Schrijf betere content door anders te leren denken – 3 mindset shifts
E-mails versturen
Je website updaten
Interactie hebben met je volgers
Nieuwe landingspagina’s creëren
Advertenties draaien
Social media posts schrijven
Bloggen
Podcasten
Video’s opnemen
En dat Telkens. Weer. Opnieuw. ?
Een ding is zeker, content creatie houdt je wel van de straat ?
(het blog gaat verder onder de afbeelding)
Goede content komt niet aangewaaid…
Met een achtergrond als Social Content Manager voor global merken als Maxi-Cosi, Quinny en Bébé Confort weet ik als geen ander hoeveel tijd er zit in het continue vernieuwend zijn. Je doelgroep aan je verbinden, er voor zorgen dat ze verbonden blijven, en het is ook wel fijn als je ook nog eens iets verkoopt. Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat het niet komt aangewaaid.
Het begint bij een goede mindset
Om het je toch wat makkelijker te maken rondom content creatie, deel ik een aantal tips met je die je vooruit kunnen helpen en die je direct toe kunt passen, zodat je nooit meer zonder vernieuwende content ideeën komt te zitten. Ik geloof namelijk dat content creatie niet alleen maar een skill is, er zit een heel groot stuk mindset achter. Als je mindset namelijk al niet goed is, dan kun je het jezelf het onnodig moeilijk maken. Deze tips zijn daarom voornamelijk gefocust op je mindset. Door vanuit positiviteit te werken zul je zien dat het je allemaal een stuk makkelijker af zal gaan. Misschien ga je het zelfs wel net zo leuk vinden als ik! ?
Wat is de betekenis van contentmarketing?
Laten we eerst beginnen bij de basis, wat is de betekenis van content marketing? Bij content marketing draait het om het consistent delen van waardevolle informatie voor jouw volgers en (potentiële) klanten. Door bijvoorbeeld blogs, podcasts, mailing of social media posts te delen kun je als het ware een expert status claimen binnen jouw vakgebied. En doordat jij daarmee laat zien dat je veel van het onderwerp af weet, creëer je vertrouwen. De kans is dan groter dat mensen meer van jou willen weten, en zich zullen aanmelden voor je mailing, en in de ideale situatie ook klant bij je willen worden.
Om hierin goed het overzicht te kunnen houden raad ik je aan om met een content marketing planning te werken, dit houdt je scherp en volledig up to date van alles wat je gepland hebt en al gedeeld hebt.
Content creatie helpt je dus bij het goed zichtbaar én vindbaar zijn, waardoor jouw doelgroep, je ideale klant, zich aan jou kan verbinden.
Nu we een duidelijk beeld hebben van wat contentmarketing is, en waarom je dit in zou moeten zetten als je jouw onderneming wilt laten groeien, gaan we over op de mind set shifts die je hier enorm bij gaan helpen.
Join de Content Ideeën Formule en je hoeft nooit meer te twijfelen waar over te posten!
Mindset shift #1
GELOOF DAT CONTENT IDEEËN ECHT EINDELOOS ZIJN
Wij online ondernemers denken wel eens dat we constant met nieuwe content ideeën moeten komen. Telkens nieuwe ideeën verzinnen voor je social media posts. We denken dat we zoveel mogelijk mind blowing content moeten blijven produceren om in de spotlight te komen met onze onderneming.
En ook al zit er gedeeltelijk een kern van waarheid in, toch wil ik je ook een ander inzicht geven.
Je mag in herhaling vallen
Het idee hebben dat je steeds maar vernieuwend moet zijn, je zeker niet in herhaling mag vallen en liefst ook nog eens meerdere keren per dag iets post, is een absolute succes route richting burn out. Dat willen we niet. Dus gaan we het anders aanpakken.
Het begint bij de juiste mindset
Laten we eerst eens kijken naar het stuk mindset dat er speelt rondom content creatie.
Waar komt de overtuiging vandaan dat je het gevoel hebt dat je continue vernieuwend moet zijn? Of dat je zo vaak moet posten om überhaupt op te vallen online? Zit hier misschien een stuk Imposter Syndrome achter?
Wat is Imposter Syndrome?
Imposter Syndroom is, zoals Psychologie Magazine het mooi verwoordt, ‘de angst om door de mand te vallen’.
Ik quote een stukje uit het artikel:
Mensen die last hebben van het imposter syndroom, leggen de lat genadeloos hoog voor zichzelf en onderschatten hun eigen prestaties. Hoe goed ze hun werk ook doen, hoeveel diploma’s of complimenten ze ook binnenhalen, ze zijn voortdurend bang ontmaskerd te worden omdat ze hardnekkig twijfelen aan hun eigen kwaliteiten.
Mijn ervaring met Imposter Syndrome
Ik heb zelf ook heel lang gekampt met Imposter Syndrome, en heb er soms nog steeds last van. Waar het voor mij vandaan kwam was eigenlijk heel duidelijk: te veel kijken naar anderen. Zeker toen ik mijn. Onderneming net startte. Ik zag zoveel andere onderneemsters het bedrijf runnen dat ik zo graag wilde. Ik zag hoe zij continue waardevolle content deelden met hun (duizenden) volgers en de ene na de andere klant binnen haalden. Ik wilde dat ook. Ik wilde ook zo’n succesvol bedrijf runnen. Ik weet toch ook veel van social media? Ik deed het werk immers al ruim 9 jaar! Waarom heb ik niet hetzelfde resultaat als zij?
Je ziet niet altijd wat er achter de schermen gebeurt
Wat ik toen niet wist, en eigenlijk nog steeds niet, is hoe het bij hen achter de schermen aan toe gaat. Dat kun je ook helemaal niet weten! Vaak worden alleen de shiny objects getoond. De leuke nieuwe klanten, de fijne reviews, de gezellige privé uitjes. Maar niet al die shitty momenten dat ook zij tot ’s avonds laat en in het weekend keihard aan het beuken zijn. Dat ze al jarenlang bezig zijn met hun onderneming om stapje voor stapje op te bouwen. En misschien zelfs dat zij nét zoveel last hebben van datzelfde Imposter Syndrome als jij!
Maar weet je, ik ben stiekem blij dat ik me juist op het begin wel heb gefocust op deze ondernemers, want zij lieten me ook het licht zien van wat er allemaal mogelijk is, ook al kost het soms bloed, zweet en tranen. Door hen is er in mij wel een droom ontstaan die ik nu op mijn eigen manier verzorg en verder laat groeien, onder mijn voorwaarden en volgens mijn eigen tijdlijn. En zo is het voor jou misschien ook het geval.
Mocht je nu denken, “Shit, Sanne, dit is precies hoe ik me voel!”
Mag ik je dan een tip geven?
ONTVOLG die accounts!
Echt waar, zo simpel, maar het gaat je zoveel opleveren!
Want als je mindset gericht is op het gevoel van moeten, wat je misschien hebt gekregen door te veel bezig te zijn met wat anderen doen, dan creëer je onbewust hele grote druk op jezelf.
Content creatie is iets moois
Ik wil absoluut niet dat je het gevoel krijgt dat het maken van content een overweldigende en uitputtende taak is die niet voor jou is weggelegd.
In plaats daarvan wil ik dat je het een onderdeel maakt van je impactvolle taken die je juist leuk vindt en die erop gericht zijn de best mogelijke service te bieden aan jouw volgers en je klanten. Want dat begint in de basis allemaal met waardevolle content delen. Consistent.
En daarmee is dus de eerste trick:
GELOVEN DAT CONTENT IDEEËN ECHT EINDELOOS ZIJN
Wat je al goed op weg kan helpen is denken aan je favoriete tijdschrift. Ik lees zelf bijvoorbeeld graag Yoga Magazine.
Yoga Magazine heeft al talloze artikelen gepubliceerd over waarschijnlijk elk onderwerp met betrekking tot yoga en meditatie, en tóch dringen ze nog steeds tot mij (en vele andere lezers) door met nieuwe eye openers alsof ze nooit zonder ideeën komen te zitten.
Overal om ons heen zijn er zoveel voorbeelden van content en ze variëren ook in vorm. Van de content die je hoort op de radio, de content die je op tv ziet en de content die je op internet gebruikt: we verdrinken in een oceaan van ideeën.
Dus echt geloven dat je content ideeën eindeloos zijn is de eerste belangrijke sleutel.
De kunst is om je niet te laten overweldigen door alle die verschillende content om je heen, maar er juist datgene uit te pikken wat jou triggert om jezelf op een positieve manier te laten inspireren.
En dat is meteen een mooi bruggetje naar tip 2:
Mindset shift #2
LAAT JE BEWUST INSPIREREN
Toen ik een aantal jaar geleden een klein handeltje had in het opknappen van meubels, was ik continue op zoek naar inspiratie voor bepaalde verftechnieken en andere manieren om van een oud, verwaarloosd meubel iets nieuws te maken, waarmee de kast, stoel of tafel weer een nieuwe kans kreeg. Een tweede leven.
Ik was continue bewust bezig met het opsnuiven van allerlei vormen van inspiratie. Via Pinterest, tijdschriften, blogs, televisieprogramma’s zoals ‘VT Wonen Weer verliefd op je huis’, en ‘Salvage Hunters’ op Discovery Channel.
Via welke kanalen kun jij je bewust laten inspireren?
Inspiratie vanuit de meest onverwacht hoeken
Er is een hele wereld vol aanwijzingen die je creativiteit kunnen stimuleren. Het kunnen de podcasts of muziek zijn die je luistert, de video’s of Netflix series zijn die je bekijkt, boeken of tijdschriften zijn die je leest, of gewoon de activiteiten die je dagelijks doet. Kortom, inspiratie is werkelijk overal om ons heen.
De kunst is om scherp te blijven en je ogen open te houden voor elke situatie die een nieuw idee voor content kan oproepen.
Veel inspiratie komt vaak op de meest onverwachte momenten. Terwijl je in de supermarkt rondstruint van de groenteafdeling richting het broodbeleg, tijdens je vaste wandelrondje met de hond of – deze heb ik het vaakst – tijdens het schoonmaken. Wat niet per se betekent dat ik heel veel schoonmaak overigens ? hmmm….
Never mind. Waar het om draait is om je dagelijkse ervaringen te gebruiken om je te laten inspireren voor nieuwe content ideeën.
Bewust geïnspireerd raken is iets dat begint door je omgeving je genialiteit te laten ontpoppen.
Sta open én sluit je af
Train jezelf om die momenten op te merken en gebruik ze om content items te maken waarmee je publiek zich kan identificeren.
Dat betekent dus enerzijds open staan voor inspiratie, en tegelijkertijd ook jezelf afsluiten voor negatieve invloeden die dit proces juist verstoren. Denk bijvoorbeeld aan stress, tijdsdruk, omgevingsdrukte, of juist te veel stilte als dat voor jou averechts werkt en negatieve energie van andere personen. You name it.
Probeer je aandacht te focussen op je dagelijkse activiteiten en hierbij je geest te trainen om die dagelijkse activiteiten te gebruiken om om te zetten in nieuwe, inspirerende content ideeën. Denk bijvoorbeeld aan grappige of inspirerende dingen die je mee maakt. En zeg nou niet dat je nooit iets mee maakt, dat is echt wel het geval. En anders kan ik je adviseren iets vaker de deur uit te gaan ?
Dit is een hele goede manier om met authentieke en totaal andere content te komen dan wie dan ook op internet, omdat niemand anders jouw ervaringen heeft. Niemand leeft jouw leven en niemand interpreteert dezelfde signalen als jij. Dát is authentieke content.
Mindset shift #3
MAAK JE CONTENT-IDEEËN RELEVANT
Maak je content ideeën relevant voor je publiek.
Het is één ding om geïnspireerd te raken door echt coole dingen die in je omgeving gebeuren en erover te schrijven, maar het is heel wat anders om te weten hoe je dat terug kunt koppelen aan je eigen merkverhaal, jouw thema’s, je branche en het publiek waar je je op richt.
Ik snap het. Niet iedereen is van nature super creatief (ik ook niet) en weet direct hoe je gebeurtenissen omzet in een lekker leesbaar verhaal. Dit wordt ook wel storytelling genoemd. Is ook lastig. Maar lastig is niet hetzelfde als onmogelijk…
Creativiteit is als een spier
Je verwacht het misschien niet, maar creativiteit is een vaardigheid die je kunt leren. Je kunt het zien als een spier. Die kun je sterker maken. Zo werkt het ook met creativiteit. Met voldoende oefening en inspiratie kun je je creatieve vaardigheden versterken.
Dus voordat je je zorgen maakt over hoe je de dagelijkse dingen die je meemaakt in verband brengt met je verhaal of met je content onderwerpen, moet je dit onthouden: creativiteit kan worden geleerd.
Het betekent dat je het in de praktijk moet brengen en moet experimenteren met verschillende invalshoeken die terug kunnen leiden naar je eigen merk en verhaal.
Schrijf altijd met je ideale klant in gedachten
Zodra je content creëert, of het nou een blog, mailing, podcast of Instagram post is, houd dan altijd je ideale klant in gedachten. Waar lopen zij elke dag tegen aan? Hoe kun jij ze vandaag een stapje verder helpen?
Door hier bewust bij stil te staan en je goed te focussen op de behoeften van je doelgroep, zul je merken dat men je niet alleen beter zal vinden online, maar ook echt toegevoegde waarde haalt uit de content die je deelt. Zo voorkom je dat je er een hoop tijd in je content planning steekt zonder dat het iets oplevert. Houd je doelgroep dus altijd in gedachten en schrijf voor hen, niet voor jezelf.
Begin niet te moeilijk
Begin met iets eenvoudigs. Verplaats jezelf in een omgeving die een bepaald soort idee zal inspireren.
Als je een mindfulness coach bent, kun je proberen om meditatie en visualisatie in je content strategie te integreren.
Breng het zelf in de praktijk. Zoek een rustige, vertrouwde plek op. Bijvoorbeeld op de slaapkamer of in het park. En laat je inspireren over welke content je hierover kunt delen.
Misschien is het een review over de fijnste meditatie kussens, of welke apps jou het beste helpen volledig te ontspannen.
Des te beter je wordt in het lezen van signalen uit je omgeving, zul je er meer van gaan opmerken naarmate je dagelijkse dingen doet, zoals over straat wandelen of een gesprek voeren met een vriend. Je wordt je er bewuster van.
Vergeet je content inspiratie niet op te slaan
Wees ook niet bang om te experimenteren. Onthoud dat het erom gaat je geest te trainen om je constant aan die signalen aan te passen. En zorg er natuurlijk voor dat je deze aanwijzingen – de inspiratie – ergens bijhoudt.
Dit kan bijvoorbeeld in een notitie app op je telefoon. Dat is super handig als je onderweg bent zodat je al de content ideeën die je opdoet kunt bewaren als een voice message of snel beknopt uittypt.
Zelf vind ik het handig om hier Trello voor te gebruiken.
Maar ik ben ook fan van de papieren notieboekjes en lekker met pen alles bijhouden. Het fijnste is wel om het zo overzichtelijk mogelijk te maken door al je inspiratie meteen te bundelen in categorieën of onderwerpen, en ze zoveel mogelijk op 1 plek te bewaren.
LEER MET MIJ
Wil je nou nog veel meer de diepte in met jouw content ideeën, dan is de Content Planning School echt iets voor jou.
In de Content Planning School leer je mijn 5 stappen methode die ik ook gebruik in coaching sessies en tijdens 1 op 1 trainingen. We gaan vanuit het hele inspiratie gedeelte enorm de diepte in, waardoor je binnen no time maanden aan content kunt uitstippelen.
Bedenk je eens hoeveel tijd je dat gaat besparen, en hoeveel peace of mind het je oplevert!
Kijk hier voor meer informatie over de training www.sociallysanne.nl/contentplanningschool
TERUG NAAR JOU
Dit waren de 3 mindset shifts die je gaan helpen om nooit zonder content ideeën te komen zitten.
Laat het me weten in de reacties hieronder, met welke mindset shift ga jij aan de slag?
Ik ben benieuwd naar jouw inzicht!
Liefs Sanne
Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!
Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!