Wat is goede content voor social media?
Welke content wil je doelgroep zien?
Wat wil doelgroep klant echt zien op social media? Heb je hier wel eens echt over nagedacht? Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk niet wat je ervan verwacht. In deze blog vertel ik je over hoe je jouw content het best kunt laten werken voor je bedrijf en geef ik antwoord op de vraag: Wat is goede content voor social media?
Content waarmee je je doelgroep prikkelt en ze aan het denken zet.
Wat je hiervoor nodig het lees je hieronder.
Maak content voor de basisbehoeften van je klant
Wij mensen hebben nogal wat wensen. Klinkt lekker. Maar daarmee bedoel ik niet de wensen die je hebt voor je vakantiebestemming. Of dat je de loterij wint ofzo.
De belangrijkste wensen die we hebben zitten op een heel ander vlak. We willen simpelweg ‘gehoord en gezien worden’. Het krijgen van waardering en begrip zijn een groot onderdeel van de basisbehoeften van de mens. Dit geldt natuurlijk ook voor jouw klant.
Zoals Abraham Maslow al zei: ‘Het stukje erkenning, herkenning en gehoord worden is een van de basisbehoeften waarmee iedereen geboren wordt’. In zijn motivatiepiramide zie je dat de behoefte aan erkenning en waardering direct na de sociale behoefte komt. Dat is interessant, toch?
Je kunt dus stellen dat je meer moet doen dan je klanten alleen uit te nodigen om op je feestje te komen. Je moet ervoor zorgen dat ze na hun hapje en drankje ook gezien en gehoord worden.
Een veelgemaakte fout: overspoel je volgers met tips en adviezen
Wat ik vaak zie is dat wordt geadviseerd om maar zoveel mogelijk praktische tips te geven. En ergens snap ik dit ook wel. Het is een manier om indruk te maken met jouw kennis en te laten zien dat volgers echt bij jou klanten moeten worden. Er is niets mis met het geven van een praktische tip maar maak het niet het belangrijkste onderdeel van je content.
Erkenning is een belangrijke motivator
Wanneer iemand niet meer gelukkig is in zijn of haar werk hoor je vaak dat er zo weinig waardering is voor wat ze doen. Dat de werkdruk steeds hoger wordt, maar er nou nooit eens wordt gezegd: ‘goed gedaan!’.
Juist die erkenning voor je werk ik een enorme motivator. Wanneer iemand regelmatig erkenning krijgt maakt dat gelukkiger en stimuleert het om een volgende keer het werk weer net zo goed, of mogelijk nog beter te doen.
Zoiets simpels als een complimentje krijgen bij een taak die je niet zo makkelijk afgaat, kan ervoor zorgen dat je tóch dat tandje bijzet om het toch te doen. En zo werkt het natuurlijk niet alleen in het werk maar zeker ook in het dagelijks leven.
Als moeder van drie weet ik als geen ander dat het opruimen van de slaapkamers een stuk beter gaat als ik niet loop te mopperen op de rotzooi maar juist voor een positieve benadering kies als ze dan wél een keer iets uit zichzelf doen.
Of je het nu hebt tegen je kinderen, partner, een vriendin of een klant: dat stukje erkenning werkt altijd op een positieve manier door.
Je ideale klant bereiken door een specifieke doelgroep te bepalen
Als jij ook met een positieve benadering content wil gaan maken waar jouw klant echt iets aan heeft is het belangrijk om te weten wie jouw ideale klant precies is. Door je doelgroep te kennen en deze echt heel specifiek te maken, kun je gaan inspelen op de behoefte van je klant en stukjes erkenning en herkenning creëren.
Het kan betekenen dat doordat jij bepaalde (pijn)punten aanstipt, je daarmee bepaalde volgers buitensluit. Het klinkt misschien vreemd, maar dat is eigenlijk juist precies wat je wil. Hoewel je als kennisondernemer of coach het liefst de hele wereld helpt, moet je er eerst zorgen dat mensen je kunnen vinden.
Door jouw doelgroep heel specifiek te maken, maak je jouw naam ook makkelijker bekend in deze doelgroep. Je kunt je op deze manier beter positioneren in jouw werkveld en je zult zien dat je mensen jou bij die specifieke situaties zullen gaan aanraden.
Wanneer jij je profileert als burn-out coach voor moeders die net een kindje hebben gekregen, ben je veel specifieker en makkelijker te benoemen dat die ene coach die iets met burn-outs doet.
Hoe benader je die specifieke doelgroep?
Als jij die doelgroep duidelijk hebt, beschrijf dan eens voor jezelf waar zij tegenaan lopen. Waar willen ze naartoe? Wat zijn de wensen en de verlangens? Als jij deze kennis hebt vergaard, kun je die punten van erkenning en herkenning gaan creëren. In jouw content ga je daarop inspelen.
Je maakt geen content meer met alleen ’10 tips om een goede blog te schrijven’ of ‘Dit is wat jij iedere week op Instagram zou moeten doen’. Je wilt veel dieper gaan dan alleen deze praktische kennis. Pas dan maak je echt de verbinding.
Lees dit blog over verkopen vanuit verbinding.
Hoe maak je goede content?
“Leuk allemaal San, maar hoe doe jij dat dan?”
Ok, dit is hoe ik het doe. Ik werk voornamelijk met kennisondernemers, coaches, online ondernemers die diensten of trainingen aanbieden. Mijn ideale klant vindt het vooral lastig om de juiste content te maken voor haar bedrijf. Ze is veel tijd kwijt aan de creatie van die content maar het levert heel weinig op.
Daarnaast heeft ze het gevoel dat ze continu in herhaling valt met haar berichten waardoor ze de fun verliest in het maken ervan. Ook richt ze zich vooral op social media maar daarvan raakt ze overwhelmed omdat ze het idee heeft constant online te moeten zijn en gezien moet worden.
Dit is wat zij wil veranderen zodat zij ook online vindbaar is op het moment dat ze er even niet is ivm vakantie of zieke kinderen thuis bijvoorbeeld.
In mijn content richt ik me op deze doelgroep. Natuurlijk deel ik ook wel praktische tips maar in de content die ik maak stip ik steeds weer die pijnpunten aan. Door steeds op die punten terug te komen, zal mijn ideale klant zich meer in mijn content gaan herkennen.
Ik laat haar weten dat ik begrijp waarom ze de fun kwijt is of waarom ze het gevoel heeft dat het te weinig oplevert. Zelf heb ik dat ook gehad en ik kan haar daarbij helpen.
Ik laat haar weten dat het ook anders kan. Dat door het maken van andere keuzes op het gebied van content, je daarmee je bedrijf veel slimmer kunt inrichten. Dat wil zij van mij horen en vanaf dat moment heb ik de aandacht.
Wanneer ik de aandacht hebt, kan ik gaan bouwen aan een band. Doordat ik het gevoel geef dat ik haar problemen ken, is de kans veel groter dat ze samen met mij die problemen wil gaan oplossen.
Maak die content waar je ideale klant echt mee aan de slag wil
Pluis je doelgroep helemaal uit. Benoem die pijnpunten en ga daarop inspelen. De ene keer heb je beet en de andere keer haakt ze nog net even niet aan. Dat is helemaal prima.
Blijf ermee spelen en weet dat niet iedereen klant bij je zal worden.
Als jij herkenbare content blijft delen zal er steeds weer nieuwe aanwas van nieuwe potentiële klanten komen.
Geef het de tijd ☺️
Wil jij makkelijker klanten maken van je volgers?
Misschien herken je dit wel: je post veel op social media, bent meer uren online dan je zou willen, maar nieuwe klanten aantrekken Ho maar.
Hoe zou het zijn dals je wél de connectie weet te maken met je doelgroep en de allerfijnste klanten weet te bereiken?
In dit gratis e-book deel ik 5 gemiste kansen die veel online dienstverleners over het hoofd zien. Vraag het e-book aan en laat je business groeien met fun!
In dit ebook leer je:
✅ hoe je van betrokken volgers enthousiaste klanten maakt die met liefde hun portemonnee voor je trekken ? (zonder salesy te zijn)
✅ hoe je er voor zorgt dat je niet steeds maar druk, druk, druk bent, maar je tijd slim en effectief besteedt aan de juiste content
✅ hoe je content maakt die blijft hangen, en waarmee je écht impact maakt
✅ hoe je voorkomt steeds maar in het content-hamsterwheel te blijven hangen, en slimmer content maakt
✅ wat de meest gemaakte content fouten zijn van veel online dienstverleners