Hoe doe je doelgroeponderzoek? - 8 vragen om aan je ideale klant te stellen

Bewaar voor later

Als je echt geld wilt gaan verdienen met je onderneming is het doen van doelgroeponderzoek en het stellen van de juiste vragen van groot belang. Een goede analyse van de doelgroep gaat verder dan een profielschets maken van je ideale klant. Grondig doelgroeponderzoek is een proces dat je regelmatig moet herhalen want hoewel jij niet verandert, kan jouw ideale klant wel veranderen.

Hoe vind je je ideale klant en hoe weet je welk vocabulaire je moet gebruiken in je content om potentiële leads te triggeren?

Met de onderstaande 8 vragen leer ik jou hoe je je doelgroep kunt bepalen, content kun maken die ook echt aanslaat en hoe je doelgroep ook echt klant bij je wordt.

Waarom doe je doelgroeponderzoek en welke vragen stel je?

Doelgroeponderzoek wordt in de praktijk vaak overgeslagen. Ondernemers roepen makkelijk ‘dat weet ik wel’. Maar als je echt meer klanten wilt halen uit je marketing, zul je deze analyse wel moeten doen. Ga alles wat je doet en wilt bereiken meer uitdiepen. Je bedrijf is geen bezigheidstherapie. Weet waar je mee bezig bent en pas je content aan op je doelgroep.

Je ideale klant is meer dan een vrouw tussen de 25-40 jaar oud met een eigen bedrijf. Daarom geef ik je 8 vragen voor een doelgroeponderzoek die ervoor gaan zorgen dat jij de antwoorden krijgt die samen een totaalplaatje maken zodat jij je doelgroep beter kunt beschrijven. En als je die omschrijving duidelijk hebt, gaan we deepdiven in jouw ideale klant.

Liever luisteren in plaats van lezen? Luister de podcast:

1. Waar hangt jouw ideale klant uit?

Zowel online als offline: waar komen jouw klanten? In welke winkels doen ze hun boodschappen, waar eten ze graag en waar kopen ze hun kleding?

Misschien lijkt het alsof dit niet direct relevante informatie is voor een doelgroeponderzoek maar deze vragen helpen je wel om een meer gedetailleerd beeld te schetsen van je doelgroep.

Als jij verder wilt komen met je bedrijf en wilt gaan adverteren zijn deze gegevens cruciaal om te hebben. Waar besteden mensen hun tijd en waar kun jij ze dus bereiken?

Online is dat precies zo. Op welke kanalen is je ideale klant actief? In welke Facebookgroepen hangen ze uit?

Hoe specifieker je bent, hoe beter want precies daar ga jij je marketing op inzetten. Zorg dat jij op diezelfde plekken je gezicht laat zien en daarmee je naamsbekendheid vergroot.

2. Waar haalt ze haar informatie vandaan?

Waar stellen jouw klanten hun vragen? Doen ze dat op Google, gaan ze naar Pinterest of kijken ze een YouTube-video? Lezen ze misschien nog een krant?

Als je weet dat je klanten op een bepaald kanaal meer actief is dan een ander, kun je dat marketingkanaal nog meer gaan inzetten om ze te bereiken.

3. Wat zijn haar grootste frustraties en challenges?

Hoe meer jij weet over de frustraties en uitdagingen van je ideale klant, des te makkelijker kun jij dat aan jouw aanbod koppelen.

Stel, je bent businesscoach en je klant is ondernemer die eindelijk een grote stap wil gaan zetten en ze loopt tegen allerlei zaken op. Dan weet jij waar je haar mee kunt gaan helpen.

Waar loopt jouw klant tegenaan en welke rol kun jij daarin spelen? Speel in op alle emoties die je klant ervaart. Als jij die weet aan te kaarten krijg jij de aandacht omdat je klant zich aangesproken voelt.

Gebruik deze kennis om ze verder aan het denken te zetten.

4. Wat zijn haar dromen en verlangens?

Jouw ideale klant heeft een droom en om die droom te verwezenlijken heeft ze hulp nodig. Probeer te achterhalen wat die droom precies is. Daar moet je soms wat voor doorvragen maar het geeft enorm veel inzicht.

Als jij weet wat de dromen zijn, kun je een schets maken van het eindresultaat na het gebruiken van jouw product. Jij kunt ze precies voorschotelen wat ze nodig hebben om hun doelen te bereiken.

5. Wat zijn de grootste angsten van je ideale klant?

Waar dromen zijn, zijn ook angsten. Waar liggen jouw klanten wakker van? Waar durven ze niet over te praten? Je moet weten dat mensen eerder gemotiveerd om iets te doen vanuit angst (hallo FOMO!) dan vanuit plezier.

De kans is groot dat je jouw ideale klant triggert door die grootste angsten aan te halen. Dit zorgt voor motivatie om de situatie te veranderen.

Dit kun je heel goed doen op je salespagina. Breng alle pijnen samen maar benoem ook de dromen. Zorg ervoor dat je klant zich herkent in beide kanten.

6. Welke communicatiemiddel heeft haar voorkeur?

Zit je in de opstartfase van je bedrijf? Dan is het goed om je af te vragen welk communicatiemiddel je wilt gaan gebruiken. Vraag je ook af welk communicatiemiddel het beste bij je klant past.

Wil jij liever alles tekstueel afhandelen via de mail of een E-book maar kijkt jouw klant liever video’s of luistert ze podcasts? Dan is het goed om te weten hoe je elkaar daarin kunt bereiken.

Zorg dat er variatie mogelijk is maar bewaak wel je eigen grenzen zodat jij je ook prettig blijft voelen.

Robert Collier Quote Always enter the conversation already taking place in the customer's mind

7. Welke zinnen en woorden gebruikt jouw ideale klant?

Om Robert Collier, de schrijver van de eerste zelfhulpboeken, te quoten: ‘Enter the conversation already taking place in the customer’s mind‘. Wat zoiets betekent als: pak het gesprek met je ideale klant op en haak aan op wat er zich afspeelt in hun hoofd. Zorg dat je op hetzelfde level zit. Al die angsten en dromen komen hier samen.

Misschien kun jij precies bieden wat deze klant nodig heeft maar praat jij vakjargon wat niet resoneert met jouw klant. Dan krijg je miscommunicatie en begrijp je elkaar niet.

Wanneer je niet dezelfde taal spreekt als je klant zul je niet dat stukje bewustzijn creëren en kunnen inhaken op dat riedeltje wat er in haar hoofd afspeelt.

Ga dat gesprek met je klant aan. Stel vragen. Zorg voor een connectie. Laat haar vertellen wat er in haar hoofd omgaat. Echt, dit is superleerzaam. Zorg dat je meerdere personen spreekt want hoe meer jij er spreekt, des te meer zinnetjes je gaat herkennen.

Zinnetjes die je letterlijk in je content kunt toepassen waardoor zij denken: ‘Holy shit, het lijkt alsof ze recht in mijn hoofd zit en mijn gedachten kan lezen’.

Luister meer dan dat je praat! Leg ze geen woorden in de mond. Stel alleen vragen en wacht af. Laat juist eens een paar van die ongemakkelijk stiltes vallen, daar komen vaak juist de mooiste woorden uit voort.

Neem het gesprek op (als dat mag) en luister terug. Welke woorden komen steeds terug? Dat is de vocabulaire die jij ook moet gaan gebruiken.

8. Wat maakt haar blij?

We richten ons veel op de zakelijke kant van het verhaal maar wat ook belangrijk is om te beseffen: zaken doen is niet simpelweg een gelduitwisseling.

We zijn allemaal mensen en we willen interactie met anderen zodat we ons beter gaan voelen over onszelf. Door communicatie persoonlijk te maken kun je mensen blijer maken.

Doe eens iets kleins. Stuur een bedankkaartje. Iets persoonlijk waarmee je een glimlach op het gezicht kan toveren. Een klein gebaar kan ervoor zorgen dat je klant zich wel steeds meer gewaardeerd voelt.

Als je dit binnen je bedrijf kunt toepassen, kun je de connectie veel dieper maken. Dit zorgt ervoor dat mensen bij je terug blijven komen en dat ze een positieve review achterlaten.

Of misschien maken ze wel reclame voor je maken, bevelen ze je aan bij anderen. Maak van je klant een fan, dan doet zij het harde werken voor je.

Hoe doe je doelgroeponderzoek - 8 vragen om je doelgroep beter te leren kennen

Hoe verwerk je de antwoorden van de vragen van je doelgroeponderzoek?

Oke, je hebt doelgroeponderzoek gedaan en deze 8 vragen aan je klanten gesteld. En nu?

Zet je kennis in om klanten te bereiken, om connectie te maken. En heb je een nieuw aanbod? Ga dan weer opnieuw in gesprek en blijf dit proces herhalen.

Maak een samenvatting van alle antwoorden zodat je daarmee aan de slag kunt maar ook steeds duidelijker krijgt wie jouw ideale klant nu eigenlijk is.

Pas je content aan op je doelgroep zodat je echt de aandacht krijgt.

Hoe nu verder?

Ja, het doen van doelgroeponderzoek kost je tijd maar deze tijd verdient zichzelf terug doordat jij nog beter kunt aansluiten bij je klanten. Gebruik deze kostbare informatie voor je socials, in je blogs, salespages, mailing, wat dan ook.

Je zult zien dat je hierdoor veel meer resultaat behaalt dan wanneer je denkt je ideale klant wel te kennen. Blijf ontwikkelen, blijf vragen stellen, scherp je content strategie aan en ga ermee aan de slag!

Wil je meer tips over hoe je goede content schrijft om van je volgers klanten te maken? Vraag hieronder het gratis ebook aan.

Gratis ebook: Makkelijk klanten maken van je volgers 

klein Socially Sanne ebook mockup

Bewaar op Pinterest

Hoe doe je doelgroeponderzoek voor je content marketing strategie

Bewaar voor later