Alle Instagram termen simpel uitgelegd
DM’s, feed, highlights, zomaar wat woorden die je waarschijnlijk vaak langs ziet komen op Instagram, maar wat betekenen al die Instagram termen nou eigenlijk?
Mijn motto is niet voor niets ‘Social media zonder poespas’, dus ik leg je al die termen super eenvoudig uit.
Ready? Let’s do this!
Algoritme
Het Instagram algoritme bepaalt hoe goed, of hoe slecht, jouw posts scoren. Instagram maakt gebruik van machine learning. Het algoritme zorgt er voor dat je feed met het nieuwe algoritme nog beter wordt opgebouwd op basis van jouw persoonlijke interesses en de Instagram-accounts die jij volgt. Op basis van je gedrag op Instagram wordt zo een unieke tijdlijn samengesteld, helemaal passend bij jouw interesses.
Biografie
Je Instagram biografie kun je zien als je visitekaartje van Instagram. Het is vaak het eerste wat iemand gaat bekijken voordat ze zullen beslissen of ze je willen volgen of niet. Jouw kans dus om een verpletterende indruk achter te laten!
In je biografie, meestal ‘bio’ genoemd, vind je de volgende onderdelen:
• Profielfoto
• Naam en gebruikersnaam account
• Korte omschrijving van je account (max 150 tekens)
• Een link naar je website/webshop/blog*
• E-mailadres
* Je kunt maar 1 link plaatsen, dus je kunt ook kiezen voor een verzamelpagina binnen je eigen site of bijvoorbeeld via Linktree.
Content
Alles wat je op Instagram plaatst is social content. Van foto’s of video’s in je feed, tot Stories, IGTV video’s en Reels.
Vind je het lastig om goede ideeen te verzinnen voor jouw Instagram content? Lees dan eens deze blogs over hoe je binnen 15 minuten 50 content ideeën verzint, 3 mindset shifts voor oneindige content inspiratie, of waarom je een content kalender nodig hebt.
Discovery Feed
Door vanuit het beginscherm van Instagram te tikken op het vergrootglas, kom je in de Discovery feed. Dit is een omgeving waar je uitgelichte content van andere accounts vindt. Hier kun je veel inspiratie vinden van accounts die volgens het algoritme interessant zijn voor jou, op basis van jouw gebruik binnen Instagram.
Ook vind je hier Reels video’s van andere accounts.
Hier zie je hoe je op de discovery feed komt (vergrootglas onderin) en hoe dit er uit ziet.
DM – Direct Message
– DM staat voor direct message, dit is een privé berichtje
– Als iemand je een DM stuurt krijg je hier een melding van
– Berichten van mensen die je niet volgt komen in ‘berichtverzoeken’
– Wordt ook wel PB genoemd, al in privé bericht
Double tap
Als je 2 keer snel achter elkaar op iemand zijn foto tapt (tikt met je vinger), dan like je deze foto, je geeft hem een hartje. Dus als iemand zegt: ‘Double tap if you also love pancakes!’, dan wordt er basically gevraagd om de foto leuk te vinden (alleen klinkt het in het Engels net even wat leuker dan op z’n Hollands )
Emojis
Emojis zijn de smileys en al die andere icoontjes die je kunt gebruiken in je posts, Stories, reacties, en zelfs in je biografie.
Ze passen ontzettend goed bij de Instagram cultuur, dus als ze ook passen bij jouw bedrijf zou ik zeggen, go wild!
Engagement
Engagement is Engels voor ‘interactie’ en staat dus voor alle interactie die je hebt met je publiek op Instagram. Dus als iemand reageert op je bericht, je foto like of je een DM stuurt, telt dat allemaal als interactie, engagement. Hoe meer engagement je krijgt, des te positiever dat is voor het Instagram algoritme.
Lees ook:
Feed
De Instagram feed is het overzicht waarin al je posts staan die je geplaatst hebt op Instagram. Hier vind je ook je biografie, contactgegevens en je uitgelichte Stories.De beginpagina van Instagram wordt ook wel de feed genoemd, daar zie je alle berichten van anderen die jij volgt, of berichten met bepaalde hashtags die jij volgt.
Filter
Instagram filters zijn een mogelijkheid om je content te editen, waarbij je een soort kleurenlaagje over je foto of video plaatst. Binnen Instagram stories heb je hele ruime keuze uit diverse filters. Sommige Instagram filters maken gebruik van Augmented Reality (AR). Deze bewegen met je mee, bijvoorbeeld alsof je echte hondenoren hebt.
Hieronder zie je een aantal voorbeelden van filters binnen Instagram stories.
Hashtags
Hashtags zorgen er voor dat de content die je plaatst binnen Instagram wordt gecategoriseerd, waardoor deze eerder aan de accounts wordt getoond die vaker interactie hebben met die betreffende hashtags.
– Een woord met een hekje # er voor wordt een hashtag genoemd. #ditdus
– Bij elke post kun je maximaal 30 hashtags plaatsen
– Binnen elke story kun je 10 hashtags gebruiken. Je kunt ze ook verstoppen achter stickers, dat ziet er vaak net iets overzichtelijker uit in je story.
– Je kunt je hashtags zowel plaatsen in je caption (tekstje onder je post) als in de reacties onder je post. Dit maakt niet uit voor de werking, het is net wat jij mooi vindt staan.
Ikzelf plaats ze in de comments.
Highlights (Hoogtepunten)
Highlights zijn uitgelichte verhalen (Highlighted Stories), oftewel een door jou geselecteerde selectie Stories die je altijd zichtbaar wilt hebben, in plaats van maximaal 24 uur.
Deze highlights vind je in je feed, onder je biografie, en je kunt ze helemaal in je eigen huisstijl maken door jouw huisstijl kleuren, foto’s icoontjes, etc. te gebruiken
IGTV
IGTV, ofwel Instagram TV, is het videoplatform binnen Instagram dat ze hebben uitgerold als soort van tegenhanger van YouTube. Het grote verschil is alleen dat de video’s verticaal zijn, in plaats van liggend binnen YouTube. Je houdt je telefoon dus rechtop.
– Video’s duren minimaal 60 seconden, en maximaal 60 minuten. Via je telefoon kun je maximaal 15 minuten durende video’s uploaden. Als je video’s van maximaal 60 minuten wilt uploaden kun je dit doen via je laptop, of in de gratis te gebruiken Creator Studio van Facebook. Je kunt ze daar ook inplannen. Dat is handig als je de video niet direct wilt publiceren, maar op een later moment.
– IGTV leek nog niet erg populair, maar sinds de video’s ook getoond worden in de reguliere feed worden ze beter omarmd omdat ze betere zichtbaarheid hebben.
– Plaats ook hashtags in de omschrijving of reacties van je IGTV video, zoals je gewend bent bij gewone posts.
– Je kunt een klikbare link toevoegen aan je omschrijving, dat is een itneressante toevoeging.
– Vanuit Instagram Stories kun je eenvoudig naar je IGTV video verwijzen door deze te koppelen aan je story. Als men vanuit die story omhoog swipet, dan wordt je IGTV video automatisch getoond.
Insta Shopping
Je kunt je productcatalogus via je Facebook bedrijfsaccount koppelen aan Instagram, waardoor je je producten in je posts en Stories rechtstreeks kunt taggen in je foto, en je eigen shopomgeving binnen Instagram kunt maken.
Iemand kan dan direct doorklikken naar het product in de webshop
Dit geldt alleen voor fysieke producten. Digitale producten zoals trainingen en e-books komen hiervoor niet in aanmerking en zullen ook niet worden goedgekeurd door Instagram.
Lees ook:
Link in bio
Binnen Instagram kun je geen linkjes in je posts plaatsen, wat je binnen Facebook bijvoorbeeld wel kunt. De enige link mogelijkheid die je hebt is die ene link in je biografie. Zorg er dus voor dat je die goed benut (zie ‘Bio’ voor meer info)
Als iemand in zijn post zegt: ‘Ga naar de site, link in bio’, verwijzen ze dus naar die link.
Live stream
– Instagram live stream geeft je de mogelijkheid om je volgers live mee te laten kijken in je video, en reacties te plaatsen.
– Je kunt live met je volgers communiceren
– Je kunt ook samen met een ander account live gaan, bijvoorbeeld als je een toffe nieuwe samenwerking wilt aankondigen!
– Een live stream kan tot maximaal 60 minuten duren
– Je live stream kan achteraf nog tot 24 uur bekeken worden
Reels
Instagram Reels zijn in 2020 uitgerold als nieuwe functie binnen Instagram. Ze lijken erg veel op de video’s die je kunt maken in de app TikTok. Het idee van Instagram Reels is het maken van korte video’s van maximaal 15 of 30 seconden, die je opleukt met teksten, korte video fragmenten en eventuele muziek. Ze hebben een aparte feed binnen je account, deze wordt zichbaar zodra je je eerste Reel hebt geplaatst. Maar je kunt er daarnaast ook voor kiezen de Reel video in je gewone feed te tonen.
De Reels van anderen vind je terug in de discovery feed van Instagram, daar kom je door te tikken op het vergrootglas.
Regram/ repost
– Een regram is een post van een ander account regrammen (delen)
– Regrammen gaat via een speciale app die daarvoor geschikt is, deze vind je in je app store op je telefoon (afhankelijk van je besturingssysteem)
Stories
Instagram Stories zijn foto’s en video’s (max. 15 seconden per slide) die maximaal 24 uur zichtbaar zijn. Na die 24 uur verdwijnt de content vanzelf, tenzij je ze archiveert onder je ‘uitgelichte’ stories op je feed.
Stories worden doorgaans voor wat ‘lossere’ content ingezet, dit hoeft niet zo gestyled te zijn als wat vaak op de feed wel gedaan wordt. Dé plek om bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen van je bedrijf te geven, of de persoon/personen achter het account.
Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!