Bewaar voor later

De 7 meest gemaakte fouten op Pinterest

Toen ik begon met Pinterest inzetten voor mijn bedrijf liep dit echt niet meteen zogezegd very smooth. Ik moest ook (misschien net als jij) from scratch beginnen, en een fijne werkwijze zien te vinden om Pinterest gericht in te zetten naast alle andere dingen die je doet als ondernemer.

Als je Pinterest inzet voor je onderneming, dan zie je – hopelijk – veel kliks op je pins en meer website verkeer op jouw site.

Helaas is het vrij gebruikelijk voor veel ondernemers om bepaalde fouten te maken op Pinterest, zonder het te realiseren. Het kan maar zo zijn dat jij deze fouten ook maakt, zonder dat je er zelf erg in hebt. Dat kan er voor zorgen dat mensen je pins negeren, of dat ze überhaupt niet getoond worden in de zoekresultaten. En dat wil je natuurlijk niet.

Check dus onderstaande punten om te zien of jij deze fouten ook onbewust maakt.

Sommige linkjes in deze blog bevatten een affiliate link. Dit houdt in dat ik een kleine bijdrage krijg wanneer jij besluit een betaald lidmaatschap op de tool af te nemen via deze link. De prijs is voor jou gewoon hetzelfde.

Even een kleine side step

Als je nog niet helemaal overtuigd bent waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf, lees dan zeker deze 10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf.

 

Ben je al wel overtuigd, maar weet je niet goed waar je moet starten, meld je dan aan voor de gratis Pinterest mini-training. 

Oké en weer terug waar we gebleven waren  

Ben je er klaar voor? Let’s go.

1 – De verkeerde formaten voor je Pins gebruiken 

Ik snap ‘m hoor, het is ook lastig bijhouden welk formaat nu het beste past bij elk kanaal. Vierkant, horizontaal, verticaal. Voor Pinterest geldt: houd het formaat aan dat Pinterest adviseert, en dat is een beeldverhouding van 2:3. Dit is bijvoorbeeld 1000 x 1500 pixels. Met andere beeldverhoudingen kan je pin worden afgekapt of kunnen de prestaties verslechteren.

Als je een tool zoals Canva gebruikt om je pins te maken, dan kun je heel eenvoudig een Pinterest template als basis nemen, en dan weet je zeker dat je beeld de juiste verhouding en formaat heeft.

2 – Horizontale in plaats van verticale beelden delen

Deze valt een beetje samen met fout #1. Pinterest is gemaakt voor verticale beelden. Dus het is beste is ook om je daar aan te houden om er voor te zorgen dat je beelden het meest optimaal getoond worden. 

Als je kijkt naar onderstaande pins, dan zie je dat de vierkante beelden wegvallen tussen de verticale beelden. De kans is veel kleiner dat iemand zijn oog hier op valt, laat staan er op klikt. Gebruik dus altijd verticale beelden. Zo zorg je er voor dat je beelden opvallen in de Pinterest feeds. Zorg er ook voor dat je verticale beelden op je blog plaatst, zodat je bezoekers het juiste formaat kunnen repinnen.

gebruik geen vierkante beelden op pinterest

3 – Beelden van lage kwaliteit gebruiken

Er worden zoveel beelden bewaard op Pinterest, dat je er zeker van wilt zijn dat de beelden die jij pint van hoge kwaliteit zijn zodat ze direct de aandacht trekken.

Vind je het lastig om zelf foto’s te maken, dan zijn er ook veel gratis fotosites waar je foto’s van kunt gebruiken. Ik heb hier mijn favoriete foto sites verzameld.

Zorg er ook voor dat de foto die je gebruikt, matcht met het onderwerp waar je pin over gaat. Doordat Pinterest zo visueel is ingesteld – het is een visuele zoekmachine – wordt al gauw een beeld gevormd van het onderwerp van iemands content, door enkel de foto die gezien wordt.

Stel je plaatst een pin die leidt naar een recept over appeltaart, toon dat dan ook op de foto. Heel logisch eigenlijk, maar het wordt nog niet altijd gedaan. Zorg er ook altijd voor dat je tekst op je afbeelding plaatst om het onderwerp van je pin nóg meer te benadrukken. Meteen een mooi bruggetje naar fout #4 ??

4 – Geen tekst op je foto’s hebben 

Pinterest is een visuele zoekmachine en mensen bepalen wat hen aanspreekt op basis van de afbeelding die gebruikt wordt. Maar om het nóg duidelijker te maken waar de achterliggende content precies over gaat, is het heel gebruikelijk op Pinterest (en effectief) om tekst over je foto’s te plaatsen.

Ga maar eens naar Pinterest en typ een willekeurige zoekopdracht in, bijvoorbeeld ‘Pancake‘. Nu zie je dat bijna alle zoekopdrachten overliggende tekst op de afbeelding hebben. Zo is het in één oogopslag duidelijk waar het artikel over gaat. Niet zomaar over pannenkoeken, maar bijvoorbeeld over ‘fluffy’ pannenkoeken.
Trok dat je aandacht?
Ja?
Dat dacht ik al!

 

Moet je altijd tekst op je afbeeldingen plaatsen?

Nee, zeker niet. In veel branches – waaronder de interieurbranche – zie je juist veel minder vaak dat er tekst op een afbeelding wordt geplaatst. De focus ligt dan voornamelijk op ‘het mooie plaatje’. Besef wel dat het dan voornamelijk gaat om het bewaren van een afbeelding, de kans dat iemand doorklikt kan kleiner zijn.

Maar dit is echt een kwestie van uittesten. Plaats afbeeldingen met en zonder tekst erop. Welke presteren het beste voor de doelen die jij er voor in gedachten had? Ga daar dan verder mee experimenteren.

5 – Onleesbare teksten op je beelden plaatsen

Gebruik je tekst op je afbeeldingen? Kijk dan eens heel kritisch: is die tekst ook wel goed leesbaar? En ook voor iemand die niet weet wat er getypt is? Soms vind je een lettertype gewoon super mooi, snap ik helemaal, en denk je dat het echt wel leesbaar is wat er staat. Maar ja, jij weet natuurlijk wat je zojuist getypt hebt. Is het ook nog duidelijk voor iemand die de afbeelding voor het eerst ziet? En zeker als je bedenkt dat mensen in een split second voorbij scrollen?
Check check dubbelcheck dus.

Het is super belangrijk om duidelijke en makkelijk te lezen fonts (lettertypes) te gebruiken. Als ze de tekst op jouw afbeelding niet kunnen lezen, dan scrollen ze zo voorbij.

Kijk eens naar deze 2 voorbeelden. Ze hebben allebei een goede foto, maar de tekst op de ene afbeelding is lang niet zo goed leesbaar.
Op welke afbeelding zou jij klikken? 

6 – Geen keywords gebruiken

Ik heb het al een aantal keer benoemd maar ik zeg het nog een keer: Pinterest is een zoekmachine, en zo moet je het dus ook behandelen. Dat betekent dat jouw content gevonden wordt doordat pinners bepaalde keywords (zoektermen) in de zoekbalk intypen. Om er voor te zorgen dat jouw content aan hen getoond wordt, moet je je pins een duidelijke omschrijving mét keywords geven. 

In de omschrijving leg je kort uit waar de achterliggende webpagina over gaat, en gebruik hierbij keywords om er voor te zorgen dat jouw content naar boven komt bij de onderwerpen waarop jij gevonden wilt worden. Dus de onderwerpen waar jij over blogt en die matchen met hetgeen dat je verkoopt via je webshop.
Gebruik dezelfde keywords in je pin omschrijving als in je blog om er voor te zorgen dat je content SEO proof is (= geoptimaliseerd voor de zoekmachines zodat jouw content verder bovenaan komt in de zoekresultaten).

7 – Geen gebruik maken van een Pinterest planner zoals Tailwind 

Het is zeker mogelijk om Pinterest volledig handmatig te gebruiken, maar dat gaat je a hell of a lot meer tijd kosten. Daarom kun je Tailwind gebruiken, met deze tool kun je al je content inplannen, en hoef je er niet meer dagelijks naar om te kijken.

Pins inplannen scheelt je zo enorm veel tijd, en Tailwind helpt je ook nog eens te bekijken welke tijden het meest gunstig zijn voor jouw account, welke borden het meeste engagement (interactie) krijgen, het geeft aan op welke borden je al hebt gepind, en je krijgt hele handige gedetailleerde statistieken die je niet in Pinterest zelf vindt. 

Als je kijkt naar de grafiek uit Google Analytics hieronder, dan zie je het aantal website bezoekers dat via Pinterest op mijn site is gekomen. Sinds januari 2019 ben ik Tailwind effectief gaan gebruiken. Je ziet niet alleen een groei, maar ook een groei terwijl ik vakantie vierde. Tailwind doet gewoon het werk voor je, ook als je er zelf even niet bent! 

Ik kan wel zeggen dat Tailwind één van mijn beste investeringen is geweest in mijn bedrijf, en blijf het ook zeker gebruiken.
Wil je Tailwind uitproberen, dan krijg je 1 maand extra gratis via deze link.

8 BONUS – Snelle resultaten verwachten van Pinterest

Als je Pinterest in wilt zetten in de hoop direct hoge resultaten te zien, dan moet ik je teleurstellen. Voor Pinterest heb je een lange adem nodig voordat een pin op gang komt. De één zal sneller resultaat zien dan de ander, obviously, maar er is geen snelle tip voor succes. Maar laat je daardoor alsjeblieft niet ontmoedigen. Als je eenmaal weet wat voor jouw account werkt, dan zal Pinterest je bezoekers en klanten brengen, elke dag, maand na maand.

 

Het belangrijkste is dat je goed weet voor wie je content maakt, en er voor zorgt dat je hem of haar bereikt met de juiste content.
Ga dus vooral veel testen en have fun ☺️

Staan er punten tussen waar jij nu ook de mist in gaat?
No worries! Nu weet je waar je op moet letten en kun je je resultaten optimaliseren en je webverkeer laten groeien!

Met welk punt ga jij als eerste aan de slag?
Laat het weten in de reacties hieronder!

Bewaar  voor later

Pinterest Essentials

Volg de gratis 4-daagse Pinterest Cursus

De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest

Bewaar voor later