Bewaar voor later

Pinterest versus Instagram Socially Sanne

Pinterest of Instagram en andere social media kanalen

Is er een verschil tussen Pinterest en social media?

Wist je dat Pinterest heel vaak wordt gezien als een social media kanaal, maar het dit helemaal niet is? In dit artikel leggen we de kanalen naast elkaar: Pinterest versus Instagram en andere social media kanalen.

Allereerst, echt heel begrijpelijk hoor. Op Pinterest draait het namelijk ook om mooie plaatjes delen. Net als op Instagram. Maar toch zit er een groot verschil in.

Vooral hoe jij het als marketing kanaal inzet om je bedrijf te laten groeien. 

Wat als je Pinterest tóch inzet als social media kanaal?

Als je Pinterest namelijk blijft zien als social media kanaal, dan ga je de plank misslaan. Sorry, dit wilde je misschien niet horen, maar ik zeg het toch. Ik wil namelijk dat jij Pinterest gaat zien als die mega marketing machine die elke dag voor gratis enthousiaste bezoekers op je website zorgt.

Ik wil dat jij succes haalt uit Pinterest. Maar al je dit stuk niet helder hebt, dan kun je bij voorbaat net zo goed de handdoek in de ring gooien.

Je merkt het, ik ben hier nogal gepassioneerd over, dus ik gebruik klare taal hahah!

 

Ik leg je hier precies uit wat het verschil is tussen Pinterest versus Instagram en social media kanalen zoals Facebook.

id = "NO">

Pinterest is geen social media kanaal

Als je eenmaal hebt besloten om de sprong te wagen en Pinterest voor marketing te gebruiken, is het allereerste dat je moet weten dat je Pinterest nooit kunt vergelijken met Facebook of Instagram.

 

Veel mensen gaan vanaf Instagram naar Pinterest en denken dat de interactie hetzelfde zal zijn zolang ze hun Instagram-tactieken gebruiken. Maar het toepassen van tactieken van het ene sociale mediaplatform (Instagram) op een zoek- en discovery platform (Pinterest) zal niet werken.

De interactie die je op Pinterest hebt, is zo anders dan die op andere netwerken. Op Instagram krijg je misschien een share, een like of een opmerking en heb je het gevoel dat dat een hele prestatie is. Op Pinterest is de gebruiker juist gewend om op een pin afbeelding te klikken en naar je website te gaan.

Zie je het verschil?

Houd er ook rekening mee dat wat je volgers op Instagram leuk vinden, iets heel anders kan zijn dan wat je Pinterest publiek leuk vindt.

Hoe kom je hier achter?

Door aan de slag te gaan, veel te testen en bij te houden wat er wel en niet goed werkt.

Pinterest versus Instagram en andere social media 2

Social versus Search

Maar goed, even terug naar waarom Pinterest dan zo anders is dan bijvoorbeeld Instagram.

Als er maar 1 ding is wat je na vandaag onthoudt, is dat dat Pinterest een (visuele) zoekmachine is, geen social media.

En als je dat écht door hebt, dan begrijp je dus ook dat je op Pinterest zakelijk gezien een andere soort content zult moeten delen dan op Instagram.

 

Dus geen loze selfies zonder duidelijke onderbouwing.

Geen tijdgebonden “vandaag heb ik dit en dit gedaan” berichten.

 

Je hebt hier echt een andere aanpak voor nodig.

Wat voor content deel je op Pinterest?

Pinterest is het startpunt voor méér. Een lijntje dat je uitwerpt met als doel net díe mensen er uit te pikken die denken: “Interesting…”. Die vervolgens doorklikken naar je site, zich daar helemaal volslurpen met al die rete goede content die je speciaal voor hen hebt geschreven, en je vanuit daar steeds beter willen leren kennen (hallo warme leads).

Denk daar dus eens goed over na, want dat maakt echt enorm verschil.

Is Pinterest ook geschikt als je geen business hebt in beauty, food of interieur?

Ja absoluut. Pinterest heeft nog steeds (onterecht) het imago dat het alleen maar gebruikt wordt om recepten op te bewaren en moodboards te maken voor je nieuwe interieur of fashion trends. Maar het is echt zoveel meer dan dat.

Geloof je me niet?

Ga zelf maar kijken. Open Pinterest maar en typ maar wat zoektermen in die matchen met jouw bedrijf of branche.

Wat komt er zoal naar voren?

Pins die goed aansluiten op wat jij ook aanbiedt?

Waar jij content over deelt? Misschien zelfs concurrenten?

Dit is jouw teken om Pinterest serieus te nemen en er echt mee aan de slag te gaan zodat je niet over een paar maanden denkt: “Shit, waarom heb ik kansen laten liggen en gaat de voorsprong naar mijn concurrent” (want even heel eerlijk jij en ik onder elkaar, dat wil je natuurlijk niet).

Aan de slag met Pinterest? Lees het artikel Pinterest voor beginners

Pinterest is niet alleen voor recepten en interieur inspiratie

Misschien líjkt het alsof het alleen op onderwerpen als food en fashion gefocust is, omdat dat vooral is waar jij naar hebt gezocht in het verleden. En dat is ook wat Pinterest zo interessant maakt. Wat je te zien krijgt in je home feed sluit aan op de content waar jij voornamelijk naar gezocht hebt en op hebt geklikt of bewaard.

Bekijk het dus eens van de andere kant, wat kan er gebeuren als iemand veel zoekt naar ideeën, inspiratie, tips etc. die passen binnen jouw vakgebied?

Precies, de kans dat JOUW pins getoond worden nemen dan ineens enorm toe!

Interessant toch?

Als je met Pinterest marketing aan de slag gaat, houd dan heel goed in gedachten dat je het op de juiste manier inzet, met de juiste content. Behandel het als een zoekmachine, dat is jouw startpunt voor succes op Pinterest!

Ben jij al zakelijk actief op Pinterest, of sta je net aan het begin van dit avontuur en ben je er nu helemaal klaar voor om door te pakken?

Laat het even weten in de reacties hieronder! Vind ik leuk!

 

Gratis Pinterest training

Wil je met Pinterest aan de slag, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Dan is de gratis Pinterest Essentials mini training precies wat je zoekt.

Bewaar op Pinterest

Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start met Pinterest marketing

Pinterest Essentials mini training
Leer een stevige & onmisbare basis neer te zetten voor Pinterest marketing (nog voordat je met de knopjes aan de slag gaat)
E-mail nieuwsbrief ontvangen*

Bewaar voor later