Hoe kun je als coach Pinterest gebruiken om te groeien?

Sharing is caring!

hoe kun je pinterest inzetten als coach zijnde

10 manieren voor coaches om hun bereik te vergroten met Pinterest

Pinterest trends gaan meer en meer richting coaching

Coaches even opgelet, want wist je al dat Pinterest echt mega interessant voor jou kan zijn?
Business coaches, Voedingscoaches, Burn-out coaches, Health coaches, Opvoedcoaches, Life coaches, Stress coaches, Loopbaan coaches en vele andere typen coaches die ik hier even over het hoofd zie, listen up.

Dit blog is voor jou. Ik ga je namelijk 10 super praktische tips geven waarmee je jouw doelgroep enorm kunt gaan laten groeien met behulp van Pinterest marketing.

 

Oh ja, en ook als je geen coach bent, klik nog niet weg, er staat ongetwijfeld interessante info voor jou tussen!

Liever de podcast variant beluisteren?

Dat kan hieronder:

TUNE IN: ITUNES  |  SPOTIFY  |  GOOGLE PODCAST  |  ANCHOR

Hoe kun je als coach Pinterest gebruiken om te groeien 2

Coaches zijn hard nodig, ook volgens de Pinterest cijfers

 

De één vindt het allemaal wel prima, de ander heeft nu meer behoefte aan een coach aan haar zijde dan ever.

Oh yes. I’m talking about Corona here.

Onze levens zijn behoorlijk door elkaar geschud. En misschien merk je zelf als coach zijn de ook al dat er meer aanvragen zijn, of dat je meer mensen bereikt via je social media kanalen.

(als je nu denkt “Eeeeeuh… nope…”, blijf dan helemaal even doorlezen tot het einde, want dan kun je hier nog wel eens heel enthousiast van worden!)

Mensen zijn op zoek naar houvast, naar begeleiding, naar dat lichtpuntje aan de mistige horizon. En dat lichtpuntje ben – jawel – jij. (denk hier even engelengezang bij)

Maar ja, dan moeten ze jou natuurlijk wel weten te vinden.

Laat Pinterest daar nou het ideale kanaal voor zijn.

Onlangs publiceerde Pinterest een artikel waarin zij aangeven dat er momenteel een grote groei te zien is in het aantal zoekopdrachten rondom mindfulness en wellness.

Maar ook andere gezondheid gerelateerde onderwerpen.

 

Zo zagen ze een groei van bijvoorbeeld:

– ‘Productive morning routines’ (6 x meer)

– ‘Exercise routine at home’ (12 x meer)

– ‘Self care night routine’ (7 x meer)

– ‘Gratitude journal prompts’ (8 x meer)

De cijfers zijn gebaseerd op gebruik in de US, maar de kans is heel groot dat jouw Nederlandse of Belgische klanten dezelfde denkwijze hebben tijdens deze pandemie. Zeker interessant om hier aandacht aan te geven dus!

Wat zouden woorden of woordenreeksen kunnen zijn waar jouw klant naar zoekt? Passen deze thema’s hierbij, of geeft dit je minstens inspiratie om verder op te borduren. Blijf dan niet stil zitten, maar maak zo snel mogelijk gebruik van deze opvallende trend!

Hoe kun je hier het beste op in spelen?

 

Hierbij de beloofde 10 tips voor coaches op Pinterest –>

hoe kun je pinterest inzetten als coach zijnde - Socially Sanne 2

Tip 1 – Zorg er voor dat je Pinterest profiel meteen passend is bij je branding, of geef het een opfrisser

In een online wereld waar we steeds meer met elkaar willen connecten, is de kans aanwezig dat men eerst je Pinterest account even wil checken voordat ze je gaan volgen. Voor de beleving van die gebruiker is het natuurlijk oogstrelend (ja dat staat er echt, vond het zo’n mooi woord), als je profiel helemaal on fleek is met je branding.

Als dit nu niet het geval is, geef je account dan even een opfrisser, lees hier meer over hoe je een grote schoonmaak houdt op je Pinterest account, of houd hier meteen rekening mee bij het opstarten van een nieuw account.

Tip 2 – Kies een duidelijke profielfoto, liefst in lijn met andere kanalen

Als coach ben je vaak zelf de persoon achter je bedrijf, dan is het ook slim om een duidelijke foto van jouzelf te gebruiken. Dit zorgt voor herkenning en vertrouwen als iemand jou bijvoorbeeld al kent van Instagram of Facebook.

In andere gevallen waar het bedrijf beter bekend om een product of het logo, kun je beter daar een duidelijk beeld van gebruiken.

Maak je foto lekker spontaan en persoonlijk. Gebruik het liefste een foto waar je goed herkenbaar op bent, en waarbij je in de camera lacht. Dat spreekt direct aan en zorgt voor verbinding.

Je foto wordt maar klein afgebeeld, dus alleen je hoofd en een stukje schouders in beeld is prima.

Tip 3 – Claim je website via Pinterest

Je website claimen is een van de eerste en belangrijkste stappen. Na het claimen van je website zie je een klein wereldbolletje bij je profiel verschijnen. Dit zorgt voor vertrouwen en een goede koppeling tussen je website en je Pinterest account. Ook krijg je na het claimen van je website toegang tot de statistieken over de pins die je vanaf je website publiceert.

Zet dit dus bovenaan je to-do list.

Als je niet weet hoe je dit doet, raadpleeg dan even deze handleiding van Pinterest.

Socially Sanne - Pinterest marketing - volg een training of Pinterest management uitbesteden

Tip 4 – Kies een profielnaam die meteen de juiste klanten aantrekt

Gebruik in je Pinterest naam jouw (bedrijfs)naam, en voeg een paar keywords toe die omschrijven wat je doet.

Bijvoorbeeld:

Voornaam Achternaam – Life Coach & Meditatie Mentor

of bijvoorbeeld:

Bedrijfsnaam – Voornaam – Tips voor een gezonde geest

Join de Content Planning School zodat je nooit meer hoeft te twijfelen waar over te posten!

Tip 5 – Gebruik zoekwoorden in je profielomschrijving

In je profiel kun je een korte omschrijving geven van wie je bent en wat je doet. Schrijf in een paar korte zinnen wie je helpt, en welke resultaten je iemand kunt geven. Door hier rekening te houden met welke woorden je gebruikt, kan jouw account getoond worden op het moment dat iemand zoekt naar de door jou gebruikte zoekwoorden.

Weet dus goed door vooraf zoekwoordenonderzoek op Pinterest te doen, welke woorden het zijn waar je klant naar zoekt.

Als jij Nederlandstalige klanten hebt, houd het dan liever ook bij de Nederlandse taal, zo weet je dat je aan de juiste personen wordt getoond. Kwaliteit boven kwantiteit 😉

In de volgende tips ga ik dieper in op de zoekwoorden.

hoe kun je pinterest inzetten als coach zijnde - Socially Sanne 1

Tip 6 – Gebruik zoekwoorden op verschillende plekken

Nu we het toch over keywords hebben, er zijn in totaal 6 plaatsen binnen Pinterest waar je zoekwoorden in kunt zetten om beter gevonden te worden:

6 belangrijkste plaatsen voor Pinterest zoekwoorden:

  1. Profielnaam
  2. Profielomschrijving
  3. Bordtitels
  4. Bordomschrijvingen
  5. Pintitel
  6. Pinomschrijving

Door goed te weten wie jouw ideale klant is, en te weten welke woorden zij vooral gebruiken binnen Pinterest, creëer je een enorm waardevol podium voor jezelf om jezelf op te laten zien aan precies de klanten die jouw hart een sprongetje laten maken. Zorg er dus voor dat je die zoekwoorden smoothly op die 6 plaatsen gebruikt.

 

Zoeken ze de diagnose of de oplossing?

Als coach zijnde bied je vaak een specifieke oplossing voor iemands problemen of zorgen. Vaak weet je door in gesprek te gaan met iemand welke woorden zij hierbij gebruiken, en of ze zoeken naar bijvoorbeeld ‘de diagnose’ of juist ‘de oplossing’. En als je dit niet helder hebt, ga dan juist met je doelgroep in gesprek. Doe klantonderzoek zodat je precies weet wat er om gaat in het hoofd van je klant en hoe zij een kanaal als Pinterest zouden gebruiken in hun zoektocht.

En ga er ook niet van uit dat zij zoeken met woorden die jouw oplossing beschrijven.

Oké, even een voorbeeld. Stel je voor jij burn-out coach, en je helpt mensen van lichamelijke klachten af door guasha technieken te gebruiken. Maar gaat jouw ideale klant zoeken naar jouw oplossing door in de Pinterest zoekbalk te typen: “guasha burn out oplossen”? Die kans acht ik niet zo heel groot.

Maar ze zoeken misschien wel naar “Burn out herstel”.

 

De HOE is niet altijd direct belangrijk

HOE jij ze hier vervolgens mee kunt helpen is op dit moment niet het belangrijkste. Zolang ze maar geholpen worden! Je wilt ze vanuit Pinterest naar je website begeleiden waar je vervolgens een gevoel van vertrouwen kunt opbouwen.

Kortom, het is goed om specifiek te zijn in je teksten, maar kijk wel naar het algehele plaatje hoe iemand bij jou terecht zal komen.

Natuurlijk kun je gerust een artikel maken over guasha therapie, en waar dit zoals bij helpt. Dit geeft je een breder draagvlak voor diegenen die wel specifiek zoeken naar guasha, en er vervolgens achter komen dat jij ze op heel veel manieren kunt helpen. Je maakt dan een completer totaalplaatje.

 

Keyword stuffen is een no-go

Ga overigens niet ‘keyword stuffen’. Keyword stuffing is het volproppen van je teksten met zoekwoorden, maar dan op zo’n manier dat je teksten niet meer lekker lezen en het overduidelijk voor de zoekmachine is geschreven, en niet voor je lezer. No go.

Google houdt daar niet van, en Pinterest net zo goed niet. En je lezer trouwens ook niet 😉

Socially Sanne - Pinterest, Instagram en Content Marketing - telefoon

Tip 7 – Gebruik Pinterest zoekwoorden die aansluiten bij waar jouw klant nu staat

In tip 6 noemde ik al een voorbeeld hoe je goed rekening kunt houden met het zoekgedrag van jouw ideale klant op Pinterest. Maar om hier nog even extra de nadruk op te leggen, gebruik geen specifiek vakjargon waar jouw klant niet bekend mee is.

Om weer even terug te pakken op de burn out coach. Misschien weet jouw klant op dit moment nog helemaal niet dat ze op een burn out afstevent, of dat ze er midden in zit. Maar ze heeft wel vreemde klachten. Aan jou de edele taak om die klachten te benoemen, waardoor er misschien een lampje gaat branden bij je doelgroep.

Wat zijn veel voorkomende klachten? Deel hier artikelen met tips over, en benoem daarin ook wat eventuele gevolgen kunnen zijn als ze de klachten niet serieus nemen. Want uiteindelijk is het voor iedereen natuurlijk veel fijner als je iemand al kunt helpen voordat ze middenin die burn out terecht komen, toch?

 

En hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld health coaches. Hoe fijn is het als jij iemand bewust kunt maken van een gezonde leefstijl waardoor ze hun lichaam fit kunnen houden, en niet eerst een diep gat in vallen door bijvoorbeeld hoog overgewicht of ondergewicht, wat veel moeilijker is om uit te klimmen. Als jij hier die expertrol en vertrouwensband kunt nemen voor je doelgroep, dan help je net zo goed jouw klanten.

Kortom, duik in het hoofd van jouw klant, en gebruik taal waarmee je met hen op hetzelfde level zit.

Tip 8 – Maak een speciaal Pinterest bord voor je coachpraktijk

Als je net start op Pinterest raad ik je aan om met minimaal 10 borden te beginnen. Op deze borden deel je pins die aansluiten op de onderwerpen of categorieën waar jij zelf content over deelt en anderen mee helpt.

Voorheen werd geadviseerd om een verdeling te maken van content van anderen delen op je borden, en je eigen content. Maar Pinterest is hier inmiddels van afgeweken, en ze adviseren om alleen maar, of in ieder geval zoveel mogelijk content van jezelf te delen. Idealiter heb je dus bijvoorbeeld een blog op je website waar je waardevolle informatie op deelt voor je doelgroep.

Ik adviseer je om een eigen bord aan te maken op Pinterest wat volledig draait om jouw merk of onderneming. Hier deel je dus sowieso alleen je eigen content op. Door dit bord bovenaan te plaatsen ziet een toevallige bezoeker van je account direct met wat voor soort onderwerpen en content jij iemand kunt helpen.

Tip 9 – Pin consistent en vaak!

Als het Pinterest algoritme ergens happy van wordt, dan is het wel pinners die consistent pinnen en die vaak nieuwe pins delen.

 

Oké genoteerd, maar wat is consistent? En hoe vaak bedoel je?

Denk aan 5 tot zeg 30 pins per dag. En dus consistent elke dag. Niet een week lang braaf elke dag, en dan vervolgens 2 weken niet, en dan weer 30 pins op één dag. Verspreid je pins.

Maar no worries, dit loopt snel op hoor! Als je je bedenkt dat je bijvoorbeeld voor 1 blog artikel 5 verschillende pins kunt maken, en deze kunt delen op bijvoorbeeld 5 borden, dan heb je al 25 pins.

Het beste zou wel zijn dat je regelmatig nieuwe content op je website plaatst om naar te verwijzen zodat je niet steeds over hetzelfde pint op Pinterest. Minimaal 1 a 2 keer per maand een blog, podcast, video etc plaatsen om naar te verwijzen zou ik echt wel aanraden. Liever meer, maar dat is even afhankelijk van de ruimte die je hiervoor hebt als je dit zelf wilt doen.

 

En dagelijks zoveel pinnen betekent trouwens niet dat je elke dag aan de knoppen zit om te zorgen dat er nieuwe pins worden gedeeld op Pinterest. Dan word je gillend gek! Nee liever laat je dat klusje over aan een planningtool zoals Tailwind*.

 

* Even voor de goede orde, dit is een affiliate link waarmee je 2 maanden gratis Tailwind krijgt. Als je mijn linkje gebruikt en besluit om te upgraden, dan krijg ik automatisch ook 2 maanden gratis, zonder extra kosten voor jou uiteraard.

Tip 10 – Deel geweldige content

Dit is toch wel het allerbelangrijkste, want je kunt nog zulke goede zoekwoorden gebruiken en 30 keer per dag content pinnen, maar als het vervolgens een beetje crappy is, dan is de kans heel groot dat iemand je website linea recta weer verlaat (adios!), en de kans is klein dat ze dan nog terugkomen.

En dat wil je niet!

Zorg er dus voor dat de content die je deelt fijn leesbaar is voor je doelgroep, en dat je ze echt iets waardevols mee kunt geven zodat ze denken “Ik wil meer, meer, meer!”

Houd dus altijd jouw fantastische klant in gedachten en denk eens goed na over hoe je haar vandaag het beste kunt helpen. Kun je bijvoorbeeld iets voor haar creëren zoals een super praktische checklist, een ingesproken meditatie of gewoon een super waardevol artikel. Wat het ook is, zorg voor kwaliteit. Dan zullen ze je eerder willen volgen en op de hoogte willen blijven van al het andere moois dat je deelt op jouw kanaal.

Socially Sanne - Pinterest, Instagram en Content Marketing - buiten kijken

Vraag gratis de Pinterest mini training aan!

Ben jij klaar om met Pinterest aan de slag te gaan?

Meld je dan aan voor de gratis Pinterest mini training. Je ontvangt dan 3 dagen lang (oké 4 dagen, er zit 1 bonusdag bij) een mailtje met een handig PDF werkboek dat je helpt met het opstarten van jouw Pinterest account zodat jij binnen no time kunt shinen op Pinterest!

Pinterest groepstraject - groeien met pinterest Socially Sanne header

Pinterest Groepstraject (start in januari 2021)

Liever samen live alles leren over Pinterest?

Wil je liever meteen de diepte in, meld je dan aan voor het Pinterest 8-weekse Groepstraject speciaal gericht op coaches en dienstverleners. Dan leer je samen met een kleine groep soortgelijke onderneemsters hoe je Pinterest optimaal in kunt zetten voor jouw coaching- of consultancy onderneming.

Hier lees je alles over het Pinterest Groepstraject dat in januari 2021 van start gaat.

Maar let op, er zijn in totaal maar 6 plekken beschikbaar!

TERUG NAAR JOU

Hopelijk ben je enthousiast geworden om op Pinterest aan de slag te gaan om nog meer fantastische klanten aan te trekken voor jouw coachingpraktijk.

Sla het blog op op Pinterest zodat je er altijd makkelijk op terug kunt pakken. Dit doe je eenvoudig via de afbeelding hieronder.

Hoe ga jij Pinterest inzetten? Laat het weten in de reacties hieronder 🧡

Liefs Sanne

Hoe kun je als coach Pinterest gebruiken om te groeien 2
Lees ook 10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf, hoe je meer bezoekers naar je site krijgt via Pinterest, of 33 snelle Pinterest tips om direct in te zetten.

Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!

Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!

Sharing is caring!

delingen
×

Neem contact op via Whatsapp

× Kan ik je helpen?