fbpx

Sharing is caring!

50 Content ideeen in 15 minuten. Zo doe je dat

Weet je nooit waar je over moet posten?

Om met regelmaat waardevolle content te delen op social media, in je blog, mailings, podcast, video’s of welke content kanalen jij ook gebruikt, is het handig om een grote lijst aan onderwerpen klaar te hebben liggen.
Zo heb je altijd voldoende inspiratie op de plank liggen om uit te kunnen putten, op het moment dat je content gaat creëren.

Eens in de zoveel tijd doe ik een content brainstorm als deze. En aangezien ik nu ik dit blog schrijf onlangs een nieuwe dienst heb gelanceerd waar ik een volledig nieuw content thema voor heb gemaakt, heb ik opnieuw dit proces uitgevoerd. Alleen nu dacht ik, hoe waardevol zou het zijn als ik jou meeneemn in dit proces? Ik heb er dus een video bij opgenomen, waarin je precies ziet welke stappen ik neem (het zijn er dus super weinig, dat maakt dit ook zo’n mijn proces!).

In deze video deel ik mijn proces waarmee ik binnen 15 minuten 50 content ideeën bedenk, zodat ik altijd weet waar ik over kan posten. En jij kunt dit zelf ook toepassen!

🎙 Deze info is trouwens ook te beluisteren via mijn podcast, mocht je dat fijner vinden. Kijk hiervoor hier https://sociallysanne.nl/podcast/22 of zoek me even op in jouw favoriete podcast player onder Socially Sanne Podcast. 🙌🏻


(het blog gaat verder onder de afbeelding)

Start met jouw top 5

Je kunt de video hieronder bekijken, maar ik heb hieronder ook de stappen beschreven die ik neem in het proces van content brainstormen.

Waar begin je.
Allereerst bepaal je categorieën waar je over post, dit geeft houvast voor de onderwerpen waar je over post. Wat is jouw top 5 onderwerpen waar jij logischerwijs content over kunt delen die passen bij wat jij aanbiedt in je onderneming.
Stel je bent health coach, dan kunnen jouw thema’s bijvoorbeeld zijn: voeding, beweging, mindfulness, food prepping (recepten) en resultaten. Even als voorbeeld.
Voor mij zijn dat Instagram marketing – Pinterest Marketing – ondernemerschap – online marketing en nu komt hier content marketing als op zichzelf staand thema bij.

Het hebben van enkele prominente thema’s helpt je enorm om beter te focussen op waar je wel en niet content over deelt, en voorkomt dat je allerlei kanten op gaat waardoor het voor iemand die je net leert kennen onduidelijk kan zijn waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Bekijk de video, of lees de tekstuele versie hieronder

Stap 1 – Pijnpunten

Als je helder hebt wat je thema’s zijn, dit is vaak vrij voor de hand liggend, dan zoek je uit wat de belangrijkste pijnpunten zijn van je doelgroep. Misschien weet je al veel door gesprekken die je gevoerd hebt, of misschien is het juist slim om in gesprek te gaan met personen die binnen jouw doelgroep vallen.

De meest waardevolle informatie haal ik zelf door echt in gesprek te gaan, goed te luisteren naar welke woorden worden gebruikt en op de lichaamstaal van je degene waarmee je in gesprek gaat.
Welke woorden worden (opvallend) vaak gebruikt, hoe omschrijven ze een bepaald onderdeel van jouw werk, waar jij bepaald jargon voor gebruikt, wanneer vallen er stiltes (betekent dit twijfels? Vragen? Onduidelijkheden?)
Let hier goed op en neem eventueel (met toestemming) de gesprekken op, zodat je deze rust terug kunt kijken om de opvallende punten er uit te pikken.

Ook doe ik onderzoek via verschillende zoekmachines zoals Google en Pinterest. Typ enkel woorden of korte zinnen in, welke resulatten zie je? Zijn dit pijnpunten van je doelgroep?Zo kun je veel informatie krijgen over de pijnpunten. Deze informatie is handig om te weten voordat je de brainstorm in gaat.

In dit geval heb ik al een aantal pijnpunten achterhaald vanuit gesprekken die ik heb gevoerd met personen uit mijn doelgroep en vragen die ik heb gesteld in Instagram Stories.

Schrijf alle pijnpunten op papier

Nu ga je per pijnpunt, ik had er tien, vijf onderwerpen bedenken voor content, zo heb je uiteindelijk 50 onderwerpen. De verdeling kan natuurlijk anders zijn, wat jij wil.

Stap 2 – Brainstorm

Ik zet vervolgens de timer op 15 minuten. Ik gebruik hiervoor de Pomodoro app in Google Chrome, maar een wekker is natuurlijk ook prima.
Zorg dat alle afleiding weg is. Bureau leeg. Telefoon uit het zicht en je geluid uit, en andere afleiding aan de kant. Zet, als je dat fijn vindt, een rustig muziekje op. Doe wat voor jou werkt om in de concentratie modus te komen voor je brainstorm.

Ga vervolgens 15 minuten lang los op je ideeen. Schrijf alles op wat op dit moment in je op komt. Klinkt het als onzin? Schrijf het toch op. Denk je meteen “Maar daar ga ik toch niet over posten!”, schrijf het toch op. Elke inspiratie die nu binnenkomt die geldt.
Niets is dom of fout.

Ga net zolang door tot je 50 ideeen hebt, of tot de timer afloopt.

Zijn het er uiteindelijk minder dan 50? Geen probleem. Als je er al een hoop hebt, lekker zo laten, heb je er bijna geen, dan adviseer ik om eerst wat beter in je doelgroep te duiken en onderzoek te doen, want dan mist daar nog waardevolle input.

Stap 3 – Verder met je content planning

 

You did it! Je hebt 50 ideeën voor content bedacht in 15 minuten!
Oké, even ademhalen, dit is al een super goede start.
Eigenlijk stopt hier het proces qua ideeen bedenken, maar waarschijnlijk wil je nu ook weten hoe je verder moet!

De volgende stap is het inplannen van de content ideeën. Als je klaar bent met de brainstorm, kun je gaan kijken naar je content planning. Neem bijvoorbeeld een jaarplanning waarin je sowieso al vaste dagen kunt gaan invullen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Dit kunnen bepaalde feestdagen zijn, lanceringen of andere speciale data.
Door die alvast in je content kalender in te vullen voorkom je dat je leuke inhakers over het hoofd ziet.

Vervolgens kijk je wanneer je de content ideeën kunt gaan plaatsen. Heb je bijvoorbeeld bepaalde themaweken of themamaanden, dan kun je daar rekening mee houden. Of gebruik je een diversiteit van thema’s, dat is aan jou. 

Verdeel de onderwerpen over de planning, maar voel je vrij om ruimte vrij te laten zodat je flexibel kunt zijn in je planning.

 

Stap 4 – Content creëren

Nadat je alles ‘met potlood’ in hebt gevuld, ga je aan de slag met de werkelijke content creëren. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over 1 onderwerp, of een verzameling aan onderwerpen, (bijvoorbeeld een top 5 tips over onderwerp X), Dan kun je 1 blog bijvoorbeeld weer onderverdelen in diverse social posts. Zo kun je heel slim content hergebruiken, en blijft het niet bij die een Facebook update. Hierdoor is de kans groter dat je boodschap door de juiste personen bekeken of beleuisterd wordt, want niet iedereen maakt van dezelfde kanalen gebruiik, of was online net op het moment dat jij het postte.

Neem als voorbeeld dit blog.
Ik heb dit blog geschreven over ’50 content ideen in 15 minuten’. Maar naast het blog heb ik er ook een Youtube video en een IGTV (Instagram) video over gemaakt. Ook heb ik een podcast opgenomen over dit odnerwerp, van de podcast heb ik ook weer een audiovideo geplaatst op YouTube, wat fijn is voor bijvoorbeeld slechthorenden die tóch graag de Podcast input willen weten. Er is een mailing uitgegeaan over dit onderwerp, en ik heb verschillende social posts geplaatst op Instagram, Facebook en LinkedIn, en deze worden ook op latere momenten ingepland, zodat ook over bijvoorbeeld een aantal maanden iemand deze tips kan lezen/luisteren/bekijken. In Instagram Stories heb ik gedeeld over dit onderwerp, mét interactie stickers erbij om de kijkers nog meer te betrekken. En uiteraard heb ik pins geplaatst op Pinterest zodat de content altijd vindbaar blijft, ook maanden (zelfs jaren) na het plaatsen van dit blog. 

Nu bedoel ik overigens niet te zeggen dat je altijd zoveel verschillende contentvormen en kanalen in moet zetten. Dat doe ik ook zeker niet voor elk stuk content. Maar soms voel je gewoon dat je er meer uit kunt halen dan een simpele update op Instagram, grijp die kans dan zodat je ‘evergreen’ content kunt verspreiden, dat is content die altijd of langere tijd relevant is, en waardevol voor jouw merk of bedrijf.

 

Na het schrijven kun je de content inplannen of direct plaatsen.

(het blog gaat verder onder de afbeelding)

 

Stap 4 – Evalueren, optimaliseren en hergebruiken

Na plaatsing ga je het evalueren, zo leer je waar je kunt optimaliseren, en welke content goed heeft gepresteerd zodat je die kunt hergebruiken. Want je hoeft echt niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden. Het is OKE om oudere content te hergebruiken als deze nog steeds relevant is.

 

Dit is mijn proces dat ik eens in de paar maanden gebruik om nieuwe onderwerpen te verzamelen voor de content planning.

Ik ben benieuwd naar jouw proces hiervoor. Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achterlaat als je dit een waardevol artikel vond.

 

Denk je nu, oké, klinkt goed, maar ik heb geen idee hoe ik dit allemaal alleen aan moet pakken. Dan is misschien mijn ‘Kei in Content’  programma interessant voor je.
We duiken dan samen volledig in jouw content strategie. Drie maanden lang krijg je persoonlijke begeleiding. Zo heb jij na 3 maanden een super goede strategie en content planning gereed, en heb je voor maandenlang content op de plank liggen en kun je hier in het vervolg altijd zelf mee aan de slag. Bedenk je eens hoe waardevol dat is voor je online zichtbaarheid en groei!

Voor meer informatie over mijn 3 maanden programma, ga naar sociallysanne.nl/contentcoaching, en plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in via de planningtool, dan kunnen we samen kijken of er een match is.

Lees ook hoe je een grote schoonmaak houdt op je Pinterest account33 snelle Pinterest tips en 10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf.

Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!

Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!

Sharing is caring!

delingen