Wat zijn Pinterest Verhaalpins en hoe gebruik je ze - Socially Sanne

Sharing is caring!

Wat zijn Pinterest Story Pins blog headers

Pinterest Storypins – aka Verhaalpins of Pinterest Stories

Waar Instagram al jaren geleden begin met Instagram Stories, gevolgd door (hoe kan het ook anders) Facebook, LinkedIn en zelfs Google heeft ook Pinterest deze populaire manier van content delen inmiddels omarmd. In de VS is deze functie er al langer, en dit zit er voor Nederland ook aan te komen. Een aantal Nederlandse accounts heeft zelfs al vervroegd toegang gekregen, genoeg reden dus om je alvast hiermee bekend te maken!

 

Wat zijn Pinterest Story Pins?

Story Pins zijn in principe vergelijkbaar* met bijvoorbeeld Instagram Stories. Je kunt meerdere korte video’s of afbeeldingen delen om een soort verhaallijn te creëren. Binnen 1 verhaalpin kun je minimaal 1 tot maximaal 20 pagina’s delen met foto’s video’s en tekst. Deze pins kun je volledig in je eigen huisstijl maken, dat is fijn want daarmee kun je herkenning geven aan je merk. Je hebt hier wel een zakelijk account voor nodig, dat maakt het een extra interessant marketingmiddel in mijn ogen.

 

*Tegelijkertijd zijn ze eigenlijk ook weer absoluut niet te vergelijken met Instagram Stories, hier ga ik verderop in dit artikel dieper op in.

Wil je dit artikel bewaren op Pinterest voor later? Klik op de afbeelding hieronder

1 Wat zijn Story Pins of verhaalpins op Pinterest - Socially Sanne blog

Hoe kun je zien of je al toegang hebt tot Story Pins?

Door vanuit de mobiele Pinterest app te klikken op het plusje, waarmee je ook een pin, bord of adevertentie aan kunt maken, kun je zien of hier ook al ‘Verhaalpin’ bij staat. Zo niet, dan moet je helaas nog even afwachten.

Hoe kan ik toegang krijgen tot Story Pins?

Wat zou kunnen helpen is door naar deze link te gaan, en toegang te vragen bij Pinterest. Helaas wil die niet zeggen dat je ook echt eerder toegang krijgt, maar niet geschoten is altijd mis 

Waar zie je Story Pins op Pinterest?

Verhaalpins verschijnen op je Pinterest startpagina, ook wel de Smart Feed of Home Feed genoemd. Maar je kunt ze ook op andere plekken binnen Pinterest terugzien.

Waar herken je een Story Pin aan?

Een Story Pin herken je aan het ‘verhaalpinpictogram’ Dit is een klein vierkantje met daaromheen gedeeltelijk een kadertje, of een schaduwtje, net hoe je het wilt zien.

Bij dit kadertje zie je een cijfer staan tussen de 1 en de 20, dit geeft aan uit hoeveel slides een verhaalpin bestaat.

Verhaalpinpictogram, hoe herken je een Pinterest Story Pin

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dat er dan uit ziet op een Story Pin. Deze pin is afkosmtig van het Pinterest account van Pinch of Yum, sowieso een aanrader als je (net als ik) heel enthousiast wordt van mooie food foto’s (en lekker eten natuurlijk 🤤) Deze Story Pin kun je hier bekijken.

Voorbeeld Pinterest Story Pin Pinch of Yum

Wat gebeurt er als je een Story Pin opent?

Zodra je een Story Pin ziet in de Pinterest app en je klikt erop, dan beginnen de slides die in de verhaalpin zijn geplaatst automatisch te lopen. Dit kunnen dus afwisselend foto’s en/of video’s zijn.

 

  • Pauzeren: tik een keer op het scherm of houd je vinger op het scherm om de Story pin te pauzeren
  • Slide terug: tik op de linkerkant van je scherm of swipe je vinger van links naar rechts om een slide terug te gaan
  • Slide vooruit: tik op de rechterkant van je scherm of swipe je vinger van rechts naar links om een slide terug te gaan
  • Story afsluiten en terug naar de feed: tik op het pijltje links bovenin je scherm

Klikken Story Pins door naar je website?

Om vanuit een normale Pinterest Pin door te klikken naar een achterliggende website, hoef je maar op de abeelding te klikken en dan word je automatisch doorgestuurd.

Bij een verhaalpin ligt dat heel anders, hier kun je namelijk geen URL aan koppelen.

 

“Wat? Dat is toch juist wat Pinterest zo interessant maakt?” I know, I know, ik hoor het je al denken, en dat is ook precies wat mijn eerste gedachte was. Hoezo kun je een kijker niet doorsturen naar je website? Dat is toch mijn uiteindelijke doel van Pinterest?

 

Maar als Story Pins niet naar je site verwijzen, wat maakt ze dan toch zo interessant?

Juist doordat je geen URL toe kunt voegen aan een Story Pin, kunnen ze heel interessant zijn als je zelf weinig content hebt staan op je website.

Zo kun je toch jouw bedrijf onder de aandacht brengen en hele waardevolle content delen, zonder dat je naar een achterliggende website of landingspagina hoeft te linken.

 

Als je wel een website hebt en hier bezoekers naar wilt brengen om ze zo bijvoorbeeld je marketing of sales funnel in te krijgen, dan zou ik er sowieso voor zorgen dat je Pinterest gericht inzet met de reguliere Pins, en hier een goede strategie bij gebruikt.

Voor wie zijn Story Pins interessant om in te zetten?

De verhaalpins zijn sowieso interessant voor elke zakelijke Pinterest gebruiker die meer naamsbekendheid wilt via Pinterest. Zeker doordat het een nieuwe functie is binnen het platform, kan dit je extra bereik opleveren omdat deze vaak voorrang krijgen, dit zien we ook bij veel andere online kanalen.

Maar dit is dus ook een heel interessante optie voor wie weinig content op haar website heeft, en toch vernieuwende content wilt blijven delen om in the picture te komen en te blijven.

Voorbeeld Pinterest Story Pins Socially Sanne

Leer je doelgroep kennen met Story Pins

Een andere slimme manier om Story Pins in te zetten, is om er op deze manier achter te komen waar jouw doelgroep naar op zoek is.

 

Stel je schrijft regelmatig een blog post, of maakt video’s of een andere vorm van long form content, hoe handig is het dan om vooraf te weten welke onderwerpen waarschijnlijk het meest interessant zullen zijn voor jouw ideale klant?

 

Ook hier kun je Story Pins voor gebruiken!

 

Hoe pak je dit aan?

 

Stel je hebt 3 ideeën op de plank liggen om een blog over te schrijven. Maak voor elk idee een verhaalpin waarin je in een aantal slides de strekking van je verhaal uitlegt. Dit kun je doen door middel van bijvoorbeeld tips te geven, een tutorial of wat dan ook het beste past bij jouw onderwerp.

Plaats de verhaalpins op Pinterest, geef het voldoende tijd (remember, Pinterest heeft tijd nodig, geef je verhaalpin dus minimaal een aantal weken de tijd goed gevonden te kunnen worden).

Kijk na een tijdje wat voor resultaten je ziet.

Kijk hierbij bijvoorbeeld naar hoeveel mensen door de Story Pins zijn geswipet. Zie je dat er een of meerdere verhaalpins positief uitspringen, dan kan dit een heel slim onderwerp zijn voor je volgende blog post, video of podcast.

 

Doordat je je verhaalpins wel genoeg tijd moet geven om op gang te komen, is dit geen last minute project. Dit kan een heel slim onderdeel zijn van jouw content strategie, om je content ideeën voor verderop in je content kalender.

 

(het blog gaat verder onder de afbeelding)

Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start

Pinterest Essentials mini training

Leer een stevige & onmisbare basis neer te zetten voor Pinterest marketing (nog voordat je met de knopjes aan de slag gaat)

E-mail nieuwsbrief ontvangen*

Hoe kun je een Story Pin bewaren?

Als je een Story Pin hebt geplaatst met maximaal 20 slides, dan kan een andere Pinterest gebruiker deze bewaren op een van zijn of haar eigen borden. Dat werkt dus hetzelfde als het bewaren van een gewone Pinterest pin of een video pin. Het is alleen mogelijk om de gehele verhaalpin te bewaren, dus geen afzonderlijke slides, maar alle slides die bij het Pinterest verhaal horen.

Wat maakt Pinterest Story Pins nog meer interessant?

Naast dat je ze kunt inzetten voor je content strategie en om je Pinterest doelgroep beter te leren kennen (zoals ik hierboven benoemde), lijkt het er op dat Story Pins ook kunnen zorgen voor meer connectie met je doelgroep.

 

Pinterest wordt voornamelijk door gebruikers gebruikt om pins te bewaren en door te klikken. Je kunt wel contacten met anderen via DM’s, en je kunt reageren op pins, maar dit wordt voer het algemeen niet veel gedaan.

Wat anders is dan bij gewone pins, is dat je op een verhaalpin kunt reageren met verschillende emoji’s. Zo heb je bijvoorbeeld het welbekende hartje (love), de lightbulb (goed idee), een ster (dankjewel), vierkant wow-gezichtje (wow) en een smiling face (funny).

 

Dit is voor Pinterest een nieuwe manier om de interactie aan te gaan op een meer ‘social’ manier.

 

Dit kan ook bijdragen in de groei van je aantal volgers. En ook al werd altijd gezegd dat het aantal volgers dat je hebt op Pinterest niet enorm belangrijk is (deze heb je ten slotte niet per se nodig om je content vindbaar te maken), ben ik zelf wel benieuwd wat dit nieuwe ‘social aspect’ zal betekenen voor de toekomst. Ze geven zelf nog aan dat Pinterest vooral bedoeld is als search and discovery platform, niet direct de focus op community kant.

 

Maar we shall see waar dit heen gaat 🤷🏻‍♀️

 

Anyways, de groei van je account in algemene zin kan wel een boost krijgen als je ook meer volgers aantrekt, dus ook dat kan een reden zijn om met verhaalpins te gaan starten.

Waar kun je Pinterest Story Pins zoal voor inzetten?

Wat Story Pins zo leuk maakt, is dat je meer een soort verhaal kwijt kunt. Het heten ook niet voor niets STORY pins natuurlijk. En net als dat op Instagram de Stories met een bepaalde verhaallijn vaak beter scoren, geldt dat ook voor story Pins op Pinterest.

Dus als je hier een beetje creatief mee om gaat kun je hier op een hele slimme manier mee omgaan om er echt uit te kunnen springen in de Pinterest feed.

Een aantal ideeën om Pinterest Story Pins voor in te zetten:

📌 Vertaal een verhaal op een dynamische manier, mooi voor een eerste kennismaking met jouw bedrijf

📌 Maak je niche nog specifieker door heel gericht op bepaalde onderwerpen te focussen

📌 Creëer een stap voor stap handleiding

📌 Leg een recept uit van begin tot eind (interessant voor foodbloggers, maar ook voor voedingscoaches en health coaches)

📌 Laat een product van verschillende kanten zien, foto’s afgewisseld met video’s

📌 Toon een aantal producten uit je collectie

📌 Maak een mini tutorial over een onderwerp waar jij veel over weet, mooie manier om aan je expertstatus te werken binnen jouw branche

Hoe lang blijven Pinterest Story pins zichtbaar?

In tegenstelling tot Instagram Stories, blijven Pinterest Story Pins net als andere pins altijd zichtbaar op je borden. Op Instagram verdwijnen Stories na 24 uur, tenzij je ze uitlicht in je highlights. Let er dus op dat je Pinterest Stories, net als al je andere Pinterest pins, zoveel mogelijk evergreen zijn (voor lange tijd relevant).

Hoe maak je een verhaalpin

In 11 stappen een Pinterest Story Pin maken:

1 – Log in op je zakelijke Pinterest account vanuit de mobiele Pinterest app

2 – Klik op Maken en vervolgens op Verhaalpin maken (check dus eerst of je die functie al hebt)

3 – Klik op Verhaalpin maken of klik op een van je concepten bij Recente concepten

4 – Klik op de cirkel met de pijl-omlaag en selecteer een 1 tot 20 afbeeldingen of video’s

5 – Gebruik de tools aan de rechterkant van het scherm om je pagina’s te ontwerpen

Indeling: Klik op Indeling om een indeling voor je pagina te kiezen en de achtergrondkleur in te stellen of te veranderen

Aanpassen: Klik op Afbeelding of Video om het formaat van je afbeelding of video te wijzigen

Tekst: Klik op Tekst om tekst toe te voegen en je lettertype, grootte, uitlijning, kleur en markering te kiezen

6 – Klik linksbovenin op het plusje om meer afbeeldingen of video’s toe te voegen

Je kunt je lettertype, indeling en achtergrond op meerdere pagina’s veranderen door op je toetsenbord Shift ingedrukt te houden en de pagina’s die je wilt bewerken, te selecteren

7 – Klik op Volgende

8 – Kies een detailthema uit het uitklapmenu en voeg details toe aan je pin

9 – Klik op Volgende

10 -Vul informatie over je pin in

Titel van verhaalpin: Geef je pin een naam

Bord kiezen: Kies uit de vervolgkeuzelijst een openbaar bord waarop je je verhaalpin wilt bewaren

Tags: Zoek en voeg tot 10 tagonderwerpen toe aan je verhaalpin om mensen te bereiken die naar vergelijkbare ideeën zoeken

11 -Klik op Publiceren

Pinomschrijving en titel van een Story Pin

Net als bij gewone Pinterest Pins kun je ook bij een verhaalpin een Pintitel en een Pinbeschrijving plaatsen. Ook hier maak je slim gebruik van de juiste zoekwoorden, voeg geen hashtags toe. Op mobiel zie je pinomschrijving niet zolang de slides afspelen, hiervoor moet je klikken op de button met het woord ‘Gegevens’ er op, bovenin je scherm. Hier zie je vervolgens de Pintitel en pinomschrijving. Ondanks dat deze 2 belangrijke teksten dus niet direct eenvoudig zichtbaar zijn voor de Pinterest gebruiker, zijn ze wel belangrijk voor je vindbaarheid, dus voeg hier zeker goede teksten toe.

Design tips voor Story Pins

Doordat je de afbeeldingen en video’s vooraf op kunt maken, kun je al volledig je eigen huisstijl gebruiken. Door eenzelfde stijl aan te houden als je overige Pinterest Pins zorg je meteen voor meer herkenning.

Het huidige formaat voor Story Pins is 1080 x 1920 pixels, verhouding 9:16 (dat is hetzelfde formaat als Instagram stories). En misschien valt het je op dat dit een stuk langer is dan het formaat dat we gewend zijn voor gewone Pinterest pins, die zijn namelijk 1.000 x 1.500 pixels, een verhouding van 2:3.

 

Houd er rekening mee dat je je teksten kort en krachtig houdt. Liever een slide extra gebruiken als dat positiever uitpakt voor de leesbaarheid van je tekst. Plaats je tekst ook niet te dicht op de buitenste randen om te voorkomen dat je tekst buiten beeld valt.

 

Net als bij gewone pins op Pinterest geldt dat de eerste slide van je verhaalpin meteen iemands aandacht moet trekken, en moet uitnodigen om verder te kijken. Het verschil met een gewone pin is niet enorm groot op het eerste gezicht, buiten en verhaalpin pictogram en een cijfer met het aantal gebruikte slides, ziet het eruit als een gewone pin. Dus zorg ervoor dat je eerste slide op een positieve manier de aandacht trekt.

Kun je geluid gebruiken in Story Pins?

Het is mogelijk om geluid te gebruiken in Story Pins, maar houd in gedachten dat het merendeel van de mensen kanalen als Pinterest en Instagram bekijkt zonder geluid. Het zou dus zonde zijn als je stories maakt waarin je iets uitlegt, zonder hier tekst bij te plaatsen. Ga er zeker niet van uit dat iemand zijn geluid aan zal zetten om te horen wat je te zeggen hebt, de kans is heel groot dat ze dan al lang verder gescrold zijn.

Zijn Story Pins vergelijkbaar met Instagram Stories?

 Nee, Pinterest verhaalpins zijn eigenlijk niet te vergelijken met Instagram Stories. Je hebt het me ongetwijfeld al een keer horen zeggen, Pinterest is geen social media kanaal, het is een (visuele) zoekmachine. 

 

Twee belangrijkste verschillen tussen Pinterest Story Pins en Instagram Stories

✅ Instagram Stories zijn tijdelijk, ze verlopen automatisch na 24 uur. Pinterest Stories zijn blijvend, je kunt hier maanden (zelfs wel jarenlang) op gevonden blijven worden. Houd hier dus goed rekening mee dat je content deelt die ook zo lang mogelijk actueel blijft (ook wel evergreen content genoemd). 

Story Pins zijn dus geen plek om random een kijkje in jouw dag te geven om je volgers in je business leven te betrekken. Voor Instagram Stories kan dat en hele goede manier zijn om er voor te zorgen dat je volgers je beter leren kennen, maar op Pinterest zou ik hier niet op deze manier mee omgaan.

 

✅ Pinterest Story Pins zijn niet real time. Iemand kan jouw Story Pin goed pas maanden na jouw plaatsing voor de eerste keer zien. Instagram Stories daarentegen kunnen een kijkje geven in wat er nu op dit moment afspeelt. Dat is dus een hele andere insteek.

Houd hier dus goed rekening mee als je met Story Pins aan de slag gaat!

Hoe nu verder?

Nu de Verhaalpins langzaam van de band rollen in Nederland, is het slim om hier zeker mee aan de slag te gaan zodra je toegang hebt. Kanalen als Instagram en Facebook vinden het altijd fijn als hun gebruikers nieuwe functionaliteiten binnen de platformen ook meteen veel gaan gebruiken. Ik ga er voor het gemak even van uit dat Pinterest daar precies hetzelfde over denkt.

 

Dus ook op het moment dat er misschien nog meer nieuwe opties komen binnen de story pins, dan is het aan te raden om ook die steeds direct te gaan gebruiken. Daarmee kun je je kansen vergroten dat jouw pin wordt voorgeschoteld binnen iemands zoekresultaten of op hun smart feed.

 

Maar als je net begint op Pinterest, dan zou ik adviseren om er eerst voor te zorgen dat je Pinterest eerst goed onder de knie krijgt, je account goed opstart (mijn gratis Pinterest mini training kan je hier bij helpen) en dat je al een goed werkende strategie hebt voordat je hier verhaalpins bij gaat doen.

Wat ik vaak zie gebeuren (en zelf ook meerdere keren tegenaan ben gelopen #guilty!) is dat we geneigd zijn om teveel ineens te willen doen, en meteen duiken op de shiny objects. Op zich niks mis mee, mits je dit allemaal goed kunt combineren. Maar als dit zou betekenen dat je de basis van je pinterest strategie niet genoeg tijd en aandacht kunt geven dan zou mijn advies zijn: zorg eerst dat je alles goed op orde hebt en kijk dan of je er iets nieuws aan toe kunt voegen. Story Pins kunnen dan heel interessant zijn!

Ga jij Pinterest Stories uitproberen?

En? Ben je enthosuiast geworden om met Pinterest Stories aan de slag te gaan?

Of heb je vragen over Story Pins, laat dan hieronder even een reactie achter!

Sla het blog op op Pinterest zodat je er altijd makkelijk op terug kunt pakken. Dit doe je eenvoudig via de afbeelding onderaan de pagina.

 

Liefs Sanne

Vraag hier jouw gratis Pinterest Story Pin templates aan
2 Wat zijn Story Pins of verhaalpins op Pinterest - Socially Sanne blog

Lees ook 10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf, wel of niet hashtags inzetten op Pinterest, of 33 snelle Pinterest tips om direct in te zetten.

Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!

Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!

Sharing is caring!

delingen