Bewaar voor later

Dit zijn de belangrijkste Pinterest statistieken - Socially Sanne Blog

Pinterest statistieken die er wél toe doen (en welke niet)

Als je op Pinterest zoekt naar ‘Pinterest Strategy’, dan word je platgegooid met dé strategie waarmee je binnen no time miljoenen ‘monthly views’ krijgt, ofwel maandelijkse kijkers op je account.

Dat klinkt natuurlijk super interessant, maar dat is het eigenlijk helemaal niet ? Welke Pinterest statistieken doen er niet echt toe en waar moet juist wél je focus op liggen? Ik leg het je uit!

Welk cijfer is minder belangrijk?

Laten we eerst beginnen emt het cijfer wat op Pinterest niet zo van belang is, maar wel vaak de focus op wordt gelegd:

Het aantal volgers van jouw account

Een cijfer wat niet zoveel zegt op Pinterest is het aantal volgers van jouw account.

Wat we gewend zijn vanuit veel social media kanalen, is dat het aantal volgers iets zou zeggen over de kwaliteit en succes van je account (wat overigens echt onzin is). Wat belangrijk is om te beseffen is dat Pinterest geen social medium is, maar een zoekmachine. Jouw succes draait om hoe jouw content gevonden wordt, niet om hoeveel volgers jouw account heeft.

 

Dit maakt het wel meteen interessant, want dat betekent ook dat een kleine onderneming net zoveel kans heeft om gevonden te worden in Pinterest als een wereldwijd miljoenenbedrijf, puur en alleen door de juiste zoektermen te gebruiken.

Is er een voordeel van het hebben van volgers op Pinterest?

Een voordeel van het hebben van volgers is dat jouw volgers jouw content als eerste zien in hun feed, zonder actief te zoeken naar zoekwoorden die jij gebruikt. Maar dan nog gaat het erom dat zij vervolgens ook de gewenste actie ondernemen op jouw content.

 

Wat die acties zijn en wat de belangrijkste statistieken zijn om je wél op te focussen binnen Pinterest gaan we nu bekijken!

Socially Sanne - Pinterest marketing - volg een training of Pinterest management uitbesteden

Wat zijn belangrijke Pinterest statistieken en waar kun je ze vinden?

Er zijn 2 plekken waar je de statistieken van jouw Pinterest account kunt bekijken:

  1. In Pinterest zelf;
  2. Google Analytics;
  3. Desgewenst via externe tools zoals Tailwind. Maar we kijken nu naar de eerste 2.

Pinterest Statistieken

Om op Pinterest statistieken in te kunnen zien, heb je een (gratis) bedrijfsaccount nodig. Pinterest geeft je hele fijne inzichten in hoe jouw content en je account presteren. Om naar je Pinterest statistieken te gaan klik je vanaf desktop links bovenin je scherm op Statistieken > Overzicht.

Pinterest statistieken

Je ziet hier ook meerdere statsitieken staan. Deze zijn ook heel interessant om te bekijken, maar in dit blog focussen we ons op de prestaties van jouw account en pins.

Statistiekenoverzicht

Je komt nu in het Statistieken overzicht van jouw account waar je al meteen een hoop cijfers en grafieken ziet staan. Laat je hierdoor niet ontmoedigen, want niet alle cijfers zijn van belang.Begin eerst met de juiste datum range in te stellen bovenin bij ‘datumbereik’. Ik noteer zelf 1 keer per maand de cijfers in een Excel file en kies dan voor de periode van de laatste maand.  

Hoe werken Pinterest statistieken

 

Vervolgens selecteer je bovenin bij ‘Meer filters’ onder ‘Contentfilters’ > geclaimd account jouw website.

 

Hoe werken Pinterest statistieken

Het bekijken van de statistieken in het overzicht

Laten we eens gaan kijken naar de grafiek en de cijfers die hierbij staan. Een veelgemaakte fout is om óver te analyseren, oftewel alle cijfers té grondig willen bekijken. Maar niet alle cijfers zijn van belang, zeker niet als het onderdeel statistieken nog nieuw voor je is. Zorg er eerst voor dat je vertrouwd raakt met een klein aantal statistieken, dan kun je altijd nog dieper gaan kijken zonder dat je meteen vanaf het begin overweldigd raakt.

Ik ga dan ook niet alle cijfers benoemen, maar enkel de cijfers die er nu het meeste toe doen.

Wat zijn de belangrijkste Pinterest statistieken?

In het begin zijn vooral het aantal uitgaande klikken en het aantal keer bewaard de belangrijkste cijfers om je op te focussen. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar Impressies.

Uitgaande klikken

Dit getal geeft aan hoe vaak iemand op jouw pin heeft geklikt om door te gaan naar de achterliggende site die je hebt ingesteld. Dat is tenslotte de belangrijkste reden waarom je Pinterest gebruikt: mensen doorsturen naar jouw site waar ze zich vervolgens bijvoorbeeld aanmelden voor je nieuwsbrief, een aankoop doen, doorklikken naar een affiliate link, contact opnemen, een coach call inplannen of een andere conversie doen. Dit is helemaal afhankelijk van wat jij aanbiedt en waar jouw pin en de achterliggende pagina op gefocust zijn.

Aantal keer bewaard

Voor het algoritme van Pinterest is het belangrijk hoe vaak jouw pins worden bewaard door anderen. Dit is namelijk een seintje dat jouw content blijkbaar waardevol is en daardoor zal deze vaker getoond worden in de feeds en bij zoekopdrachten. Daarnaast ontstaat zo ook het olievlekeffect: doordat iemand anders jouw pin deelt, kunnen haar volgers het weer zien en bewaren of doorklikken. Zo ontstaat er als het ware een oneindig potentieel. Je wilt dus dat gebruikers je pins bewaren om die olievlek te laten stromen. Daarom is het aantal keer bewaard ook een belangrijk gegeven om bij te houden.

Impressies + Betrokkenheidsacties

Het is natuurlijk fijn als je pins veel gezien worden, maar met alleen impressies kom je er niet.

Daarom het wel belangrijk dat er ook doorgeklikt wordt, anders zeggen de impressies weinig. Bij betrokkenheidsacties kun je zien hoeveel interactie anderen hebben gehad met je pins door ze bijvoorbeeld te bewaren of er op te klikken.

Pinterest Marketing Socially Sanne

Wat moet je doen als je veel impressies hebt, maar nauwelijks kliks?

Als je merkt dat je wel veel impressies hebt, maar er weinig wordt doorgeklikt naar de webpagina die je achter de pin hebt gezet, is het belangrijk om te bekijken hoe je ervoor kunt zorgen dat je meer kliks krijgt. Ga daarom eens na hoe het kan dat mensen niet doorklikken. Is de afbeelding niet duidelijk genoeg? Staat er wel een goede trigger op die uitlokt om door te klikken? Welke pins presteren nu wel goed op kliks en hoe komt dat? Niet voor niets dat dit een belangrijke module is in de Pinterest Kickstarter training.

Bekijk jouw populairste pins

Om  een beter antwoord op bovenstaande vragen te kunnen krijgen, kun je naar jouw populairste pins kijken. Die vind je als je naar beneden scrollt. Filter op Uitgaande klikken, zodat de pins naar boven komen  waar in de geselecteerde periode het meest op is geklikt.

Wat valt je op aan die pins? Hebben ze een duidelijke call to action* in de afbeelding? Spreekt het onderwerp beter aan? Vergelijk deze pins met jouw minder goed presterende pins om te kijken hoe je deze kunt optimaliseren. Neem de zaken die je hier leert mee bij het creëren van nieuwe pins.

* Een call to action is een aanzet tot actie. Wat wil je dat je doelgroep doet naar aanleiding van het zien van jouw pin? Wil je dat ze doorklikken naar je site? Wil je dat ze je weggever downloaden? Door dat concreet te benoemen in de tekst of op je pin voeg je een call to action toe.

 

GOOGLE ANALYTICS

Nu je weet naar welke cijfers je het beste kunt kijken binnen Pinterest, gaan we naar Google Analytics. Deze de statistieken in Pinterest en Google Analytics maken samen een ijzersterke combi om er achter te komen hoe jij jouw waardevolle tijd het beste kunt besteden aan Pinterest.

 

Als je nu nog geen Google Analytics hebt, wil ik je echt aanraden om dat zo snel mogelijk in te stellen. Ook al ben je niet van plan om dit in de nabije toekomst te gebruiken, doe het toch. Google haalt namelijk pas data binnen vanaf het moment van koppelen, dit kan dus niet met terugwerkende kracht. Je kunt dus het beste jouw website aan Google Analytics koppelen, zodra je de website hebt gelanceerd. Meer uitleg over hoe je Google Analytics koppelt aan jouw site vind je hier.

Waar moet je in Google Analytics kijken voor Pinterest resultaten?
Als je Google Analytics opent, kan dit ook weer redelijk overweldigend overkomen. Ook hier geldt: laat je niet ontmoedigen door al die cijfers. Ik laat je hier exact zien waar je moet kijken om je Pinterest resultaten verder te analyseren.

pinterest google analytics ga4
  1. Klik in de linker kolom op Rapporten en dan Levenscyclus > Verkeersacquisitie
  2. Selecteer vervolgens bovenin je scherm de juiste data reeks.
  3. Pas de filter aan naar Sessiebron/-medium (dit vind je onder de zoekbalk)
  4. Typ ‘Pinterest’ in in de zoekbalk en klik op enter

De belangrijkste cijfers om naar te kijken

1 – WEERGAVEN PER GEBRUIKER

Een sessie betekent een bezoek aan jouw website. Pagina’s per sessie betekent hoeveel pagina’s een bezoekers gemiddeld tijdens een bezoek aan jouw website heeft bekeken. In GA-4 heet dit ‘weergaven per gebruiker’.

Dit is de omschrijving van GA zelf:
Weergaven = Het aantal mobiele app-schermen of webpagina’s dat uw gebruikers hebben gezien. Herhaalde weergaven van 1 scherm of pagina tellen ook mee.
Weergaven per gebruiker = Het gemiddelde aantal schermen op mobiele apps of webpagina’s dat een gebruiker heeft bekeken.

Voorbeeld: een bezoeker komt binnen via een blog artikel en klikt vervolgens op de contactpagina. De bezoeker bekijkt dan 2 pagina’s en het aantal weergaven per gebruiker is dan ook 2.
Over het algemeen kan je zeggen: hoe meer weergaven, hoe interessanter jouw content is. Dit verschilt echter per website, niche, branche, doelgroep etc.
Er is daarom ook geen goed of fout aantal weergaven en er is ook geen ideaal aantal.
Je creëert hier je eigen benchmark voor. Dat geldt overigens voor heel veel statistieken, dus houd dat goed in gedachten.

2 – GEMIDDELDE BETROKKENHEIDSDUUR 

Gemiddelde betrokkenheidsduur betekent: De gemiddelde tijd dat je website focus had in de browser, of de mobiele app op de voorgrond stond op het apparaat van een gebruiker. Deze statistiek wordt berekend als de som van de duur van alle gebruikersengagement per actieve gebruiker.

oftewel: hoe lang iemand je site bezocht heeft tijdens 1 bezoek. De gemiddelde betrokkenheidsduur gaat vaak hand-in-hand samen met het aantal weergaven per pagina.

Wanneer iemand veel pagina’s bezoekt, bevindt hij zich over het algemeen ook langer op je website. En vice versa wanneer iemand lang op je website rondkijkt, dan bekijkt hij over het algemeen veel pagina’s.

Ook de gemiddelde betrokkenheidsduur zegt dus iets over hoe interessant je bezoeker de content vindt.
Er is daarom ook geen ideale gemiddelde betrokkenheidsduur. Dit hangt af van het soort website en wat er voor content er op de website te vinden is.

3 – BETROKKENHEIDSPERCENTAGE (VOORHEEN BOUNCEPERCENTAGE)

Het eerste (en beste) alternatief voor het bouncepercentage in Google Analytics 4 is ‘Engagement Rate’. Deze statistiek wordt berekend door het aantal betrokken sessies te delen door het totale aantal sessies.

Als je bekend bent met de oude variant van Google Analytics (Universal Analytics), dan werkte je misschien met het bounce percentage. Deze is vervangen door het betrokkenheidspercentage.

Overschakelen naar betrokkenheidspercentage heeft twee belangrijke voordelen. Het richt zich op het positieve, dus je streeft ernaar de betrokkenheid te verbeteren. Dit is een hele mooie mentaliteitsverandering in vergelijking met het bouncepercentage, een van de weinige negatieve statistieken in Universal Analytics.

Het betrokkenheidspercentage geeft ook een nauwkeuriger beeld van mensen die geïnteresseerd zijn in je content en aanbod. Om een sessie als ‘betrokken’ te beschouwen en mee te laten tellen in de berekening van het betrokkenheidspercentage, moet aan ten minste één van de volgende criteria worden voldaan:

De sessie duurt langer dan tien seconden
De sessie omvat twee of meer paginaweergaven De sessie bevat ten minste één conversie

Je vindt het betrokkenheidspercentage in een aantal standaardrapporten in Google Analytics 4. Dit omvat het rapport ‘Demografische details’ (die vind je onder ‘Rapporten’ en vervolgens onder ‘Demografische gegevens’).

 

Er zijn nog veel meer interessante statistieken te vinden in Google Analytics, maar hierdoor kun je ook snel verdwalen in. Focus je eerst op de belangrijkste zaken en maak voor jezelf duidelijk wat je hieruit kunt leren. Ga pas dieper in de statistieken kijken als je voelt dat je dit onder de knie hebt en klaar bent voor een stapje verder.

Let op:  de cijfers kunnen veranderen!

Let erop dat de cijfers gedurende het jaar enorm kunnen veranderen. Hoe vaak en hoeveel de cijfers van jouw Pinterest account veranderen,  is helemaal afhankelijk van jouw branche, bepaalde seizoenen, feestdagen, trends etc. Laat je dus niet uit het veld slaan als de resultaten de ene maand minder goed zijn dan de andere maand. Wellicht zie je over een langere periode bepaalde trends die steeds terugkomen. Speel hier vervolgens ook slim op in door in bepaalde periodes content te delen waarvan de kans groot is dat ze in die periode goed zullen scoren.

Pinterest heeft tijd nodig

Natuurlijk wil je het liefst dat de pins die je net gepind hebt op Pinterest meteen resultaten gaan leveren. Helaas werkt het zo niet. Pinterest heeft echt tijd nodig om op gang te komen. Denk hierbij aan enkele maanden, zelfs een maand of 6 is echt geen uitzondering.

Natuurlijk kan het altijd zo zijn dat er een pin viraal gaat, want uitzonderingen zijn er altijd. Toch duurt het over het algemeen relatief lang en dat is volkomen normaal. Blijf consistent waardevolle content pinnen en kijk niet elke dag naar de cijfers.

Het belangrijkste is dat je inziet dat elke pin die jij plaatst een zaadje is dat je plant voor later. Dit plantje kan jarenlang blijven groeien. Het is dus nooit verspilde tijd of moeite als je Pinterest goed inzet.

Zelfs resultaat met oude content

Het voordeel hiervan is wel dat de levensduur van een pin veel langer is (gemiddeld 3 tot 4 maanden) dan bijvoorbeeld een post op Instagram (gemiddeld 24 tot 48 uur). Zelfs content die langer dan 4 maanden geleden is geplaatst, kan mooie resultaten opleveren.  Zo staat er op het moment dat ik dit blog schrijf een blog dat ik 15 maanden geleden heb geplaatst bovenaan in mijn resultaten. Krijg dat maar eens voor elkaar met Instagram.

TERUG NAAR JOU

Nu weet je op welke cijfers je wel moet letten binnen je Pinterest Statistieken, en welke minder relevant zijn.

Was jij hier al mee bekend? Laat het weten in de reacties hieronder ?

Liefs Sanne

Lees ook 10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf, hoe je meer bezoekers naar je site krijgt via Pinterest, of 33 snelle Pinterest tips om direct in te zetten.

Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!

Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!

GERELATEERDE BERICHTEN

Kun je zomaar een Pinterest pin verwijderen

Pinterest pin verwijderen

Kun je zonder problemen een Pinterest pin of Pinterest bord verwijderen?Ook al weet je wel beter, soms voelt het beter om iets te verwijderen van je socials, zeg even die tipsy update op je Facebook page, of die minder sjieke foto op Instagram. (ook al weten we dat...
Waarom ik soms van mijn Pinterest advies afwijk header

Waarom ik soms van mijn eigen advies afwijk – Instagram promoten op Pinterest

Waarom ik soms van mijn eigen advies afwijk - Instagram promoten op Pinterest Adviezen zijn er om soms eens stevig aan de kant te schoppen en volledig links te laten liggen.  Soms dan he. Meestal zijn adviezen gewoon heel slim en de moeite waard om na te streven...
Leer van mijn grootste Pinterest marketing fout als ondernemer

Leer van mijn grootste Pinterest marketing fout

Leer van mijn grootste Pinterest fout   Meestal lees je vooral succesverhalen van andere ondernemers, maar vaak zijn de f*ck ups juist waar je het meest van leert, toch? Ik heb er eentje voor je hoor, een die al jaren geleden gebeurde maar waar ik nog elke dag bij...

Pinterest trends April

Pinterest trends van de maand Aprilen extra trends rondom de Corona crisisEr zijn zoveel fijne momenten in april waar we normaal gesproken reikhalzend naar uitkijken, maar dit jaar is alles toch behoorlijk anders. Door het Corona virus gaan festivals en evenementen...
pinterest content kalender maart blog header

Pinterest trends Maart

Onderwerpen om over te delen op Pinterest in de maand Maart   Pinterest is eigenlijk niet te vergelijken met social media kanalen zoals Facebook of Instagram. Sterker nog, het is niet eens een social media kanaal, maar een zoekmachine. En dus is het bezoekersgedrag...
Pinteres

Pinterest of Instagram en andere social media kanalen

Pinterest of Instagram en andere social media kanalenIs er een verschil tussen Pinterest en social media? Wist je dat Pinterest heel vaak wordt gezien als een social media kanaal, maar het dit helemaal niet is? In dit artikel leggen we de kanalen naast elkaar:...
Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest

Bewaar voor later