Bewaar voor later

Wat is een goede betaalpagina voor online producten?

Wat is een goede betaalpagina voor online producten Blog Banners

Hoe vind je de juiste betaalpagina en checkout voor je online producten?

Sinds ik startte met mijn onderneming heb ik altijd alles zelf gedaan. Zelf mijn website gebouwd, allerlei zaken uitgezocht, alles uitgevogeld en opgestart.

Klinkt heel mooi allemaal, maar het heeft ook heel wat frustratie gekost zo nu en dan.

Want ook al kan Google je een heleboel vertellen, toch moet je ook vaak zelf tegen bepaalde dingen aanlopen voordat je het licht ziet.

Zo ook wat een goede betaalpagina en checkout is, en welke het beste past bij je onderneming. Ik heb er twee getest: WooCommerce en Plug&Pay, hieronder vertel ik je welke mijn voorkeur heeft en waarom.

Sommige linkjes in deze blog bevatten een affiliate link. Dit houdt in dat ik een kleine bijdrage krijg wanneer jij besluit een betaald lidmaatschap op de tool af te nemen via deze link. De prijs is voor jou gewoon hetzelfde.

Wat is een betaalpagina?

Een betaalpagina – het woord zegt het al – is de pagina waarop betalingen worden gedaan. Het wordt ook wel de ‘check-out’ of ‘afrekenpagina’ genoemd.

De betaalpagina is dus de plek op je website waar je bezoeker ineens meer wordt dan een bezoeker, het wordt een betalende klant.

Waarom is een goed werkende betaalpagina zo belangrijk?

Het hebben van een goed functionerende betaalpagina op je website is heel belangrijk. Als deze pagina namelijk niet goed functioneert, dan kan je dat een hoop klanten kosten. Er zijn een aantal punten waar een goede betaalpagina aan moet voldoen.

Waar voldoet een goede betaalpagina aan?

Snelheid

Sowieso is het belangrijk dat een betaalpagina snel laadt. Als je klant te lang moet wachten voordat ze hun aankoop kunnen afrekenen doordat de laadtijd super lang is, dan zijn ze afgehaakt. Zonde.

Gemak

Niet alleen voor je bezoeker is het fijn om een betaalsysteem te gebruiken wat gemakkelijk in gebruik is. Ook voor jezelf is het fijn als je een systeem hebt wat je makkelijk even aanpast of aanvult.

Zonder afleiding

Om je betaalpagina zo goed mogelijk te laten converteren (= er voor zorgen dat mensen werkelijk doorgaan met afrekenen, en niet tussentijds afhaken) is het belangrijk dat er zo min mogelijk afleiding is.

Idealiter wil je bijvoorbeeld niet meer informatie vragen en geven dan nodig is.

Maak de betaalpagina zo clean mogelijk zonder externe linkjes social social media buttons. Als ze eenmaal wegklikken is de kans groot dat ze niet meer terugkomen.

id = "Waarvoldoeteengoedebetaalpaginaaan" id = "Gemak">

WooCommerce of Plug&Pay?

Laat ik voorop stellen dat er nog veel meer opties zijn dan alleen WooCommerce en Plug&Pay, maar dit zijn toevallig de twee systemen die ik heb gebruikt, dus daar houd ik het even bij. Met anderen betaalsystemen heb ik namelijk geen ervaring.

Mijn ervaringen met WooCommerce

Ik ben begonnen met WooCommerce als betalingsysteem. Dit was heel eenvoudig op te zetten en te installeren in mijn WordPress website. Heb je geen idee hoe je dit doet? Zoek dan eens op YouTube naar ‘Hoe WooCommerce installeren WordPress‘, dan vind je je antwoord al.

De eerste 3 jaar heb ik zonder echte problemen gebruik gemaakt van WooCommerce. maar zoals een echt ondernemenr betaamt ben ik altijd op zoek of dingen niet beter, makkelijekr of sneller kunnen. En dat bleek voor WooCommerce (voor mijn situatie) het geval.

Ik verdiepte me namelijk in sales processen, en leerde dat de check-out pagina (dat is de pagina waar iemand afrekent) voor een groot deel bepaalt of iemand de aankoop doet, of toch afhaakt.

Long story short: mijn standaard WooCommerce check-out pagina bleek niet bepaald optimaal.

Ik heb toen eerst wat zitten knutslen met plug-ins, heel eerlijk: ik weet al niet meer welke ik heb gebruikt.

Maar ook dat was voor mij niet ideaal.

Toen ontdekte ik Plug&Pay

Nee wacht even, dat is niet helemaal waar. Ik had al veel eerder van Plug&Pay gehoord, en ik had al vaker betaalpagina’s voorbij zien komen van andere ondernemers die het betaalsysteem gebruiken. Maar ik vond het gewoon altijd te duur. There, I said it.

Toch kriebelde er iets in me waardoor ik het volgende met mezelf afsprak: “San, je gaat het 1 maand proberen, bevalt het niet, dan vergeet je het voor nu en altijd en blijf je gewoon bij WooCommerce. Bevalt het wel? Dan stap je echt helemaal over.”

Waarom Plug&Pay?  –> Kassakoopjes 🤑

Eén van de belangrijkste redenen waarom ik Plug&Pay een kans wilde geven is om het feit dat je kassakoopjes kunt aanbieden op de check-out pagina.

Oftewel, stel iemand is geinteresseerd in mijn Canva Queen training, dus ze gaan naar de afrekenpagina, dan krijgen ze op die betaalpagina de optie om nog iets extra’s bij te kopen. Bijvoorbeeld een andere training met een exclusieve korting, of een ander product dat je aanbiedt.

Hetzelfde als die Snicker die je niet kunt laten liggen bij de kassa van de supermarkt (zeg nou niet dat jij je nooit laat verleiden…)

Goede voorbereiding

Om de test dus echt goed toe te passen, zorgde ik er voor dat ik iets beschikbaar had om bij wijze van test toe te voegen aan de chek-out pagina’s als kassakoopje. Zo ontstond het idee om Canva Instagram Templates te maken. Schot in de roos 🎯 bleek, want daar werd goed gebruik van gemaakt.

En zo verdiende ik bovenop het bedrag van de online training, nog een paar euro extra door het kassakoopje. En dat telt leuk op!

Betalen in termijnen

Ik vind het belangrijk voor jou dat als je bijvoorbeeld een training van mij wil kopen, dat je de mogelijkheid hebt om in termijnen te betalen. Dus dat vond ik een groot voordeel dat dat mogelijk is in dit betaalsysteem.

Abonnementen – Terugkerende betalingen

Voordat ik met Plug&Pay werkte had ik me al eens verdiept in de mogelijkheid om met abonnementen te werken, ik zat namelijk al een tijd te dubben met het idee om een membership op te starten. Maar die betalingen, dat was toch wel een dingetje.

Maar – you guessed it – dat kan dus wel met het Premium (en Ultimate) abonnement, dus kort nadat ik was overgestapr van betaalsysteem, werd ook mijn membership de Content Club geboren. En de betalingen werken super smooth, dat scheelt een hoop handmatig gedoe en geeft een hoop rust.

id = "Goedevoorbereiding" id = "Betalenintermijnen">

De ultieme check-out

Wil je weten waar de ultieme check-out pagina aan voldoet? Check out 😉 dit E-book van Plug&Pay, geschreven door de IMU.

E-book aanvragen

De overstap naar Plug&Pay

Ik had de maand lang getest en kwam al snel tot de conclusie dat ik het echt wel de moeite waard vond, ook al is het een behoorlijke investering. Bekijk hier de actuele tarieven van Plug&Pay. Ik maak zelf gebruik van het Premium abonnement omdat ik meer dan 3 producten heb. Nu kan ik lekker spelen met kortingen en check-outs, dus dat is wel handig.

Nu ik had besloten dat het een blijvertje werd heb ik eerst alles van WooCommerce verwijderd. Alle linkjes heb ik aangepast zodat je vanaf mijn website naar de Plug&Pay check-out van dat product wordt doorgestuurd.

Ook verwijderde ik alle WooCommerce plug-ins, dus dat scheelde weer wat ruimte in the back-end van mijn website.

Klinkt als veel werk, maar viel al met al reuze mee.

De nadelen van Plug&Pay

Ik denk dat je inmiddels wel in de gaten hebt dat ik behoorlijk te spreken ben over Plug&Pay. Maar – zoals met alles in het leven – kleven er ook wel nadelen aan, dus daar wil ik ook eerlijk over zijn.

Nadelen:

– De prijs, ik vind het behoorlijk prijzig. Met het Premium abonnement betaal ik op het moment dat ik dit typ €59,- per maand ex btw.

Het Lite abonnement is op dit moment €15,- per maand, dus je kunt al voor een veel lager tarief instappen, maar dat abonnement was voor mij niet uitgebreid genoeg qua productaanbod.

Daar tegenover staat wel dat het Premium abonnement behoorlijk uitgebreid is. En dankzij de kassakoopjes en upsells heb ik meer omzet gemaakt dan voorgaande jaren. Dat maakt het voor mij de prijs wel waard.

Geen affiliate optie inbegrepen. Als je gebruik wil maken van het affiliate systeem dan moet je overstappen naar Ultimate, dat staat as we speak op €125,- ex btw per maand. Als je zeker weet dat je daardoor ook meer verkopen hebt doordat anderen je producten of diensten promoten, dan kan dat natuurlijk wel interessant zijn. Voor nu vind ik dat nog even too much.

Niet handig als je veel producten hebt. Stel je bent lekker aan het shoppen online, dan gooi je vaak je winkelwagentje vol met van alles. Dat gaat dus niet met Plug&Pay. Je hebt 1 betaalpagina per product. Daarop kun je hooguit wat kassakoopjes en upsells toevoegen, maar daar houdt het dan ook mee op. 

Socially Sanne Raaimakers Pinterest en content Marketing

Heb ik een betaalpagina nodig?

Als je een dienst of product verkoopt op je website, dan heb je altijd een betaalpagina nodig om het betaalproces in gang te zetten. Een volledige webshop is niet per se nodig als je bijvoorbeeld een handjevol online producten (zoals cursussen, e-books, etcetera) vof online diensten verkoopt.

Verkoop je veel (fysieke) producten, dan zou ik wel een webshop aanraden in plaats van een lose betaalpagina-systeem zoals Plug&Pay. Dan heb je namellijk de mogelijkheid als bezoeker om tegelijkertijd meerdere producten in je winkelmandje te stoppen.

Als je net zo bekend bent met online shoppen als ik dan weet je ongetwijfeld wat ik bedoel 🤪

2 Weken Plug&Pay uitproberen

Ben je ook benieuwd of Plug&pay een fijn betaalsysteem is voor jouw bedrijf? Vraag dan hier een gratis Plug&Pay proefperiode aan voor 14 dagen. je zit dan nog nergens aan vast, maar kunt wel alles uittesten. Zo ben ik ook begonnen.

Conclusie

Ik dnek dat het wel duidelijk is dat ik enthousiast ben over Plug&Pay! Tuurlijk, er blijft altijd nog wel wat te wensen over, maar de jongens van de IMU kennende staan de ontwikkelingen nooit stil. dus ongetwijfeld blijven ze optimaliseren.

Ik ben benieuwd welk betaalsysteem jij gebruikt op je website, of welke je overweegt. Laat je het weten in de reacties?

Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start met Pinterest marketing

Pinterest Essentials mini training

Leer een stevige & onmisbare basis neer te zetten voor Pinterest marketing (nog voordat je met de knopjes aan de slag gaat)

E-mail nieuwsbrief ontvangen*

Bewaar voor later