Hoe houd je een grote schoonmaak van je Pinterest account?
Als je lekker bezig bent met berichten plaatsen op Pinterest, dan verlies je misschien soms de essentie uit het oog. Voor wie pin je ook al weer? Je account staat vol met allerlei pins. Van recepten tot kapsels, en van droomhuizen tot content die wel echt bij je bedrijf past.
Maar om jouw ideale doelgroep te bereiken is het belangrijk om er voor te zorgen dat je ook echt de content pint die zíj interessant vinden. Logisch, maar hoe zorg je er voor dat ze die content ook eenvoudig kunnen vinden op jouw borden?
–> Door je borden af en toe – zeg 2 keer per jaar – een opfrisbeurt te geven. Zo kun je optimaal je Pinterest borden organiseren en opschonen.
En met opfrisbeurt bedoel ik niet pins verwijderen. Nee, wat ik je nu ga laten zien is een veel eenvoudiger en minder tijdrovend klusje.
Met slechts 4 simpele stappen heb jij je Pinterest account weer helemaal op orde!
Ben je nog nieuw met Pinterest zakelijk inzetten? Lees dan ook dit artikel over Pinterest voor beginners.
Voordat we van start gaan
Voordat je aan de slag gaat met het opschonen van je pinterest account, is het belangrijk dat je je echt goed inleeft in je doelgroep.
Jouw zakelijke Pinterest account heeft namelijk een hele andere aanpak nodig dan wanneer je Pinterest privé gebruikt voor je eigen interesses.
Lees ook hier waarom je Pinterest zakelijk zou inzetten.
Jouw Pinterest account is een uithangbord van alles wat jouw doelgroep interessant vindt, én wat een connectie met jouw bedrijf heeft.
Zo is mijn bedrijf bijvoorbeeld gericht op andere online ondernemers die willen leren hoe ze Pinterest inzetten voor hun bedrijf. Ik deel dus veel informatie over Pinterest, maar ook adere relevante onderwerpen zoals het optimaliseren van je website, converterende content maken, etcetera.
Als ik ineens recepten ga bewaren voor havermout ontbijtjes, dan past dat totaal niet bij mijn bedrijf. Dat soort onderwerpen bewaar je dus op een privé bord wat alleen zichtbaar is voor jouzelf.
Zo houd je je account duidelijk voor je doelgroep.
Bedenk dus voor jezelf goed wat wel en wat niet relevant is voor je doelgroep en houd je bij die onderwerpen.
Stap 1 – Pinterest profiel opschonen
Kijk eens kritisch naar je Pinterest borden, komen ze nog wel overeen met jouw niche of branche? Of zijn er in de tussentijd zoveel dingen veranderd zoals je aanbod of je boodschap, dat het eigenlijk niet meer helemaal goed aansluit?
Zo ja, maak dan een aantal aanpassingen.
– Gebruik één profielfoto en zet die consistent in over je verschillende (social) kanalen. Of zorg er minstens voor dat ze herkenbaar zijn over diverse kanalen. Als je bijvoorbeeld een foto van jezelf gebruikt, zorg dan voor een foto waarop je goed herkenbaar bent, ook als je verschillende varianten gebruikt.
– Update de omschrijvingen van je profiel en je borden en zorg er voor dat je de juiste keywords gebruikt die jouw account goed zichtbaar maken. Je kunt ook een call to action toevoegen in je bio die bijvoorbeeld verwijst naar een e-mail freebie (zie het voorbeeld hieronder) De link die je (eventueel) benoemt in je profielomschrijving is trouwens niet klikbaar.
Ik pas mijn profiel ook regelmatig aan, dus de omschrijving die je op mijn Pinterest account ziet kan er anders uitzien dan je hieronder op de afbeelding ziet.
Stap 2 – Pinterest borden verbergen & hernoemen
Scan eens goed over je borden, zitten hier borden tussen die helemaal niets met jouw bedrijf of blog te maken hebben, zet ze dan op ‘verborgen’. Op die manier kun jij er nog steeds op pinnen en de pins bekijken, maar is dit bord niet zichtbaar voor anderen die op jouw account komen.
Je kunt borden ook archiveren, ze worden dan verborgen van je profiel, en je kunt er geen nieuwe pins op bewaren. Archiveren kun je nog wel altijd terugdraaien.
Maar wacht even!
Voordat je borden gaat archiveren, bekijk eerst goed de statistieken en check of er geen posts op dat bord staan die hele goede resultaten hebben geleverd. Verplaats die pins dan eerst naar een ander bord.
Als je in de statistieken ziet dat het hele bord goed presteert, dan zou ik er voor kiezen om de omschrijving te optimaliseren en het toch openbaar te laten, dit kan een ingang zijn voor jouw doelgroep richting jouw producten of diensten.
Lees hier meer over hoe de Pinterest statistieken werken
Oké, nu je hebt besloten welke borden eventueel verborgen worden, kun je de bordomschrijvingen van de overige borden optimaliseren.
Ik snap bijvoorbeeld dat een blogtitel als “Jammie jammie!” gezelliger klinkt dan ‘Nagerechten’, maar daar wordt het niet beter vindbaar door.
De titel en beschrijving die je een bord geeft, zorgen er voor hoe goed vindbaar je bord is voor potentiele volgers. Het is dus belangrijk dat je duidelijke bordtitels gebruikt, en bordomschrijvingen die rijk zijn aan goede keywords en een paar hashtags.
Een handige manier om goede bordtitels te bedenken is door slim gebruik te maken van de zoekfunctie in Pinterest. Zodra je een woord intypt in de zoekbalk, dan komen er aanvullende suggesties bij te staan.
Als je vervolgens op een term klikt, dan zie je kleine boxjes verschijnen met nog meer bijpassende keywords. En nu wordt het interessant, want nu zie je hoe Pinterest de content organiseert. Ik adviseer dan ook om hier rekening mee te houden met het aanmaken van je bord titels.
Als je met jouw zoekterm geen aanvullende woorden en geen aanvullende boxjes ziet, probeer dan eens door rechts te klikken op ‘video’. Vaak zie je de boxjes dan wel verschijnen.
Kijk ook eens op welke zoekwoorden jouw website het meest gevonden wordt in Google. Dit doe je met behulp van Google Analytics of Google Search Console. Kijk vervolgens hoeveel resultaten die zoektermen opleveren in Pinterest.
Dus in plaats van een bord met de titel ‘Jammie jammie’ (even een voorbeeld he), kun je het beter ‘Toetjes recepten makkelijk’ of Toetjes recepten gezond’ of iets in die trant noemen. En eventueel kun je aparte borden aanmaken voor nog specifiekere onderwerpen, zoals ‘Toetjes recepten makkelijk met fruit’ en ‘Toetjes recepten makkelijk met chocolade’. Zo maak je optimaal gebruik van de functie.
Wist je dat ik ook een handige gids heb gemaakt over hoe je ChatGPT gebruikt voor het schrijven van sterke Pinterest teksten?
Met behulp van deze 53 pagina’s tellende handleiding:
📌 Weet jij precies waar je ChatGPT wel en niet voor gebruikt
📌 Bespaar je uren tijd met het maken van teksten voor Pinterest
📌 Optimaliseer je je teksten voor Pinterest
📌 Leer je hoe je snel Pinterest visuals maakt met ChatGPT en Canva
Stap 3 – Beoordeel de effectiviteit van je Pinterest groepsborden
Allereerst: Pinterest groepsborden zouden zeker geen vast onderdeel moeten zijn van je strategie, dit is echt optioneel.
Pinterest Groepsborden zijn al lang niet meer wat ze ooit geweest zijn. Enkele jaren terug kregen de pins die je plaatste op groepsborden vaak voorrang, waardoor je heel eenvoudig een groot bereik en veel interactie met je pins kon krijgen. Maar dit is niet meer het geval. Focus dus liever niet op groepsborden, en juist op eigen relevante borden.
Mocht je wel graag groepsborden willen gebruiken, leg er dan alsnog niet de meeste focus op. Als je namelijk alleen maar focust op groepsborden en geen zoekvolume opbouwt binnen je eigen borden, dan leg je jouw lot volledig in handen van de eigenaar van dat groepsbord. En dat wil je niet.
Een groepsbordeigenaar kan jou of het volledige bord namelijk verwijderen wanneer ze willen, en dan heb je al die moeite voor niets gedaan. Leg dus de meeste focus op je eigen borden.
Houd hoe dan ook goed in de gaten of een groepsbord iets aan je Pinterest resultaten bijdraagt om te bepalen of je het wel of niet blijft toepassen in je Pinterest strategie.
Ik leg je uit hoe je een snelle evaluatie kunt doen over de groepsborden waar je bent aangesloten:
– Matcht het onderwerp nog wel met je niche, en deel je zelf content die bij het bord past?
– Is er nog wel voldoende activiteit op het bord, of wordt er nauwelijks gepind door anderen?
– Hoeveel bijdragers heeft het bord? Verlaat borden met veel bijdragers, de kans dat jouw content gezien wordt is erg klein. Groepsborden met minder dan 50 bijdragers is vaak ideaal.
– Hoeveel volgers heeft het bord? Als een bord heel veel pins heeft en heel veel bijdragers, maar nauwelijks repins, dan is het niet ideaal om hier tussen te zitten. Dit betekent namelijk dat de feed van dat bord té snel gaat, of dat Pinterest nauwelijks content vanaf dat bord in de feeds van anderen verspreidt.
Groepsborden komen en gaan, voel je dus absoluut niet vervelend over het verlaten van een groepsbord. Als het niet meer bij je past, dan is het tijd om te gaan.
Stap 4 – Volgorde van je Pinterest borden aanpassen
Als bezoekers op je profiel komen – bijvoorbeeld omdat ze willen kijken of jouw content bij hun interesses past – dan wil je natuurlijk dat ze de borden die voor jou het belangrijkst zijn als eerste te zien krijgen. De volgorde van je borden aanpassen gaat heel makkelijk.
Vanaf desktop ga je naar je profiel klik je op ‘Bewaard‘ en vervolgens zie je rechts een ‘Plus +’ knop waarmee je kunt bepalen hoe je je borden wilt organiseren. Omdat ik de functie ‘Slepen en neerzetten’. al had geselecteerd, is dat ook de tekst die in de knop staat, maar dit zou bij jou iets anders kunnen zijn zoals ‘Laatst bewaard op’.
Wat is een goede Pinterest bord volgorde?
Ik zelf start met de onderwerpen die voor mijn bedrijf het belangrijkste zijn, en de borden waarop veel activiteit is.
Wat je niet wilt is dat mensen op je profiel komen, en groepsborden als eerste zien. Een foodblogger zou bijvoorbeeld als eerste kunnen gaan voor een ‘Alle recepten’ bord, gevolgd door ‘Keuken’, ‘Seizoenen’ en borden voor verschillende gangen.
Om je borden te verplaatsen via desktop en IOS, houd je een bord lang ingedrukt om het te slepen (drag & drop) naar de nieuwe plek. Vanaf andere platformen houd je het bord lang ingedrukt zodat de opties zichtbaar worden, en selecteer de optie ‘Rangschikken’. Je kunt vervolgens de volgorde van de borden eenvoudig wijzigen.
Dat was het!
Je weet nu hoe je aan de slag kunt met je Pinterest borden organiseren en hoe je ze een schoonmaakbeurt kunt geven en goed kunt organiseren zodat ze klaar zijn voor nog meer mooie pins.
Dit is een handige checklist die je steeds kunt toepassen als het tijd is om je borden een opfrisser te geven.
Laat je e-mail achter en ik stuur je de checklist direct toe.
Volg de gratis 4-daagse Pinterest Cursus
De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest
Dank je wel!
jmwzwaan@gmail.com
Bedankt voor je berichtje Joke, graag gedaan! 🙂
Uptight en informatief.
Dankjewel!