Bewaar voor later

Verkopen vanuit verbinding Socially Sanne

Verkopen vanuit verbinding

Hoe leer je verkopen zonder dat het zwaar voelt?

Zodra je besluit – want dit beslis je zelf – om meer te gaan focussen op verkopen vanuit pure verbinding, ipv uit die harde energie van móeten verkopen, dan ga je ineens met hele andere ogen naar sales kijken.

Believe me, I’ve been there, luister maar…

Sales? Blegh, niets voor mij…

Ik vond sales altijd maar iets zwaars, ik dacht altijd aan die deur tot deur verkopers of auto handelaren die alleen maar eurotekens in hun ogen zagen en totaal geen interesse hadden in de behoeften van hun klant. Aangezien ik nogal sceptisch ben aangelegd hoeft er maar iemand aan te bellen en gaan de nekharen al rechtop staan. Niet voor niets zit er inmiddels een nee-nee sticker op de voordeur.

Maar dat werd toch best lastig toen ik ging ondernemen en niet onder het verkopen uit kwam. Je zult toch vroeg of laat je aanbod moeten verkopen als je wilt dat je een leuke omzet gaat draaien, ipv als een liefdadigheidsinstelling te willen fungeren.

Er moest iets veranderen

Ik heb me volledig verdiept in de wereld van sales. Ik kwam al snel uit bij een bepaalde sales maatschappij die sales als hun paradepaardje zagen. Zij verkochten een training, die kocht ik.

Nog voordat ik de kans kreeg om die cursus uberhaupt door te lopen werd ik de dag erna direct gebeld. Er werden allerlei vragen gesteld over het programma, wat ik er van vond, en dat ze nog zoveel meer voor me hadden wat perfect bij mijn bedrijf zou passen bladibla. Zonder enige interesse of idee wat ik – de klant – eigenlijk wilde.

Ik klapte direct dicht en heb ze nog hakkelend af weten te wimpelen.

Maar die cursus heb ik nooit geopend omdat de manier waarop zij het bij mij deden me zo tegenstond, als dat het was wat ik ging leren in de cursus dan liet ik dat met alle liefde voorbij gaan.

Wat past dan wel bij mij?

Die vraag heeft lang door mijn hoofd gespookt totdat ik meer stilstond bij wat voor mij doorgaans beweegredenen waren om iemand product of dienst te kopen. En toen kwam ik tot het inzicht dat dit heel vaak vooraf gaat aan een bepaald gevoel hebben bij iemand, een bepaalde verbinding.

Verkopen vanuit verbinding, dat past zoveel beter!

En dat is wat ik vandaag de dag ook doe. Natuurlijk zijn er mensen die – misschien zonder mij verder te kennen – mijn Pinterest beginnerstraining kopen of met mijn Canva training aan de slag gaan.

Maar de klanten die in mijn 1-op-1 programma’s of in de Content Club Community stappen hebben vaak al een bepaalde connectie met me. Of dat nou komt doordat ze me volgen op Instagram of dat ze mijn mails ontvangen. Sommigen ken ik ook persoonlijk uit privé sferen, dus dat kan natuurlijk ook.

Sinds ik deze manier van verkopen aanhoud heb ik zoveel meer rust in mijn hoofd, en dat gaat vanzelf over op mijn bedrijf.

Verkopen voelt niet meer als een moetje, en daardoor stroomt het ook veel makkelijker.

In dit blog deel ik 4 tips met je waardoor ook jij fijner kunt gaan verkopen vanuit verbinding.

Liever luisteren in plaats van lezen? Hieronder beluister je de podcast:

Verkopen voelt niet meer als een moetje, en daardoor stroomt het meer

Tip 1 om te verkopen vanuit verbinding

Ben jezelf online

Vaak doen ondernemers zich ineens anders voor op het moment dat de camera aan gaat. Er worden allerlei filters gebruikt, want stel je voor dat iemand ziet dat je een rimpeltje hebt. Dat deed ik voorheen ook, maar inmiddels ben ik hier gelukkig helemaal van af gestapt. Wat zou het als iemand ziet dat je een rimpeltje hebt, of als je geen make-up op hebt?

Liever dat ze de echte jou zien dan dat je je verstopt achter filters en ze je in real life tegenkomen in de supermarkt en zich kapot schrikken. Dat was altijd mijn angst 😅

Maar jezelf anders voor doen gebeurt ook vaak bij het schrijven van een tekst. Ineens worden er allerlei fancy woorden uit de kast getrokken en wordt er in het duurste jargon gepraat. Whaaat? Praat gewoon lekker normaal, dat maakt je een stuk menselijker én leuker om naar te luisteren.

Hetzelfde geldt voor versprekingen in je video’s of je podcast. Who cares als jij je een keer verspreekt? Dat gebeurt tijdens een gewoon gesprek met iemand toch ook? Zodra jij in een podcast of video ineens heel perfect gaat praten, dan voel je gewoon aan de andere kant van de lijn dat het niet echt is. Dat je het voorleest of uit je hoofd hebt gestudeerd. Dat moet je niet willen.

Laat lekker die versprekingen, euuuhs en kuchjes erin zitten. Dat maakt echt niets uit.

Ik edit nooit mijn podcasts, vind ik gewoon veel teveel gedoe. Dat bleek wel toen ik in de vorige podcast tijdens het opnemen 3 x een mega hoestbui kreeg. Ja die ging ik er wel even uitknippen, maar wat een gedoe is dat zeg. En ook al luister je het dan toch nog terug, toch bleef ik bang dat ik een hoest vergeten was te knippen. Doe ik niet meer.

Wees dus lekker jezelf online zodat mensen ook echt de connectie met je aan kunnen gaan.

socially 2 sanne header homepage groen witte poort

Tip 2 om te verkopen vanuit verbinding

Geef waarde waar je volgers echt iets aan hebben

Om de juiste waarde te kunnen geven is het natuurlijk belangrijk dat je goed weet wat je doelgroep precies wil. Wat is het waar zij tegenaan lopen, waar ze wakker van liggen, waar ze stiekem over dromen of wat ze echt gelukkig maakt?

Als je dat helder hebt kun je content maken die daar volledig op aansluit. Op die manier voelen ze zich pas echt gehoord en gezien. Meer daarover in podcast aflevering 89.

Ben niet bang om (te) veel waarde gratis weg te geven

Vaak maken ondernemers zich bang dat ze teveel waarde geven. Ik geloof daar niet zo in. Weet je, tegenwoordig kun je alles online vinden. Wat je ook wilt weten of leren, je vindt het online. Zoek maar op Google of YouTube, alles is al eens gepubliceerd.

Maar het verschil tussen wat jij gratis deelt en je betaalde aanbod, is dat mensen niet betalen voor de kennis die je biedt. Ze betalen om in jouw energie te kunnen zijn, om jou vragen te kunnen stellen of om de transformatie die jij ze geeft.

Daarnaast bied jij je kennis in een training bijvoorbeeld veel meer in een bepaalde volgorde zodat je stap voor stap iets leert. Je gratis content gaat vaak all over the place qua onderwerpen, dus dat kost al veel meer tijd en vergt veel meer betrokkenheid van iemand om zich echt een onderwerp eigen te maken dan wanneer ze een betaald product van je kopen.

Wees dus niet bang om waarde te delen. Daarmee creëer je juist vertrouwen waardoor ze eerder het gevoel hebben dat ze bij jou op de juiste plek zijn.

Tip 3 om te verkopen vanuit verbinding

Gebruik de juiste woorden waardoor mensen aan gaan

Ook hier is het eerst van belang dat je je ideale klant door en door kent. En ik snap dat dat echt super saai is om te onderzoeken, maar het is o zo belangrijk. Vaak verkopen we namelijk wat wij denken dat mensen nodig hebben. Maar goed, dat is vaak helemaal niet wat mensen willen, en dus gaan ze het alsnog niet kopen.

Daarom is het veel beter om je te richten op wat mensen willen, en ze te geven wat ze nodig hebben. Zoals marketing goeroe Seth Godin zegt: “Sell them what they want, give them what they need.”

Maar om erachter te komen wat jouw klanten willen, en ze dat dus te kunnen verkopen, moet je wel eerst weten wat dan is. In het koppie van die klant duiken dus.

En tijdens dat je daarmee aan de slag gaat ga je al goed luisteren naar de taal die jouw potentiële klanten gebruiken als ze praten over hetgeen wat jij aanbiedt. Hier zit namelijk heel veel waarde voor jouw content.

Want als jij bepaalde woorden, of zelfs specifieke zinnen die jouw potentiële klanten gebruiken weer toepast in je content op bijvoorbeeld je sales page, creëer je meteen een soort connectie. Iemand voelt zich direct gehoord, omdat ze denken: shit, ze heeft het tegen mij.

De woorden die je hierbij gebruikt zijn dus enorm belangrijk om te kunnen verkopen vanuit een stuk verbinding, zonder dat je hier van die sleezy verkooptrucjes voor hoeft toe te passen.

Tip 4 om te verkopen vanuit verbinding

Zie verkopen als helpen

Zodra jouw doel wordt om iemand echt te helpen, en niet alleen maar als nieuwe omzet draaien, dan verandert je energie compleet. Dat voelen mensen echt aan. En dat maakt het verschil dat iemand voelt dat je het vanuit puur enthousiasme aanbiedt, of omdat je je target voor de maand nog moet halen.

 Verkopen is helpen, knoop die in je oren.

Dat waren de 4 tips

Ik hoop dat jij wat hebt gehad aan deze tips en ik ben natuurlijk benieuwd welke tips jij wil gaan toepassen.

Wil je hier nog eens over doorkletsen? Stuur me dan gerust een DM op Instagram of een berichtje via het contactformulier.

Wil jij makkelijker klanten maken van je volgers?

Misschien herken je dit wel: je post veel op social media, bent meer uren online dan je zou willen, maar nieuwe klanten aantrekken Ho maar.
Hoe zou het zijn dals je wél de connectie weet te maken met je doelgroep en de allerfijnste klanten weet te bereiken?

In dit gratis e-book deel ik 5 gemiste kansen die veel online dienstverleners over het hoofd zien. Vraag het e-book aan en laat je business groeien met fun!

klein Socially Sanne ebook mockup

In dit ebook leer je:

✅  hoe je van betrokken volgers enthousiaste klanten maakt die met liefde hun portemonnee voor je trekken 👛 (zonder salesy te zijn)

✅  hoe je er voor zorgt dat je niet steeds maar druk, druk, druk bent, maar je tijd slim en effectief besteedt aan de juiste content

✅ hoe je content maakt die blijft hangen, en waarmee je écht impact maakt

✅ hoe je voorkomt steeds maar in het content-hamsterwheel te blijven hangen, en slimmer content maakt

✅ wat de meest gemaakte content fouten zijn van veel online dienstverleners

Bewaar voor later