Duurzame contentstrategie voor online ondernemers
Veel ondernemers zijn veelal gefocust op content delen via social media. Meerdere keren per week posten op Instagram, elke dag actief zijn in de stories.
Allemaal slim om met je doelgroep in contact te komen. Maar het is allemaal wel heel tijdelijk…
Wist je dat de content die je plaatst op social media kanalen al binnen een paar dagen niet meer getoond wordt? In veel gevallen zelfs na een paar uur al niet meer.
En dat is zonde van je tijd als je alleen maar daar de focus op legt. Want dat betekent namelijk dat je heel vaak zult moeten posten om in beeld te blijven bij je doelgroep.
Daarom adviseer ik altijd om je te richten op een meer duurzame contenstrategie zodat je ook vindbaar bent als je geen tijd (of zin) hebt om online actief te zijn op sociale media.
In dit artikel leg ik je uit waarom duurzame content zo belangrijk is voor de lange termijn groei van jouw onderneming, en uit welke 3 onderdelen een duurzame content strategie bestaat.
Wat is duurzame content, en waarom is dit zo belangrijk?
Duurzame content kun je als het ware opdelen in verschillende aspecten: Vorm, boodschap en kanaal.
1 – Duurzame content vorm
Duurzame content is enerzijds een vorm van content die je voor een langere tijd resultaat op kan leveren doordat het zoekbaar is (denk aan een blog, een video (op YouTube) of een podcast). En juist niet content die maar een korte levensduur heeft.
Voorbeelden van contentvormen met een korte levensduur zijn de berichten die je plaatst op social media kanalen zoals Instagram, TikTok en Facebook. Die zijn namelijk niet zoekbaar en ze verlopen snel.
2 – Een duurzame boodschap
Als je content maakt die voor langere tijd actueel is, dan maakt het moment waarop iemand je bericht leest, beluistert of bekijkt niet zoveel uit. Dat is het 2e aspect, namelijk de boodschap van je content.
De boodschap van duurzame content heeft geen ‘houdbaarheidsdatum’. Dat noem je ook wel evergreen content.
Als iemand deze content vandaag ziet is de boodschap net zo relevant als voor iemand die je boodschap over bijvoorbeeld een jaar leest.
Voorbeelden van niet-duurzame boodschappen zijn bijvoorbeeld tijdelijke kortingsacties.
3 – Duurzame kanalen
Het derde aspect is het kanaal wat je gebruikt wat je content wel of niet duurzaam maakt. Hierbij kijk je vooral naar waar een kanaal wel of niet voor is gemaakt.
Zoekmachines zijn het perfecte voorbeeld van een duurzaam kanaal. Iemand zoekt namelijk op een bepaald woord, waardoor jouw content getoond kan worden.
Hierdoor ben je niet afhankelijk van hoe ver jouw content in iemands tijdlijn is weggezakt. Het kan op elke moment naar boven komen zodra iemand er naar zoekt. De bekendste zijn Google, YouTube en -yup – Pinterest!
Voorbeelden van niet-duurzame kanalen zijn social media platforms, denk aan Instagram, Facebook of TikTok. Hier heeft je content een korte levensduur. Dat betekent dat deze maar tot kort na het plaatsen aan iemand getoond wordt. Doorgaans maximaal zo’n 2 dagen na het posten.
Dus ook al heeft je bericht een evergreen boodschap, dan nog is de levensduur kort als je deze plaatst op social media.
Hieronder zie je een afbeelding met de gemiddelde levensduur van je content per kanaal. Hier zie je duidelijk het verschil tussen de zoekmachines (Pinterest en YouTube) en social media kanalen.
Focus je dus niet alleen op social media kanalen, maar steek (daarnaast) je tijd in het maken van duurzame content met een evergreen boodschap en verspreid die via een duurzaam kanaal.
Even een voorbeeld:
Schrijf een blog met een boodschap die langere tijd actueel is en verspreid die via Pinterest.
Snap je?
Om het nog iets tastbaarder te maken geef ik concrete voorbeelden voor 3 typen ondernemers:
ONDERNEMER IN DE SCHOONHEIDSBRANCHE:
Schrijf een blog over must-have items voor een goede avondroutine voor gezichtsverzorging.
Plaats pins op Pinterest die hier naar verwijzen.
+ PLUSPUNTEN: Plaats in je blog een linkje naar je favoriete producten die je verkoopt in je webshop. Zo stimuleer je direct de verkoop.
KENNISONDERNEMER DIE ONLINE TRAININGEN VERKOOPT:
Maak een gratis checklist die je weggeeft op je website die jouw doelgroep helpt de eerste stap te zetten binnen het gebied waarin jij ze traint.
Plaats pins op Pinterest die hier naar verwijzen.
+ PLUSPUNTEN: Promoot deze gratis checklist ook via een podcastaflevering of blog waar je ook weer pins voor plaatst. Zo krijg je meer eye balls op je gratis weggever.
WEBSHOPEIGENAAR MET DIGITALE EN/OF FYSIEKE PRODUCTEN:
Het visuele aspect van Pinterest is perfect voor jou om je producten te promoten. Maak een video of carrousel (meerdere afbeeldingen/video’s in 1 post) voor Pinterest waarin je verschillende voordelen of zoom-ins van je product weergeeft.
+ PLUSPUNTEN: Verwijs niet alleen direct naar je productpagina in je shop, maar maak ook eens content waarin je meer vertelt over de voordelen van je product.
Hoe werkt het voor jou?
Wil je dat ik even concreet met je meekijk over hoe dit voor jouw bedrijf er uit ziet, reageer dan onder dit artikel. Ik vind het altijd leuk om met je mee te denken!
Laat even weten wat voor soort bedrijf je hebt en wat je aanbiedt, dan geef ik je een paar voorbeelden van duurzame content die je kunt maken om dit te promoten, en hoe je Pinterest hiervoor kunt inzetten.
Aan de slag met je duurzame content strategie
Wil je eindelijk eens meer focus leggen op je duurzame content, maar weet je niet zo goed waar te beginnen?
Dan is de Content Club wat jij nodig hebt.
In de Content Club krijg je toegang tot de uitgebreide Online marketing Bibliotheek vol onmisbare videotrainingen, handleidingen, checklists en meer om eindelijk jouw content de aandacht te geven die het nodig heeft.
Meld je hier voor de Content Club aan en ga direct aan de slag met het beter online vindbaar maken van jouw onderneming en het aantrekken van jouw lievelingsklanten.