Content herhalen en hergebruiken – slimme manieren om dit te doen

Bewaar voor later

Content herhalen en hergebruike headern

Content herhalen en hergebruiken – slimme en simpele manieren om dit te doen

Content herhalen en hergebruiken is echt één van de beste manieren om je content strategie lekker on fleek te houden, zonder dat je compleet doordraait door overwhelm. In dit blog leg ik je uit waarom het hergebruiken van content zo waardevol is, welke content hiervoor geschikt is en hoe je dit zoal kunt doen.

Waarom zou je content herhalen en hergebruiken?

Door je content te hergebruiken kun je steeds weer een nieuwe doelgroep bereiken. Stel dat je actief bent op Instagram. Dan zul je dagelijks of wekelijks nieuwe volgers erbij krijgen. Deze nieuwe volgers gaan (hoogstwaarschijnlijk) echt niet door je hele feed te scrollen om te zien wat jij zoal gepost hebt in het verleden.

Best zonde eigenlijk, want je hebt best wat toffe dingen gedeeld!

Hergebruik die pareltjes dus zodat je ook nieuwe volgers of een nieuwe doelgroep kunt verblijden met die awesome content.

 

Herhaling is dus key

Durf lekker in herhaling te vallen. Hiermee voorkom je dat je die content waar je zo op hebt lopen zwoegen niet na een paar uur weer verdwenen is op social media. Maar door te herhalen kun je steeds weer op de boodschap terugpakken. En zo kun je steeds weer nieuwe mensen inspireren.

 

De levensduur van je content is super kort

Wist je dat je post op social media binnen een paar uur al weer verdwenen is?

Grote kans dus dat je volgers je boodschap na een tijdje allang weer vergeten zijn, áls ze het überhaupt hebben gezien, want ook die kans is niet enorm groot.

 

Levensduur social content 2021-2

Herhalen brengt favoriete content weer onder de aandacht

Kijk dus welke onderwerpen goed passen bij de boodschap die je over wilt brengen en welke content hiervoor al eerder goed scoorde.

Lekker herhalen die hap. Eventueel een andere visual erbij en gaan.

 

Je haalt de meeste waarde uit je effort door content te herhalen en hergebruiken

Social posts schrijven, en vooral bloggen kost be-hoor-lijk wat tijd. Doe jezelf (en je agenda) dus een plezier, en zorg er voor dat je zoveel mogelijk uit je content haalt.

Dit doe je niet alleen door te herhalen, maar ook door het op meerdere kanalen in te zetten.

Zo wordt een Insta caption ineens inspiratie voor een blogpost de je vervolgens kunt opnemen als video of podcast, en kunt verspreiden via je mail. Now we’re talking

Wist je trouwens dat je dit blog ook kunt luisteren als podcast?  See what I did there? 🤓

 

Onderaan dit bericht geef ik nog een aantal tips over hoe je bepaalde content op meerdere manieren kunt inzetten.

Welke content is geschikt om te herhalen en hergebruiken?

Niet alle content leent zich even goed om volop te hergebruiken. Tenzij je het in een korte periode op meerdere kanalen deelt.

Maar de beste vorm van content die je kunt blijven hergebruiken is Evergreen content

 

Wat is evergreen content?

Evergreen content is een stuk content waarvan de inhoud voor langere tijd relevant is. Denk bijvoorbeeld aan dit blog artikel. Of je het nu vandaag leest, op de dag dat ik het heb geschreven, of over een aantal maanden of zelfs jaren, de boodschap van dit artikel blijft altijd relevant.

Maar ik heb ook blogs over bijvoorbeeld over welke Pinterest statistieken relevant zijn. De blog variant ‘maak’ ik relevant door het te updaten zodra er wijzigingen zijn. Maar de podcast variant die ik hiervan heb opgenomen kan ik niet bewerken (hooguit opnieuw opnemen). Dus dat is geen evergreen content.

Kijk dus altijd of je met evergreen content kunt werken zodat je heir voor langere tijd naar kunt blijven verwijzen. En zorg er anders voor (indien mogelijk) dat je het update van tijd tot tijd. Zo kun je er misschien wel jarenlang naar blijven verwijzen (via Pinterest bijvoorbeeld).

 

Bepaal welke content je gaat herhalen en hergebruiken

Als je content opnieuw wilt gaan hergebruiken (herhalen of op een vernieuwde manier introduceren), kijk dan eerst welke content al goed gescoord heeft.

Kijk naar je Google Analytics om te zien welke blogs goed presteren. Kijk hierbij niet alleen naar het aantal bezoekers op die specifieke pagina, maar let ook op de tijdsduur dat iemand op die pagina was en de bounce rate. Een hoog bezoekersaantal wil niet per definitie zeggen dat het een populair stuk content was.

Bekijk ook de statistieken van je online kanalen die je gebruikt. Op welke posts heb je veel interactie gehad. Is het onderwerp nog relevant voor jouw content-rode draad, en kun je dit eventueel updaten?

Kijk welke content een update nodig heeft. Actualiseer de informatie, vul eventueel aan met nieuwe voorbeelden, reviews, afbeeldingen etcetera.

Maak eventueel een nieuwe visual en herschrijf de tekst een beetje (optioneel) en breng de boodschap nog eens de wereld in! Grote kans dat het nu door nieuwe mensen gezien wordt, of dat het als reminder dient voor je ‘oudere’ volgers waardoor ze weer in de actiemodus komen, of opnieuw geïnspireerd raken.

Bepaal ook welke content je op andere kanalen kunt verspreiden. Misschien is die Instagram caption geschikt als mini blog. Zo zorg je er meteen voor dat je je website rijker maakt met goede content, en je ook daar beter gevonden kunt worden door de juiste doelgroep. Win-win!

3 header socially sanne pinterest marketing homepage

Voorbeelden van content hergebruik

 

Webinars –> Video tutorial op YouTube

Organiseer je regelmatig webinars? Dan heb je waarschijnlijk een hele stapel aan waardevolle video’s op de plank liggen.

Kijk eens of je die video’s kunt verspreiden via YouTube (goed voor je SEO waarde). Of bundel meerdere webinars zodat je ze als losse bundel kunt verkopen in je webshop.

Of bundel meerdere webinars of een challenge tot een los product om te verkopen

 

Oude blogs –> Guides

Als je veel over een specifiek blog hebt geschreven, kun je deze blogs bundelen tot 1 concrete handleiding. Deze handleiding kun je vervolgens gebruiken als lead magnet (gratis weggever), of eventueel uitbreiden met enkele video’s en als bundel verkopen.

Interviews –> E-book vol expert adviezen

Hoe fijn is het als je meerdere adviezen van experts in jouw branche kunt bundelen tot 1 overzichtelijk geheel? Hier kun je jouw doelgroep waarschijnlijk goed mee inspireren.

 

Q&A of FAQ’s van klanten –> Ze ze om in blogs

Krijg je regelmatig vragen van klanten tijdens sessies, trainingen, in je DM’s of via de mail? Waarom zou je ze alleen aan die persoon antwoorden? Maak een documentje aan waarin je alle vragen vanuit je doelgroep verzamelt, en maak content van de antwoorden. Zo kun je deze vragen perfect omzetten in blogs, video of social content. Grote kans namelijk dat anderen binnen jouw doelgroep er ook naar zoeken!

 

Slideshows uit je webinar –> Infographics

Even terug naar die webinars. Misschien deel je interessante cijfers of feitjes in de slides? Maak daar een (aantal) toffe infographics van die je kunt delen op je online kanalen.

 

Blogs –> Mailing

Je publiek leest waarschijnlijk niet alles wat je deelt, dus deel ook nu en dan handige tips uit je blogs als losse mailing.

 

Blogs <–> Podcast

Ik vind het zelf fijn om zowel te bloggen als te podcasten. Soms spreek ik een blog in zodat het een podcast wordt. En soms schrijf ik een podcast uit zodat het een blog wordt. Ook kun je uit die ‘grote’ content vormen weer veel losse uitingen maken voor je social posts.

Zo heb ik de laatste zin van dit blog omgezet in een tekst visual voor social media.

 

Social content –> Bundelen in blog / podcast / mailing

Kijk eens of je bepaalde captions kunt bundelen door er een goede opbouw van te maken, en dat om te zetten in bijvoorbeeld een blog, podcast of mailing.

 

Werk slimmer, niet harder

Je ziet het, er zijn ontelbaar veel ideeën die je kunt gebruiken om zoveel mogelijk uit je content te halen.

Verspreid het over meerdere kanalen, en maak gebruik van de kracht van herhaling.

Onthoud: het idee is niet om harder te werken of om nog meer hooi op je vork te nemen, het doel is om slimmer te werken. Zo haal je veel meer waarde uit de effort die je er in steekt.

Succes!

Bewaar op Pinterest

1 Content herhalen en hergebruiken online - Socially Sanne blog

Wil je je bedrijf laten groeien via Pinterest?

Wil je met Pinterest aan de slag, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Dan is de gratis Pinterest Essentials mini training precies wat je zoekt.

Wil je meteen doorpakken op Pinterest? Kijk dan bij de Pinterest Kickstarter online training, of werk 1-op-1 met mij.

 

sanne raaimakers socially sanne pinterest business school
Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start met Pinterest marketing

Pinterest Essentials mini training

Leer een stevige & onmisbare basis neer te zetten voor Pinterest marketing (nog voordat je met de knopjes aan de slag gaat)

E-mail nieuwsbrief ontvangen*

Bewaar voor later