Pinterest strategie voor de feestdagen, het hele jaar door

Sharing is caring!

Hoe-zet-je-Pinterest-tactisch-in-voor-de-feestdagen-blog

Tips voor je Pinterest strategie voor de feestdagen

Misschien sta je er niet altijd bij stil, maar Pinterest is erg seizoengebonden. Om die reden is het dan ook belangrijk dat je Pinterest op een hele andere manier inzet dan social media kanalen. Op het moment dat ik dit blog schrijf is het eind oktober, en dat is een hele goede tijd om echt te gaan focussen op de kerstdagen. Maar dit is net zo relevant voor bijvoorbeeld Pasen of Moederdag. Dus de strategieën die we hieronder bespreken kun je het hele jaar door inzetten voor de betreffende momenten.

Hoe dit allemaal werkt behandelen we in dit blog. Dus zet een gezellig kerstmuziekje op en kom alvast in de stemming 🎅🏼😉

Liever de podcast variant beluisteren?

Dat kan hieronder:

TUNE IN: ITUNES  |  SPOTIFY  |  GOOGLE PODCAST  |  ANCHOR

Pinterest inzetten voor de feestdagen Socially Sanne

Om te beginnen, wat is seizoen gebondenheid op Pinterest?

Seizoen gebondenheid betekent simpelweg het inspelen op momenten die mensen werkelijk meemaken in hun eigen leven, gebaseerd op de seizoenen van het jaar. Vervolgens creëer en post je content die afgestemd is op het betreffende seizoen of feestdag.

Seizoen gebondenheid op Pinterest houdt in dat je altijd een paar weken vooruitdenkt aan wat er gaat komen en nieuwe content voorbereid of oudere content opnieuw deelt. Idealiter houd je een week of 8 van tevoren aan. Dat betekent dus dat je content planning voor Pinterest er anders uit zal zien als die voor social media, waar je veel meer op het moment zelf en korter vooraf communiceert. Niet zo ver van tevoren als op Pinterest.

Op tijd beginnen door langere opstartperiode voor Pinterest

Het eerder beginnen zit het hem in hoe een kanaal precies werkt. Als je bijvoorbeeld nu iets post op Instagram, dan komt die piek dat je post zichtbaar is en interactie krijgt vrijwel direct. Maar de levensduur van die post ebt ook snel weer weg, binnen 24 uur word je post al waarschijnlijk niet meer getoond in iemand zijn tijdlijn. Voor Facebook en Twitter is de levensduur van een post nog veel korter, slechts enkele uren.
Maar dat is meteen waar de kracht van Pinterest ligt, daar ‘leeft’ je Pinterest pin gemiddeld al zo’n 3 maanden. Maar soms nog veel langer.

Dit blog over hoe je foto’s maakt met je smartphone is al bijvoorbeeld van januari 2019, dat is al bijna 2 jaar geleden! Maar 1 en dezelfde pin zorgt nog steeds sinds de plaatsing van juli 2019 elke maand bezoekers via Pinterest. Zie ook de afbeelding hieronder.

 

Pinterest-statistieken-oude-pin-goed-resultaat
 

En ook dit blog over hoe je een grote schoonmaak op Pinterest houdt, is al van mei 2019 maar zorgt ook nog steeds elke maand voor websitebezoekers.
Dat gaat met social media echt niet gebeuren, dat kan ik je garanderen!

Deel geen tijdelijk houdbare content op Pinterest

Doordat je pins een lange levensduur kunnen hebben op Pinterest, is het niet zo’n geschikt kanaal om bijvoorbeeld tijdelijke aanbiedingen of winacties te promoten. De kans is namelijk groot dat tegen de tijd dat je pin goed opgepikt wordt in de zoekresultaten, je actie al weer verlopen is. En als iemand dan door klikt naar je website en zien dat ze op een verlopen actie op een ‘dode’ link terecht komen, dan stel je ze teleur. Dat wil je niet. Zorg er dus voor dat je geen specifieke datums benoemt in je pinomschrijving, en zeker niet op je afbeelding.

Het beste werkt om evergreen content te delen op Pinterest. Dit is content die voor een lange tijd, of altijd actueel blijft. Nou is dit voor content gericht op de feestdagen vaak niet het geval, maar daar zijn een paar trucjes voor:

Socially Sanne - Pinterest marketing - volg een training of Pinterest management uitbesteden

Verwijs je pinners naar je inschrijfpagina voor je mailinglijst

Stel dat je een speciale korting wilt geven voor Black Friday, of je hebt een mooie kerst aanbieding, maar je wilt deze niet specifiek benoemen op Pinterest. Dan kun je je pinners ook verwijzen naar je mailinglijst waar ze vervolgens als eerste op de hoogte worden gehouden van de nieuwste acties en beste deals. Je hebt dan ook geen last van dat je per ongeluk naar een verlopen actie linkt.

Je kunt er dan nog voor kiezen om je pinafbeeldingen af te stemmen op de seizoenen of feestdagen door bijvoorbeeld kerstcadeautjes in je afbeelding te plaatsen. Dit kun je bijvoorbeeld eenvoudig doen met Canva.

Verwijs naar één pagina die je steeds achter de schermen aan kunt passen:

Een andere mogelijkheid om gebruik te maken van de feestdagen is door bijvoorbeeld een websitepagina aan te maken waar je favoriete producten onder de €50,- plaatst. Verwijs hiernaar maar verander de pagina waar nodig. Stel je verkoopt sieraden, dan kun je 1 pagina aanmaken met top 10 cadeaus onder de €50,-. Deze pagina kun je blijven gebruiken, maar aanpassen als bijvoorbeeld een product uitverkocht is. Je kunt deze pagina ook weer inzetten voor bijvoorbeeld Moederdag of verjaardag. Je hebt 1 pagina die meerdere rollen vervult.

De pagina zelf kun je aanpassen aan de sfeer van de periode. Voeg er bijvoorbeeld kerstversiering aan toe de weken vooraf aan kerst, of maak gebruik van bloemen richting lente en Moederdag.

Join de Content Planning School zodat je nooit meer hoeft te twijfelen waar over te posten!

Maak een Gift Guide

Cadeaugidsen, of ook wel gift guides genoemd, zijn niet alleen een geweldige manier om meer bezoekers naar je website te trekken, ze kunnen je ook een passief inkomen opleveren! Houd hierbij wel rekening dat je producten in de gift guide plaatst die je in principe altijd in je aanbod hebt.

Vaak kan een pin over de feestdagen trouwens het volgende jaar nog beter van start gaan, dus raak niet ontmoedigd als je bericht dit jaar niet omhoog schiet!

 

Enkele tips voor het delen van een gift guide:

 

Houd een gift guide eenvoudig

Eenvoudige gift guides werken het beste. Gebruik gewoon productafbeeldingen samen met linkjes om het product te kopen. Het doel hierbij is verkopen, je kunt dan beter geen PDF of e-Reader bestand delen, want dat kan een drempel zijn om door te gaan. Mensen zullen op de terugknop drukken in plaats van iets te downloaden of door een online tijdschrift te bladeren.

 

Maak duidelijk voor wie de gift guide is

Wees specifiek met het publiek dat je probeert te bereiken: een gift guide “voor haar” is tegenwoordig niet goed genoeg. Ga veel dieper door bijvoorbeeld te benoemen dat het een gift guide is voor vrouwen die van de milieuvriendelijke verzorgingsproducten houden.

 

Houd het beknopt

Noem niet te veel producten. Niemand gaat door 50 ideeën voor schoencadeautjes bladeren. Ze bladeren veel liever door 7-15 meer specifieke ideeën. Less is more, dus houd het overzichtelijk.

 

Voorbeeld Gift Guide voor feestdagen promoten op Pinterest

VOOR WINKELEIGENAARS:
Maak een omleiding voor oude producten naar een nieuwe pagina

 

Als Pinterest-gebruiker weet ik zeker dat dit je een keer is overkomen. Je ziet een pin van een product dat je wilt bekijken, klikt erop om vervolgens op een dode 404-pagina uit te komen. Super frustrerend!

 

Als je een winkeleigenaar bent, vooral van fysieke producten, zorg er dan voor dat oude producten die je niet meer in je collectie hebt, automatisch iemand naar een ander product of een productverzamelpagina leiden. Ik zou er zelf wel bij iets bij benoemen in deze trant: “Jammer! Het betreffende product dat je zocht is niet meer op voorraad, misschien vind je dit interessant?”
Anders drukken ze op de terugknop en zijn ze voorgoed verdwenen. Afhankelijk van je technische niveau en het platform dat je gebruikt, kan de manier waarop je dit doet, verschillen.

Voor degenen onder ons die iets meer technisch onderlegd zijn kun je op je site 301-omleidingen instellen om oude producten om te leiden naar een gerelateerd bestaand product.

 

Ga hier dus echt even mee aan de slag als je een winkeleigenaar bent. Neem even de tijd om de dode links van producten die op Pinterest zijn gepind te herstellen.

Denk ook alvast vooruit tijdens de feestdagen

Vergeet niet om tijdens de feestdagen content te pinnen voor onderwerpen in januari en februari!

Inderdaad, je moet feestdagen-content pinnen voor Kerstmis, maar vergeet niet dat mensen ideeën beginnen op te slaan en borden aanmaken lang voordat het daadwerkelijke evenement of de feestdag hier is.

Pinterest Content Planning Socially Sanne

Gebruik Tailwind’s SmartLoop

Tailwind is mijn favoriete tool als het gaat om Pinterest pins in te plannen. Maar wist je dat je met behulp van Tailwind Smartloops ook eenvoudig pins automatisch voor een specifieke periode kunt inplannen?
Stel je voor dat je nu pins pint die betrekking hebben op Kerstmis. Achteraf kun je beoordelen welke pins voor de beste resultaten hebben gezorgd. Dan kun je nu al op de zaken vooruitlopen en alvast die goed presterende pins instellen zodat ze automatisch bijvoorbeeld 8 weken voor Kerst weer ingepland gaan worden. Zo weet je zeker dat er op tijd weer nieuwe Kerst content ingepland wordt, en kun je dat even uit je hoofd zetten, want het loopt op de automatische piloot.

Wil je gratis starten met Tailwind? Als je je via deze link aanmeldt voor Tailwind, krijg je maarliefst $30 korting als je eventuele besluit om te upgraden, dit is uiteraard niet verplicht. Ik krijg dan ook een kleine vergoeding, zonder dat dit iets extra’s kost voor jou.

Tips voor nieuwe Pinterest gebruikers

Als je een nieuw bent op Pinterest en je bent er vrij zeker van dat je het seizoensgebonden Pinterest onderwerp moet aanboren, hoe doe je dat dan zonder gestrest te raken?

 

Stapje voor stapje

Neem kleine stapjes. Elke dag een babystapje leidt tot vooruitgang in de loop van de tijd.

 

Wat zijn de trends binnen jouw niche?

Let op trends in je niche. Wat voor soort content kun je maken voor het volgende seizoen? Zorg er dus voor dat je altijd weet wat er speelt bij je doelgroep om daar goed op in te kunnen springen.

 

Volg je eigen tempo, je loopt niet achter

Denk niet dat je achterloopt. Werk gewoon vanuit waar je nu bent, en heb nooit het gevoel dat je te klein bent om een verschil te maken. Geef jezelf de tijd om te leren met vallen en opstaan, zolang je maar in beweging blijft. Van stilstaan kom je niet verder.

Wees lief voor jezelf

Vergelijk jezelf niet met iemand anders. Alleen dan kun je voor jezelf aanvoelen wat bij jou past en kun je het op jouw unieke manier aanpakken.

 

Welke seizoensgebonden content heb je nu al?

Bedenk welke seizoensgebonden content je op dit moment hebt. Als je dat niet hebt, bedenk dan welke content je wel eventueel hebt die op het huidige seizoen kan worden toegepast.

 

Wat zeggen de Pinterest statistieken?

Bekijk je belangrijkste statistieken binnen Pinterest over langere periodes (jaar) om je eigen pieken en dalen te zien. Dan weet je ook of het ‘normaal’ voor jouw resultaten is dat je bijvoorbeeld een piek hebt in december, maar een flinke daling in januari. Als je de cijfers over steeds langere periodes naast elkaar kunt leggen dan zie je pas echt wat er allemaal speelt.

Socially Sanne - Pinterest marketing - volg een training of Pinterest management uitbesteden 1

Wat moet je doen als je geen seizoensgebonden content maakt?

Seizoensgebonden content klinkt geweldig voor de doe-het-zelver, de foodblogger en de typische mama-blogger, toch? Maar wat als je content niet typisch seizoensgebonden is? Is er een manier om toch seizoensgebonden content te pinnen, zonder dat het onhandig of geforceerd overkomt?

Zeker weten! Het draait er vooral om dat je aan je publiek denkt. Bestaat jouw publiek voornamelijk uit moeders? Dan is het goed om je te realiseren dat hun kinderen hen automatisch beter op de seizoenen laten aansluiten. Denk aan de verschillende thema’s op school, seizoensgebonden traktaties, cadeautjes etc.. Verplaats jezelf in de mindset van de persoon die je product gaat gebruiken.

Hoe je als websitebouwer gebruikt maakt van Pinterest seizoenen

Om nog een voorbeeld te geven, stel je bent een website designer. Hoe kun je dan inspelen op bijvoorbeeld de lente als seizoen? Denk dan vanuit het seizoen lente, waar denk je dan zoal aan? Bijvoorbeeld een grote voorjaarsschoonmaak.
Dan kun je als websitebouwer pinnen over hoe je een voorjaarsschoonmaak kunt houden op je website.

Hetzelfde heb ik bijvoorbeeld gedaan voor dit blog over hoe je je Pinterest-borden opruimt.

Elk seizoen heeft een andere emotie op Pinterest

Begin dus altijd met je klant of doelgroep in gedachten. Wat speelt er in hun leven, en hoe kun jij hierop aansluiten?

Denk hierbij ook na over de emotie van het seizoen… de lente voelt heel licht en luchtig aan. Dus pin en maak content die past bij wat het seizoen bij ons oproept. De herfst en winter kan een andere opmaak stijl hebben door bijvoorbeeld andere kleuren te gebruiken en eventueel bepaalde icoontjes toe te voegen of een ander soort foto’s te gebruiken.

 

Pas pin afbeeldingen aan op de seizoenen

TERUG NAAR JOU

Hopelijk ben je enthousiast geworden om op Pinterest aan de slag te gaan voor de feestdagen!
En of dit nu de Kerstdagen zijn of Moederdag, je kunt deze strategieën rondom elke feestdag of seizoen inzetten, dus pak dit blog er weer even bij als je voor andere momenten in het jaar content gaat creëren.

Nog handiger, sla het blog op op Pinterest zodat je er altijd makkelijk op terug kunt pakken. Dit doe je eenvoudig via de afbeelding hieronder.

Voor welke feestdagen of seizoen ga jij Pinterest inzetten? Laat het weten in de reacties hieronder 🧡

Liefs Sanne

Pinterest inzetten voor de feestdagen Socially Sanne 2
Lees ook 10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf, hoe je meer bezoekers naar je site krijgt via Pinterest, of 33 snelle Pinterest tips om direct in te zetten.

Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!

Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!

Sharing is caring!

delingen
×

Neem contact op via Whatsapp

× Kan ik je helpen?