uploadt via desktop, vergeleken met 15 minuten via mobiel, en onlangs is de functie uitgerold om ook op desktop DM’s te beantwoorden. Maar het is in de basis bedoeld voor mobiel gebruik.

Op Pinterest kun je zoeken en afbeeldingen plaatsen via zowel de app op mobiel als de browser op desktop. Het is volledig functioneel in beide richtingen.

Als je doelgroep voornamelijk sociale media op hun desktop gebruikt, is Pinterest misschien de betere optie. Aangezien het gebruik van smartphones in de meeste leeftijdscategorieën wel veel voorkomt, is dit misschien geen grote factor. Het hangt allemaal af van je publiek.

Verschil 5
Hashtags

 

Hashtags zijn een belangrijk onderdeel van Instagram. Ze kunnen er voor zorgen dat je een ​​nieuw publiek bereikt met de enorme hoeveelheid hashtags die er zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt ze gebruiken om contact te maken met je doelgroep door je eigen hashtag te maken voor je bedrijf en/of evenement. Zo kunnen je volgers ontdekken wat andere mensen over je merk posten.

Je kunt ook hashtags gebruiken op Pinterest, maar dit werkt anders dan bij Instagram. Pinterest toont pins in zoekresultaten die op de juiste manier zijn gelabeld met keywords. Je kunt op categorieën sorteren, maar het gebruik van op locatie / community gebaseerde hashtags is niet echt wat er op dit platform wordt gedaan.

Er zijn nog geen duidelijke onderzoeken gedeeld vanuit Pinterest of en hoe hashtags nou het beste werken op het kanaal. Maar geadviseerd wordt om er 3 tot 8 te gebruiken in je pinsomschrijvingen. Gebruik ze niet in je bordtitels of bordomschrijvingen, daar hebben ze geen functie.

Gebruik ook geen hashtags zoals #throwbackthursday op Pinterest, dit is meer iets voor Instagram.

Verschil 6
Fotobewerking

 

Met de mobiele app van Instagram kun je foto’s rechtstreeks op het platform bewerken. Het geeft je de mogelijkheid om een ​​filter toe te passen en andere elementen van het beeld aan te passen, waaronder helderheid, contrast, scherpte, warmte, verzadiging, schaduwen, hooglichten en nog veel meer. Dit kan je fotobewerkingsproces sneller en gemakkelijker maken.

Pinterest heeft geen fotobewerkingsfunctie in zijn mobiele app of desktopwebsite. Dit betekent dat je in plaats van foto’s op het platform te bewerken, een andere applicatie of software moet gebruiken voordat je je foto’s naar Pinterest uploadt. Ik gebruik hier zelf Canva voor. Hiermee maak ik de pins volledig op in vaste templates, dit scheelt super veel tijd. De filter opties van Canva vind ik niet fantastisch, maar daar zijn ook weer andere opties voor zoals Snapseed of Lightroom bijvoorbeeld.

Verschil 7
Video-content

 

Nog niet zo lang geleden had dit een grote rol kunnen spelen bij de beslissing om voor je bedrijf Instagram of Pinterest te kiezen, aangezien Pinterest geen organische video-inhoud op het platform ondersteunde. Dat is nu veranderd.

Instagram en Pinterest beginnen in dat opzicht meer op elkaar te lijken, waarbij Pinterest onlangs verbeterde functies voor het delen van video’s op het platform heeft vrijgegeven voor makers en bedrijven. Ze hebben een videotabblad, levenslange analyse en video-pinplanning geïntroduceerd.

Op Instagram kun je video’s op meerdere locaties op het platform plaatsen, waaronder de feed, Stories en IGTV. Als je korte fragmenten van je team, bedrijf en producten wilt delen, kun je verhalen en de feed gebruiken. Voor langere video’s met nieuwe productreleases, tutorials of productinformatie kun je IGTV gebruiken. Het komt allemaal neer op waar je bedrijf over gaat.

Verschil 8
Story telling

 

Bij Instagram draait alles om het creëren van een persoonlijke ervaring met je publiek. Dat is waar Story telling om draait. Instagram heeft verschillende tools die het vertellen van verhalen op het platform gemakkelijk maken.

Je kunt Instagram afbeeldingen en video’s gebruiken in verschillende delen van het platform. Hiermee kun je content maken die is gerelateerd aan je producten en services, terwijl je nog steeds een verhaal kunt vertellen zonder gebruikers te bombarderen met te veel dezelfde berichten. Je kunt bijvoorbeeld een mix van Instagram Stories gebruiken voor het vertellen van verhalen, feedposts voor Instagram Shopping en een product tutorial in IGTV.

Op Pinterest is verhalen vertellen niet helemaal hetzelfde als Instagram. Je kunt strategische themaborden maken om verbinding te maken met je doelgroep. Dit zorgt voor een meer visuele ervaring, wat over het algemeen gelijk staat aan meer betrokkenheid. Maar story telling is niet echt van toepassing op Pinterest.

Verschil 9
Algoritme

 

Een van de belangrijkste verschillen tussen Pinterest en Instagram is het algoritme.

Op Pinterest hebben de pins die je verspreidt over het algemeen een veel langere levensduur. Dit is een van de belangrijkste voordelen van Pinterest. Pins kunnen maandenlang meegaan, waardoor de content evergreen is. In sommige gevallen kun je nog steeds verkeer ontvangen naar berichten die enkele jaren oud zijn. Ik zie dat nu bijvoorbeeld ook weer bij een artikel dat ik vorig jaar maart heb gedeeld. Dat blog krijgt nu opnieuw bezoekers via Pinterest. Dat hoef je niet te verwachten op Instagram.

De houdbaarheid van Instagram-berichten is veel korter. Dit komt door het “instant” aspect van het platform. De berichten krijgen over het algemeen alleen binnen de eerste 24 uur betrokkenheid. Het is niet gebruikelijk dat een bericht maanden nadat het is gepost nog steeds likes en reacties krijgt.

Waar je op Instagram direct ‘viral’ kunt gaan, kan het op Pinterest daarentegen wel maanden duren, 6 tot 9 maanden is echt geen uitzondering, voordat je pins een beetje op gang kunnen komen, maar de uiteindelijke levensduur is wel vele malen langer. Je investeert dus even tijd en geduld om er vervolgens veel langer de vruchten van te plukken.

 

 

Verschil 10
Onderwerpen die je deelt

 

Omdat Pinterest veel meer gericht is op evergreen content, dus content die voor langere tijd actueel is, is het geen geschikt platform om bijvoorbeeld evenementen of last minute sales te delen. Daar is Instagram juist weer heel geschikt voor.

 

Conclusie

Beide platforms geven prioriteit aan afbeeldingen en hebben veel marketingpotentieel voor bedrijven om met hun publiek in contact te komen. Als je de verschillen begrijpt, kun je voor elk van de platforms verschillende content maken of het platform kiezen dat het beste bij jouw publiek past.

De eerste stap is om je te concentreren op je ideale klant en te kijken of de factoren die in dit bericht worden genoemd, aansluiten bij hun behoeften en wensen. Als je het moeilijk vindt om te kiezen, kan dit zijn omdat beide platforms geschikt voor je zijn. In dat geval, als je de tijd en de middelen hebt om goede content van hoge kwaliteit te maken voor beide platforms, dan moet je dat zeker doen.

Kortom, als het echter je doel is om meer verkeer naar je website te genereren, is Pinterest over het algemeen de aanbevolen optie. Als je doel is om een community te bouwen rondom je merk, dan is Instagram misschien de beste optie voor je.

 

Ik ben heel benieuwd wat voor jou het geval is. Gebruik jij Instagram en of Pinterest? Of misschien geen van beiden?

Heb ik je in de actiemodus gezet om met deze kanalen aan de slag te gaan?

Let me know!

Sharing is caring!

delingen