Bewaar voor later

wat is een content strategie blog header

Wat is een Content Strategie? & 7 onmisbare tactieken

Wat is content?

Mocht je niet bekend zijn met het begrip ‘content’, dan is het ook lastig te begrijpen wat een content strategie is. Daarom leg ik eerst uit wat content is.

Content is alles wat je publiceert. Of dit nu is op je website, of op een ander kanaal zoals Instagram of Facebook. Alles wat zichtbaar en of hoorbaar is is content. Denk hierbij dus bijvoorbeeld aan:

➤ Teksten

➤ Foto’s

➤ Afbeeldingen

➤ Video’s

➤ Audiofiles van bijvoorbeeld je podcast

➤ Documenten

Het maakt dus geen verschil of je dit publiceert op je eigen website, iemand anders zijn website of andere kanalen zoals social media. Dit valt allemaal onder de noemer content.

 

Wat is een content strategie?

Een content strategie is een plan dat je helpt een aantal vragen helder te hebben, nog voordat je content gaat maken. Of dit nu is voor je website of social media. Een content strategie helpt je je einddoel in gedachten te houden. Hierdoor kun je gerichter hier naartoe werken. Zo voorkom je dus dat je zomaar wat doet.

Een aantal vragen die je beantwoord voor je content strategie zijn:

? Wat voor content ga je publiceren?

? Waar ga je je content publiceren?

? Wanneer ga je je content publiceren?

? Waarom ga je je content publiceren?

 

De ‘waarom vraag’ zou het meest centraal mogen staan, omdat die je het dichtst bij je doel houdt. Zo voorkom je dat je content gaat maken om het maken. Hoewel je altijd in de eerste plaatst kijkt naar jouw doelen en de wensen van je doelgroep.

 

Helder? Check, dan gaan we door!

 

In dit artikel geef ik je een aantal onderdelen die onmisbaar zijn voor je content strategie. Of dit nu is voor je website of je social media kanalen.

Of je nou net begint als ondernemer, of je draait al jaren mee: content marketing is ongetwijfeld een belangrijk onderdeel van jouw bedrijf.

Maar om te voorkomen dat je met losse flodders gaat schieten, is het echt van belang om hier een strategie achter te zetten.

Aangezien je op dit blog beland bent ga ik er van uit dat er bij jou hier nog wat te verbeteren valt. Ik geef je 7 tactieken voor contentstrategieën die jou gaan helpen om je content marketing beter op orde te brengen en next level te tillen.

Of je nou een coach, spreker of marketeer bent, een webshop runt, of professioneel blogt. Elk bedrijf heeft een content stratgie nodig. Maar waar moet je beginnen? Deze tactieken gaan je helpen je online verder te laten groeien.

Ik zie deze tactieken niet per se als ‘pick and choose’. Ze vormen allemaal een belangrijk onderdeel van jouw basis voor content marketing strategie. Probeer er dus ook met die bril op naar te kijken. Hoe kun jij ze voor jouw bedrijf inzetten?

Ready? Mooi, dan gaan we van start!

7 onmisbare tactieken voor je content strategie

1 – Maak een Content Marketing plan

Wat is een Content Marketing plan eigenlijk? Een Content Marketing plan geeft je houvast voor het maken van je content. Je legt hierin bijvoorbeeld vast wanneer je welke content gaat creëren en verspreiden, en wat je doel(en) zijn voor die content.

Op die manier voorkom je dat je een veel gemaakte fout maakt: content maken om het maken.

Het gaat er niet om dát je content maakt. Het gaat erom dat de content díe je maakt ook echt bijdraagt aan je bedrijfsgroei.

Wat centraal moet staan in je Content Marketing plan is welke content je strategisch in kunt zetten. Content met een doel erachter die je publiek als het ware door een trechter (de bekende funnel) kan leiden. Zo houd je onderaan de funnel alleen nog de mensen over die werkelijk interesse hebben in wat jij doet. En die mensen je wil je aan je verbinden!

Om dat te kunnen doen, moet JIJ weten waar je naartoe werkt. Dat bepaalt namelijk ook welke acties jij wilt dat je publiek neemt. Daar kun je vervolgens je volledige content op aanpassen.

Even een voorbeeld:

Stel je hebt een online training gemaakt en die wil je meer verkopen.

Wat je kunt doen is een gratis weggever maken zoals een e-book, een checklist of een gratis training, die jouw publiek alvast een beetje opwarmt voor jouw betaalde aanbod.

Als iemand jouw gratis weggever aanvraagt, krijgen ze op de bedankpagina een tijdelijk aanbod te zien van jouw betaalde programma. Je ziet dat de conversies hierbij veel hoger liggen dan via rechtstreekse promotie voor je online training. Kortom: je wilt dat meer mensen je gratis weggever gaan aanvragen en vervolgens instromen in je betaalde programma.

Hier kun je je content dus heel gericht op aanpassen. Benoem je gratis weggever duidelijk op verschillende plekken op je site. Bijvoorbeeld op je homepage en bij gerelateerde blogs. Je kunt ook advertenties inzetten op die gratis weggever. Op die manier verhoog je dus niet alleen de kans op meer conversies vanuit verkopen op de bedankpagina. Je vult ook meteen je datalijst aan met relevante e-mailadressen. (daarover meer bij punt 4).

 

Nu weet je dus ook hoe je je content kunt laten aansluiten op je grotere doel. Zo voorkom je ook dat je over allerlei onderwerpen content creëert, die eigenlijk geen raakvlak hebben met je gratis weggever (zonde van de moeite). En door dit in een Content Marketing plan te verwerken, heb je beter zicht op de frequentie van nieuwe content die bijdragen aan dit doel.

Dit was slechts een voorbeeld. Dus ik raad je aan om veel te gaan testen wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Maar dan heb je een beeld van hoe het er uit kan zien.

Aan de slag met jouw Content Marketing plan

Bepaal wat je belangrijkste doelen zijn voor je content, kies een heldere call to action en maak een planning wanneer je welke content waar verspreidt. Dat is je startpunt voor je content marketing plan. Bepaal de wat, waar, wanneer en waarom van jouw content voordat je op publiceren klikt. (of beter nog, voordat je überhaupt gaat creëren).

2 – Bepaal een duidelijke doelgroep

Weet jij precies wie jouw ideale doelgroep is? En dan bedoel ik niet bijvoorbeeld ‘vrouwen tussen de 25 en 40’, of ‘ambitieuze ondernemers’. Dat mag echt een stuk specifieker.

Hoe beter jij weet wie jouw ideale klant is, des te beter je bergijpt waar ze tegenaan lopen. Met welke problemen lopen zij rond? Welke wensen of dromen hebben ze? Op welke manier(en) kun jij ze helpen?

Soms is het heel duidelijk wie je doelgroep is. Bijvoorbeeld als je een product verkoopt dat heel specifiek is. Denk bijvoorbeeld aan 4D zwangerschapsecho’s. Best duidelijk wie dan je klant is. Maar wat als je bijvoorbeeld mindset coach bent? Of SEO-specialist? Ben je er dan voor iedereen, omdat je ‘toch iedereen kan helpen’? (no offense hoor, ik stond er precies zo in). Maar dat is veel te breed.

Als je je publiek niet goed kent, weet je ook niet naar welke content ze zoeken, en val je mogelijk in de categorie ‘content maken om het maken’, waar we het net over hadden.

Het is dus de moeite waard om beter te achterhalen wie je ideale doelgroep nou precies is. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om hier achter te komen:

 

Maak gebruik van je bestaande gegevens

Heb je al een klantenbestand? Duik hier eens goed in. Wat voor type klanten heb je tot nu toe zoal aangetrokken tot jouw producten of diensten? Zie je een bepaalde lijn in hún branche, leeftijd, geslacht? Wat zie je terug in de reviews? Benoemen ze specifieke punten waarmee ze door jou of jouw product geholpen zijn waar ze eerst tegenaan liepen? Wat kun je achterhalen als je hun social media kanalen bekijkt. Zie je hier opvallende punten?

 

Vragen stellen aan je doelgroep

Je kunt natuurlijk ook gewoon vragen stellen aan je (potentiële) klanten. Waar lopen ze tegenaan? Wat willen ze bereiken? Wat heeft voor hen de doorslag gegeven om met jou te gaan werken?

Dit soort informatie is heel waardevol om je doelgroep nóg beter te leren kennen. En hoe beter je jouw doelgroep kent, des te beter je je content daar op aan kunt scherpen.

 

Een voorbeeld:

Stel jij bent gezondheidscoach. Wie is je ideale klant?

Zijn dat vrouwen tussen de 30 en de 40 jaar?

Of vrouwen tussen de 30 en de 40 jaar met kinderen?

Of nog specifieker: vrouwen tussen de 30 en de 40 jaar met kinderen en een drukke baan?

Je kunt je voorstellen dat iemand die zich met de 3e persoon kan identificeren, veel sneller ‘aan’ zal gaan op jouw content als die gaat over: ‘Gezonde recepten die binnen 30 minuten op tafel staan en zelfs je kinderen lusten’ (om maar even iets te noemen).

Durf het dus specifiek te maken. Zo kun je niet alleen onderscheiden van je concurrenten, maar zorg je er ook voor dat je iemand écht aanspreekt door op hun pijnpunten te gaan zitten.

 

Wat als je nog geen klantenbestand hebt?

Heb je op dit moment nog geen duidelijk publiek doordat je net begint met jouw onderneming. Kijk dan eens bij de buren. Op wie richten zij zich. Begin daar, maar maak het uiteindelijk wel ‘eigen’ Durf te kiezen met wie jij wel en liever niet wilt werken.

Jouw bedrijf. Jouw keuzes.

wat is een content strategie - seo zoekmachine optimalisatie

3 – Pas je content aan op de zoekmachines

Als je aan de slag gaat met content creëren, is het slim om je te richten op ‘zoekbare content’. Wat is dat eigenlijk, zoekbare content? Rare term, dus ik leg hem even uit.

Elke dag gaan er een miljoenmiljard mensen naar Google, YouTube of Pinterest die daar een zoekterm intypen in de zoekbalk. Zodra ze dat doen, komt er allerlei content naar voren die past bij die zoekopdracht.

Jij wilt dat jij daarbij zit! Liefst bovenaan natuurlijk!

Dit valt ook weer samen met wat we net behandeld hebben bij punt 2: je doelgroep kennen. Want als jij in de huid van je ideale klant weet te duiken, is het een stuk makkelijker om de zoektermen te bepalen die jouw doelgroep intypt in de zoekbalken van die zoekmachines.

De content die je maakt zou dus ook gemaakt moeten worden met deze handeling in gedachten. Waar zoekt iemand naar? Niet alleen als in ‘welke woorden gebruiken ze’. Maar ook wat verwachten ze?

Als iemand een zoekopdracht plaatst in Google of Pinterest, verwachten ze resultaten te zien van passende landingspagina’s, blogartikelen of producten om even een voorbeeld te noemen.

Als iemand zoekt in YouTube, dan zijn ze op zoek naar video content die die zoekopdracht beantwoord.

Als je je nu alleen nog focust op social media content, dan loop je dus een enorm potentieel mis. Want er is niemand die gaat zoeken in de top3 zoekmachines wereldwijd, om vervolgens een Instagram post te vinden. Niemand. Dan gaan ze wel naar dat social kanaal toe. En daar heb je het al: daar zoekt men niet op antwoorden op vragen, problemen etcetera zoals ze dat wel in de zoekmachines doen.

Dit is echt een heel belangrijk punt om mee te nemen in je Content Strategie. FOCUS JE OP ZOEKBARE CONTENT. Dit kan echt een game changer zijn.

Welke zoekwoorden gebruiken?

Om gevonden te worden door de juiste personen (je weet wel: jouw lievelingsklanten), moet je de woorden gebruiken in je content waar zij nu al op zoeken.

Hier zul je dus zoekwoordeonderzoek voor moeten doen.

Je loopt namelijk een grote kans dat je een hoop kostbare tijd steekt in het maken van content. En je content kan dan nog zo waardevol en behulpzaam zijn. Als je niet de woorden gebruikt waar jouw doelgroep op zoekt dan is de kans meteen vele malen lager dat je gevonden wordt in de zoekmachines. Gemiste kans!

Dat willen we niet, dus ga je zoekwoordeonderzoek doen voor je content strategie.

 

Wat is zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek is het onderzoeken welke woorden relevant zijn om te verwerken in je content. Dit doe je dus nog voordat je begint met het schrijven of opnemen van je content.

Door goed zoekwoordenonderzoek te doen krijg je namelijk ook een veel scherper beeld van welke content werkelijk interessant is voor je doelgroep, en wat geen of minder prioreiteit blijkt te hebben. Dit valt dus samen met de vraag: waarom maak je content? Je antwoord is dan: omdat jouw ideale klant daar naar zoekt!

Wat wil je nog meer.

 

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

Er zijn een aantal handige tools die je kunnen helpen bij je zoekwoordenonderzoek. Sowieso kun je beginnen bij de zoekmachines zoals Google, YouTube en Pinterest. Open een incognito tabblad. Ook wel privé genoemd, afhankelijk van je browser. Door incognito te surfen wordt er namelijk geen data meegenomen die je zoekopdracht kan beinvloeden. Dit geeft een zuiverder beeld van de reusltaten die je ziet.

Typ eens een aantal termen in die passen bij jouw content onderwerp. Wat komt er zoal naar voren? Zie je relevante resultaten? Houd ze dan bij in een Excel documentje. Dit zoekwoordonderzoek komt namelijk vaak van pas, dus het is belangrijk dat je de data goed bijhoudt.

 

Naast de zoekmachines heb ik nog een aantal handige tools die je inzicht geven in welke zoekwoorden voor jou van belang zijn. Je kunt deze tools allemaal (beperkt) gratis gebruiken. Ik noem ze in willekeurige volgorde.

Ubersuggest

Answerthepublic

Google Search Console

Google Keyword Planner

Google Analytics

Maak zeker gebruik van deze tools om een goed oevrzicht te krijgen van de belangrijkste zoekwoorden voor jouw content.

Ga ook in gesprek met je (potentiele) klanten, en let goed op welke woorden zij gebruiken. Deze termen kun je vervolgens ook weer meenemen in je zoekwoordenonderzoek.

wat is een content strategie - e-mail marketing

4 – Bouw een e-maillijst

Wat gebeurt er als Instagram, Facebook of LinkedIn uitvallen? Bijvoorbeeld door een storing. Of als je account gehackt wordt. Hoe communiceer jij dan met je publiek?

Dat is behoorlijk lastig als je volledig afhankelijk bent van die kanalen, want dan ben je simpelweg alles (tijdelijk) kwijt. De grootste nachtmerrie van elke business owner ?

Alleen dat al is voldoende reden om serieus aandacht te geven aan het bouwen van een e-maillijst. Op die manier kun je namelijk jouw publiek bereiken wanneer jij wilt. Je bent ook niet afhankelijk van andere kanalen die als het ware ‘jouw publiek ownen’. Iemand meldt zich aan voor jouw mailinglijst, dan heb jij vanaf dat moment de volledige controle en ownership hoe, hoe vaak en wanneer jij die persoon gaat mailen. Geen algoritmes die je tegenwerken.

Maar met een e-maillijst kun je zo veel meer dan alleen dat. Als je werkt met een tool zoals Mailblue, dan kun je heel eenvoudig een mail funnel instellen.

In punt 1 benoemde ik het al, via een e-mail funnel kun je mensen ‘trechteren’. Dit betekent eigenlijk dat je even heel simpel gezegd een grote groep mensen jouw trechter inleidt, om vervolgens alleen die personen over te houden die oprecht geïnteresseerd zijn in wat jij doet.

Je hoeft namelijk niet iedereen te helpen met jouw bedrijf. Sterker nog, dat moet je niet willen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik werk het liefste met die onderneemsters die echt gedreven zijn. Die echt weten waar ze naar toe werken, en wat daarbij komt kijken. En dat vervolgens ook gaan doen!

Daar richt ik mijn e-mail funnels dus ook op in. Door de juiste taal te gebruiken kan ik de personen eruit filteren die waarschijnlijk toch al geen interesse hebben in mijn aanbod. Of die gewoon niet passen bij mijn ideale klant profiel.

 

Hoe krijg je inschrijvingen voor je nieuwsbrief?

Allereerst: door het niet ‘nieuwsbrief’ te noemen ? Tegenwoordig is het vaak niet genoeg om ‘op de hoogte te worden gehouden van de laatste nieuwtjes en updates’. Die krijgen je klanten al voldoende via alle kanalen die ze volgen. Vaak zul je er net wat meer voor uit de kast moeten trekken. Denk aan een gratis weggever zoals een e-book, gratis training, een cheat sheet, checklist, een styleguide, gratis sessie, etcetera.

Vervolgens stuur je een reeks aan opvolgmails die iemand ontvangt na het aanvragen van je weggever. Zo kun je nog meer uitleg geven over de weggever, maar ook over jouw bedrijf, en al het andere waar je jouw nieuwe potentiele klant mee kunt helpen.

 

Adverteren op basis van je emaillijst

Niet alleen ben je niet afhankelijk van de algoritmes van social media kanalen die bepalen of jouw volgers je bericht wel of niet te zien krijgen. Je kunt de e-mailadressen ook nog op een andere slimme manier gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld Facebook en Instagram advertenties maken die getoond worden aan de personen die zich hebben aangemeld voor jouw mailinglijst. Dit is dus wat je noemt een warm publiek. Ze kennen jou al en dat maakt de kans dat ze gebruik maken van jouw aanbod meteen een stuk groter.

Mocht je nu nog geen gebruik maken van e-mailmarketing, dan raad ik je aan hier zo snel mogelijk mee te beginnen. Maak het niet te ingewikkeld. Begin klein en bouw vanuit daar verder uit.

5 – Content verspreiden

Je bent nog niet klaar zodra je je content hebt gemaakt. Je zult deze ook nog moeten verspreiden. Dat vergroot de kansen dat je content ook werkelijk gezien wordt. Best logisch voor de meeste kanalen.

Alleen voor Google is het in principe voldoende om SEO-proof content te plaatsen op je site. Maar voor zoekmachines zoals Pinterest en YouTube plaats je je content ook nog zelf op de kanalen.

Ook social media kan hier aan bijdragen! Zeker als je je content op zo’n manier maakt dat men het wil doordelen. Dit zie je vaak bij bijvoorbeeld meer infographic-achtige beelden. Die worden vaak beter gedeeld op Instagram dan een foto waar jij zelf op staat.

Op Facebook en LinkedIn kan dat bijvoorbeeld een informatieve post zijn, of een artikel dat veel waarde levert.

Bepaal dus in je Content Marketing plan welk type content je op welk kanaal verspreidt.

Ik zweer zelf bij Pinterest. Dit kanaal zorgt er namelijk voor dat de pins die ik plaats nog maanden- tot jarenlang gevonden kunnen worden door mijn doelgroep. Zonder dat ik hiervoor online hoef te zijn! Hierdoor krijg ik elke dag bezoekers op mijn website die al geinteresseerd zijn in wat ik communiceer.

Wil je ook weten hoe je hier mee aan de slag gaat, vraag dan de gratis Pinterest mini training aan. Of doe mee met de online Pinterest Kickstarter training.

 

Hoe kun je je content verspreiden?

Zodra je content, bijvoorbeeld je blog, online staat, dan kun je deze op verschillende manieren verspreiden.

Denk bijvoorbeeld aan:

– Je e-maillijst op de hoogte brengen

– Posten op social media kanalen

– Adverteren via social kanalen zoals Instagram, Facebook en LinkedIn

– Adverteren via zoekmachines zoals Pinterest, Google en YouTube

– Benoemen in je podcast

– Er naar verwijzen vanuit een gastblog

– Werken met influencers of andere samenwerkingen

– Benoemen in een relevante Facebook groep

– En ga zo nog maar even door

 

Het is aan jou om te bedenken welke content het meest waardevol is voor jouw publiek. Hoe je er voor kunt zorgen dat je content door zoveel mogelijk relevante mensen gezien wordt. Op die manier kun je jouw autoriteit vergroten en de queen van jouw niche worden ?

6 – Testen, analyseren en verbeteren

Weet je wat het mooie is aan online marketing? Je kunt zo’n beetje alles meten. Daarom wil ik ook hier en nu met je afspreken dat je NOOIT meer af gaat op aannames. Je kunt precies zien hoe je content presteert. Welke e-mails beter geopend werden. Welke producten het beste verkocht hebben. Dit kun je namelijk allemaal meten.

Hiermee voorkom je dus dat je maar random wat content schrijft omdat JIJ denkt dat die goed presteert. Maar als je wilt weten of dit ook echt het geval is, zul je je statistieken erbij moeten pakken.

Om dat allemaal handmatig bij te houden ben je mega veel tijd kwijt, dus dat zou ik niet adviseren. Zelf werk ik met enkele dashboards van Bureau Up. Hebe, de owner van Bureau Up, is helemaal thuis in de wereld van dashboard, en heeft een aantal handige volautomatische dashboards ontwikkeld. Je kunt deze dashboard trouwens eerst gratis testen zodat je kunt bekijken of het iets voor jou is.

Zelf maak ik gebruik van het Instagram dashboard, Active Campaign dashboard (dat gebruik je ook voor Mailblue) en het WooCommerce dashboard. Deze dashboards zijn volatomatisch. Dus je hoeft niet eerst handmatig alle data in een Excel over te nemen. Alleen even de pagina refreshen en klaar ben je.

Op haar site biedt ze ook nog andere dashboards aan waaronder een Mollie dashboard. Maar ik heb zelf geen Mollie, anders had ik die ongetwijfeld ook aangeschaft ?

Een dashboard schaf je eenmalig aan, er zitten dus geen terugkerende kosten aan verbonden. Gebruik de code ‘VIA SOCIALLY SANNE’ bij het uitchecken voor €4,- ex btw korting per dashboard. https://www.bureauup.com/product-categorie/dashboard-templates/

7 – Content herhalen

Last but zeker not least is het herhalen van je content. Dit wordt extra makkelijk als je helder hebt welke content goed heeft gepresteerd (zie de dashboards hierboven bij punt 6 die je hierbij helpen)

Wist je dat maar een klein deel (3-5%) van je volgers jouw content ook werkelijk ziet? Hoe zonde is het dan om die ene post waar je zo hard op hebt gewerkt maar 1 keer te posten?

Je krijgt steeds nieuwe volgers op je kanalen die jouw eerdere content nog niet hebben gezien. Ook hen kun je bereiken met die post.

Ik zou er op Instagram niet voor kiezen om exact dezelfde afbeelding hiervoor te gebruiken. Dus kies een nieuwe afbeelding, eventuele in infographic stijl zodat hij makkelijker gedeeld wordt. Pas je caption een beetje aan en post hem opnieuw.

Het gros van je volgers heeft die post nog niet eens gezien. En voor wie hem al weel eerder heeft gezien, no problem! Herhaling is key voor als je wilt dat jouw boodschap ook werkelijk over komt op je publiek.

Durf dus te herhalen.

 

Bewaar op Pinterest

Wat is een Content Strategie en 7 onmisbare tactieken - Socially Sanne

En nu jij!

Dit waren ze, ik hoop dat je hier veel uit hebt gehaald, maar vooral dat je geïnspireerd bent geraakt om next level te gaan met jouw content marketing!

Laat je in de reacties weten waar jij vandaag nog mee aan de slag gaat?

Voel je vrij om dit artikel te delen via je socials, of bewaar het op Pinterest zodat je het makkelijk terug kunt vinden.

Liefs Sanne

Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest

Bewaar voor later