Welke content heb je nodig als ondernemer - Socially Sanne blog

Bewaar voor later

Welke content heb je nodig als ondernemer?

Twee vormen van content die je elke onderneming nodig heeft

Geregeld spreek ik ondernemers over de content die ze inzetten voor hun bedrijf, en vaak zie ik dat daarbij de focus vooral ligt op één type content, waarbij de ander vaak volledig over het hoofd wordt gezien. En dat is zonde, want daardoor laat je veel kansen liggen. Sterker nog, het is best een risico voor je bedrijf…

Ik heb het over korte en lange termijn content. Wat dit is, waarom deze allebei belangrijk zijn en hoe je hiermee aan de slag gaat lees je in dit blog.

Socially Sanne - Pinterest, Instagram en Content Marketing - buiten kijken

Korte termijn content versus Lange termijn content

Beiden zijn belangrijk voor de groei van je bedrijf, maar vaak wordt de lange termijn over het hoofd gezien en richten we ons vooral op de korte termijn.

Om te bepalen op welke manier jij op de korte en lange termijn kunt richten kijk je eerst naar je doelen, voor zowel korte als lange termijn.

 

Korte termijn doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

– Naamsbekendheid opbouwen

– Sales genereren

– Relatie opbouwen met je doelgroep

 

Lange termijn doelen zijn bijvoorbeeld:

– Beter vindbaar worden in de zoekmachines

– Omzet stijging

– Meer websitebezoekers genereren

– Meer leads genereren via passieve wijze

 

Je ziet waarschijnlijk al wel overlap in de doelen. Je doelen kunnen namelijk wel vaker zowel een korte termijn als lange termijn focus hebben. Het gaat er dan vooral om de content, en vooral de kanalen die je hiervoor inzet.

Als je bijvoorbeeld binnen een X periode een X aantal deelnemers voor je masterclass wilt werven, dan kun je dat al op hele korte termijn voor elkaar krijgen door middel van het draaien van advertenties op bijvoorbeeld Instagram.

Maar je doelen voor de lange termijn zijn vaak verder op de toekomst gericht. Hier heb je vaak een langere aanlooptijd voor nodig om dit voor elkaar te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het structureel leads werven. Dit heeft een andere aanpak nodig dan kortstondig advertenties draaien. Ook je boodschap en de kanalen die je inzet kunnen hierbij anders zijn.

 

Van lange termijn doelen naar korte termijn doelen en acties

Vaak is het in dat geval slim om je lange termijn doelen eerst inzichtelijk te maken. Deze kun je vervolgens namelijk opknippen in korte termijn doelen. Een succesvolle content strategie bestaat dan vaak ook uit een reeks korte termijndoelen die gezamenlijk invulling geven aan je lange termijn plan.

Liever luisteren in plaats van lezen? Luister de podcast:

Welke rol speelt je content dan in dit geheel?

Wat veel ondernemers doen zodra ze hun bedrijf hebben ingeschreven bij de KvK, is het aanmaken van social media accounts en een website optuigen. Super goed, dat zijn beide hele goede middelen om je bedrijf mee in the picture te brengen bij je doelgroep.

Alleen waar het dan vaak mis gaat is dat de focus met content verspreiden vaak vooral op de social media kanalen ligt.

Prima om te focussen op veel korte termijn doelen, maar lange termijn doelen worden hierbij vaak over het hoofd gezien. Hier maak je onderscheid in de lange termijn en korte termijn content. 

 

Het verschil tussen korte en lange termijn content

Korte termijn content is de content die je nu resultaat kan geven. Stel je post vandaag iets op Instagram, dan krijgt die post nu de aandacht. Er komen reacties, likes, misschien slaat iemand je post op of wordt ie gedeeld in iemands stories. Maar daarna stopt het vaak wel. Zeker op een kanaal als Instagram kun je er vaak vanuit gaan dat na een dag of twee niemand je post nog spontaan voorbij ziet komen in de tijdlijn.

Natuurlijk kan iemand wel naar je account gaan en daar je post zien, maar hij wordt niet meer actief aan iemand getoond.

Met Instagram stories werkt het nog wat beperkter. Stories verdwijnen namelijk vanzelf na 24 uur. Dat betekent dat iemand je story niet meer kan zien na die 24 uur. Tenzij je je stories opslaat in je hoogtepunten, daarin kun je de belangrijkste / leukste / meest informatieve stories opslaan zodat iemand deze altijd nog teug kan kijken. Maar als jij hier zelf niet naar verwijst is de kans heel klein dat iemand ze ook werkelijk gaat bekijken.

Lange termijn content is content die er juist voor zorgt dat je niet alleen direct na het plaatsen, maar ook maanden, of zelfs jaren later nog gevonden kan worden. Dat maakt het in veel gevallen interessant, omdat je hiermee voorkomt dat je alleen maar bezig bent met content creëren om überhaupt maar gezien te worden. Maar je werkt aan de lange termijn zichtbaarheid van je bedrijf.

Voorbeelden van lange termijn content

Lange termijn content is content die op lange termijn gevonden kan worden. Dit kan zijn doordat iemand via via op je website terecht komt, en vanuit daar bijvoorbeeld een artikel leest. Dit kan ook zijn doordat je jouw site zo hebt ingericht dat je goed vindbaar bent in de zoekmachines op de onderwerpen waarop jij gevonden wilt worden. Je werkt dan aan je SEO: Search Engine Optimization, in het Nederlands is dat zoekmachineoptimalisatie. Oftewel er voor zorgen dat Google begrijpt wat er op je website staat, zodat je aan de juiste personen getoond kan worden als iemand een zoekopdracht intypt.

De klassieke voorbeelden van lange termijn content zijn blogs, video’s (op YouTube) en podcasts.

3 mindset shifts voor oneindige content inspiratie blog afbeelding 3 Socially Sanne

Wat is beter, korte termijn of lange termijn content?

Er is geen goed of fout, het beste is om juist beiden in te zetten. Zo werk je zowel aan je korte termijn doelen als je lange termijn doelen waardoor je in bredere zin aan de vindbaarheid van je bedrijf werkt.

Juist het combineren van korte termijn en lange termijn content kan ontzettend waardevol zijn voor de vindbaarheid en groei van je bedrijf.

 

Hoe combineer je korte termijn en lange termijn content met elkaar?

Kies een vorm van lange termijn content die jij kunt omarmen, en die jouw doelgroep consumeert. Doe daarvoor eerst doelgroeponderzoek zodat je weet waar ze zoal uithangen. We nemen als voorbeeld blogs. Als je een blog schrijft en deze optimaliseert voor Google, dan kan dat blog getoond worden in de zoekresultaten als iemand zoekt met een matchende zoekopdracht. Dit kan vandaag zijn, maar ook over een aantal jaar. Dat is de kracht van zoekmachines.

Hetzelfde geldt voor Pinterest. Als je jouw blog via een pin deelt op Pinterest, dan kan deze ook nog een hele lange tijd na het plaatsen gevonden worden als iemand zoekt op de relevante zoekwoorden. Lees hier meer over Pinterest voor beginners.

Focus op leads werven

Als je in jouw blog focust op leads werven, maak je het artikel nog interessanter voor je bedrijf. Verwijs bijvoorbeeld naar je gratis weggever, of voeg om het nog makkelijker te maken voor je lezer een formuliertje toe in je blog waarmee ze jouw weggever direct kunnen aanvragen. Zorg er wel voor dat je weggever past bij het onderwerp van je blog.

Je blog kun je ook weer delen via social media. Pak er bijvoorbeeld een aantal tips uit, een fijne quote, een inzicht of gewoon een eenvoudige verwijzing naar je artikel. Zo kun je ene lange termijn content item via je korte termijn kanalen promoten om er meer bezoekers naar te krijgen.

Evergreen content gebruiken

En dit hoeft niet te stoppen na 1 keer delen. Als jouw blog evergreen is, oftewel voor een langere periode actueel, dan kun je zelfs over een aantal maanden of jaren nog steeds naar dat artikel verwijzen.

Zo maak je met behulp van korte termijn kanalen (social media) nog meer impact met je lange termijn kanaal (blog).

 

Socially Sanne - Pinterest, Instagram en Content Marketing - telefoon

Waarom niet alleen social media inzetten?

Als je nu in je marketing alleen focust op social media, dan loop je een behoorlijk risico. Want wat gebeurt er als bijvoorbeeld je Instagram account gehackt wordt? Of als het kanaal er volledig mee stopt? Dan heb je jouw hele bedrijf laten leunen op een kanaal waar je niet meer op terug kunt vallen. En in veel gevallen betekent dat dat je vanaf nul moet beginnen met een publiek opbouwen en zichtbaarheid te creëren. Ik moet er niet aan denken!

 

Zorg voor een back up kanaal

Zorg er dus altijd voor dat je sowieso altijd een website hebt, Dit is jouw eigen plekje op het internet dat je helemaal kunt inrichten zoals jij wilt. Luister ook aflevering 16 van de Podcast via Spotify: Heb je echt een website nodig? Maar zorg er ook voor dat je duurzaam werkt aan een manier om contact te leggen met je doelgroep, dit kun je doen door een mailinglijst op te bouwen.

Ook al ligt je website eruit, is Instagram onbereikbaar, je mailinglijst kun je altijd bereiken. En dat alleen al geeft een vertrouwd gevoel als je het mij vraagt.

 

Samengevat

Je bedrijfsdoelen zijn als het goed is gericht op zowel de lange en korte termijn. De kanalen en content die je hierbij inzet dragen hieraan bij.

Je content marketing is dus geen doel an sich, het ondersteunt juist je doelen als je het op een slimme manier inzet.

Behadnel jij je content al op de manier? Of vind je dit nog lastig?

Let me know in de reacties!

Gratis ebook: Makkelijk klanten maken van je volgers 

klein Socially Sanne ebook mockup

Bewaar op Pinterest

Welke content heb je nodig als ondernemer - Socially Sanne blog

Bewaar voor later