Hoe werkt het Pinterest algoritme?
Net als bij veel andere online kanalen werkt Pinterest ook met een algoritme, en daar is de afgelopen jaren nogal wat aan veranderd. Ik geef je een update hoe je rekening kunt houden met het Pinterest algoritme om jouw bedrijf te laten groeien online.
NOTE: Zodra er nieuwe relevante informatie wordt gedeeld vanuit Pinterest, dan zal ik dit aanpassen of toevoegen in dit blog.
Van chronologische feed naar smart feed
We gaan eerst even een aantal jaren terug in de tijd. Voordat de huidige home feed was geïntroduceerd, kreeg je alleen pins te zien van de mensen die jij volgde, in de volgorde dat zij dit pinden of repinde. Dit is veranderd naar een mix van repins van de mensen die jij volgt, pins gebaseerd op jouw interesses (waar heb je bijvoorbeeld op gezocht) en gerelateerde pins aan die pins.
Om Pinterest optimaal te benutten is het dus van belang dat je weet hoe die home feed werkt, zodat je hier het meeste uit kunt halen. Maar ook hoe de overige plaatsingen werken, om je goed te kunnen focussen op jouw content verspreiden.
Het artikel gaat verder onder de afbeelding
De algoritme wijzigingen vanuit Pinterest perspectief
Maar voordat we hier in duiken, kijken we eerst vanuit het perspectief van Pinterest. Waarom is het algoritme zoals het is, wat is hun gedachte hierachter? Nou, Pinterest geeft aan dat zij er voor willen zorgen dat hun gebruikers alleen de meest relevante en inspirerende content laten zien. Logisch, want daardoor zullen Pinterest gebruikers vaker Pinterest openen en ook langer op het platform blijven (en kan Pinterest ze ook meer advertenties voorschotelen).
En om die beleving voor de gebruiker zo positief mogelijk te maken, verzamelt Pinterest gegevens van miljarden pins om te helpen bepalen hoe en waar de pins worden gezien.
En dat gaat een stuk verder dan alleen het plaatje van de pin.
Alles aan de pin is een belangrijk signaal voor Pinterest: de afbeelding, de tekst, de link en zelfs het bord waarop de pin is opgeslagen. Het heeft allemaal invloed op hoe en waar de pin over het platform zal verschijnen.
Klinkt als een logische zet, toch? Vervolgens is het belangrijk om te weten waar jouw pins getoond kunnen worden
Waar worden je pins getoond binnen Pinterest?
1 – Home feed
Dit is de belangrijkste feed, want dit is het eerste dat iemand ziet als ze Pinterest openen. Op de home feed zie je pins (en advertenties) van andere personen, bedrijven en merken waarvan Pinterest denkt dat jij er interesse in hebt, op basis van je recente activiteiten (waar heb je bijvoorbeeld naar gezocht, wat heb je bewaard of aangeklikt) en de profielen die je al volgt. Als bedrijf zijnde is dit een van de belangrijkste manieren waarop iemand jouw content kan ontdekken.
2 – Search feed
In de zoekbalk kun je keywords (zoektermen) invullen over de onderwerpen waarop je wilt zoeken. Als jij zelf keywords gebruikt in je pin omschrijving, dan vergroot je de kans dat Pinterest jouw pins laat zien aan de personene die zoeken naar deze keywords. Het is belangrijk dat je pinomschrijving bestaat uit een paar volledige zinnen met keywords er in.
Belangrijk om te weten is dat 97% van de zoekopdrachten non-branded zijn, niet merk gerelateerd, dat betekent dat mensen over het algemeen gezien starten met basic zoekopdrachten zoals ‘jurkje’, of ‘tafel’. Oftewel, zowel grote als kleine merken maken evenveel kans om mensen te bereiken die een shopping-mindset hebben. Ongeacht hoe groot jouw bedrijf is dus!
Moraal van het verhaal, de juiste keywords gebruiken is essentieel om gevonden te worden op Pinterest. Als je bang bent dat je niet gevonden zult worden tussen de grote jongens, think again, de kansen zijn gelijk! De search feed is dus ook een hele belangrijke plek om je account en pins voor te optimaliseren. Ook hier worden advertenties getoond.
3 – Gerelateerde pins
Als je op een pin klikt wordt deze vergroot in je beeldscherm getoond. Als je vervolgens een beetje naar beneden scrollt, dan toont Pinterest gerelateerde pins. Oftewel, pins waarvan Pinterest denkt dat ze te maken hebben met hetzelfde onderwerp. Dit baseert Pinterest op basis van informatie zoals de pintitel, pinomschrijving, achterliggende URL en zelfs wat er op de foto te zien is.
Gerelateerde pins helpen pinners verschillende versies van een soortgelijk idee te verkennen.
Dus even als voorbeeld, een pin die gaat over ‘de beste tips voor hatha yoga voor beginners’, dan zou een gerelateerde pin bijvoorbeeld kunnen gaan over andere yoga vormen, of yoga kleding of kussens. Iets dat lijkt op waar de getoonde pin over gaat. Ook hier kunnen advertenties getoond worden.
Nog een onmisbare verandering in 2020: Pinterest Fresh Pins
Let even goed op, want dit is een belangrijk odnerdeel voor het huidge Pinterest algoritme.
Ook iets waar we echt niet omheen konden in 2020 waren de ‘fresh pins’. Pinterest schudde de wereld even wakker door flink aan de knoppen te draaien en hun wensenpakketje uit te breiden. Want als het aan Pinterest ligt willen ze zoveel mogelijk nieuwe content zien, dit kunnen pinafbeeldingen en -video’s zijn.
Maar, ze willen dat die pins niet meer oneindig op meerdere borden wordt gedeeld. *En dit is het moment waarop de meeste Pinterest marketeers in licht paniek raakten*
Wat zijn Fresh Pins?
Voor we verder gaan, laat ik even verhelderen wat een fresh pin precies is. Als je het letterlijk vertaalt, zijn het ‘verse pins’, oftewel ‘nieuwe pins’.
Wanneer is iets een nieuwe pin?
Als deze nooit eerder is geüpload op Pinterest.
Het gaat dus echt om de pinafbeelding (of video, maar voor het gemak benoem ik een afbeelding en bedoel ik dus tevens video, oké? Oké.)
Dus je hebt een pinafbeelding die nooit eerder is geüpload naar Pinterest, met een achterliggende url.
Dat is je fresh pin.
Als je een pin over meerdere borden verspreidt, is het aan te raden om de pintitel en de pinomschrijving iets aan te passen. Dit doe je door bijvoorbeeld enkele woorden te vervangen door synoniemen, of door de tekst ietsje anders te maken.
Kun je je voorstellen dat dit nogal wat vragen op riep?
Want wat betekent dit voor creators?
Kun je nog wel je pin op meerdere borden plaatsen?
Hoeveel nieuwe content moeten we dan wel niet maken?
Moeten we weer massaal terug naar Facebook? Nee grapje, dat heb ik me nooit afgevraagd 😜
Kun je pins nog op meerdere borden bewaren?
Ja, dit mag nog gewoon, maar het is verstandig om gebruik te maken van de planning tool Tailwind.
Dankzij de ‘SmartGuide’ van Tailwind weet je precies of je de juiste richtlijnen van Pinterest hanteert. Als je namelijk te veel dreigt te pinnen (vanaf 50 pins per dag, maar dat is behoorlijk veel hoor) of op teveel borden wilt pinnen (geadviseerd wordt maximaal 10 borden), dan geven ze meteen tijdens het inplannen een seintje. Zo weet je dus altijd of je op safe speelt.
Is het nog slim om content van anderen te pinnen?
Dit werd voorheen veel gedaan, maar Pinterest heeft aangegeven dat ze bedrijven adviseren om juist zoveel mogelijk van je eigen content te pinnen. Dus repinnen van andermans content heeft in principe geen voordeel voor jouw account. Eigen content heeft voorrang.
Hoe vaak moet je pinnen?
Ook dit was voor de algoritme update een stuk hoger dan nu. Waar je toen gerust 25 tot 50 pins kon pinnen om resultaat te halen, is dit nu ongeveer gehalveerd, dus dat is goed nieuws. Ik adviseer wel om minimaal 1 tot 5 pins per dag te plaatsen. De hoeveelheid pins die je kunt plaatsen is ook afhankelijk van de hoeveelheid content waar je naar kunt verwijzen.
Heb je bijvoorbeeld veel blogartieklen of producten op je site staan, dan kun je waarschijnlijk een hoop pins plaatsen.
Heb je dit (nog) niet, begin dan met een wat lager aantal en bouw vanaf daar op.
Als je net start met Pinterest dan kun je ook prima met 1 pin per dag beginnen, ook dan werk je al aan je zichtbaarheid en vindbaarheid, vanuit daar kun je langzaam opbouwen.
Hoe kom ik aan fresh pins?
Alleen de afbeelding hoeft nieuw te zijn, dus niet per se de achterliggende URL. Dit betekent dat je ook gerust voor oudere blogartikelen (mits nog relevant) nieuwe afbeeldingen kunt maken om toch aan fresh pins te komen. Houd hier dus rekening mee in je content strategie dat je zoveel mogelijk evergreen content (dat is content die voor langere tijd relevant en actueel is) maakt om naar te kunnen blijven verwijzen. Content om naar te verwijzen is bijvoorbeeld je blog, je gratis weggever, podcast, video’s, landingspagina’s, aanbod, reviews etc.
Canva is your best friend
Zelf gebruik ik Canva om snel en eenvoudig nieuwe pinafbeeldingen te maken. Ik werk met een aantal vaste templates die ik voor elk nieuw blogartikel gebruik, of als ik oudere artikelen opnieuw wil promoten. Zo hoef ik alleen even de tekst en eventueel de foto aan te passen, en heb je binnen no time een nieuwe afbeelding gemaakt.
Hoe kun je het beste werken met het Pinterest algoritme?
Focus je op evergreen long form content om naar te kunnen blijven verwijzen.
Maak gebruik van Canva om snel en eenvoudig meerdere pin templates te maken.
Plan je content vooruit zodat je er niet dagelijks naar om hoeft te kijken.
Niet vergeten, Pinterest is een zoekmachine
Wat belangrijk is te onthouden, is dat je moet denken vanuit Pinterest als een zoekmachine. Net zoals Google scant het alle informatie op het kanaal, om vervolgens de allerbeste resultaten aan jou te tonen. Als je op een specifieke zoekterm zoekt in Google, bijvoorbeeld ‘recept voor appeltaart’, dan wordt Google volledig gescand om te kijken welke artikelen het beste passen, hoe lang zijn ze, staan er video’s op, afbeeldingen, in hoeverre is de website geoptimaliseerd voor zoekmachines (dus SEO, Search Engine Optimization) etc
Pinterest heeft een soortgelijk ranking systeem waarbij ze er op letten dat de resultaten naar boven komen die het beste bij die zoekopdracht passen. Pinterest is hier ontzettend goed op ingericht, en ook met een goede reden, want ze proberen echt te denken vanuit de gebruiker.
Als er namelijk steeds resultaten naar boven komen die niet met de zoekopdracht te maken hebben, dan zullen mensen Pinterest al snel niet meer gaan gebruiken, en raken ze die gebruikers kwijt. Dat wil Pinterest natuurlijk niet. Vandaar de keuze voor dit algoritme.
Hoe zorg je er voor dat jouw content getoond wordt?
Om bovenaan te komen in de zoekopdrachten moet je gebruik maken van Pinterest SEO. Maar ook kwalitatieve content is enorm belangrijk. En hoe beter de kwaliteit van je pins, des te vaker ze worden gerepind (bewaard door anderen). En hoe meer engagement jouw pin heeft, bijvoorbeeld des te vaker je pin wordt gerepind, hoe groter de kans dat Pinterest je pin vaker zal tonen in de zoekopdrachten, omdat het wordt gezien als een kwalitatieve pin. En dan is de cirkel dus weer rond.
Dit is even een simpel voorbeeld, want achter de schermen gaat het er veel complexer aan toe. Daar zijn zoveel radartjes aan het werk om voor jou een feed samen te stellen die goed past bij jouw interesses. Daarom kan het ook goed zijn dat jij andere resultaten te zien krijgt in je feed dan ik, ook al zouden we op hetzelfde zoekwoord zoeken.
Hoe kom je onder de aandacht? Tips:
Maar hoe zorg je er nou voor dat je content überhaupt onder de aandacht komt bij jouw doelgroep? Ik geef je een aantal tips om mee aan de slag te gaan:
Zorg voor interessante en relevante content
Zorg er voor dat je content engaging is voor je volgers, want als zij interactie hebben met je content, dan geeft dat een seintje aan Pinterest dat het goede, waardevolle content is die zeker verder verspreid moet worden.
Maak gebruik van de juiste zoekwoorden
Voeg goede SEO keywords toe aan je pin omschrijving zodat je pin wordt getoond aan de mensen die er specifiek naar zoeken. Andere belangrijke plaatsen waar zoekwoorden worden gebruikt zijn je accountnaam, profielomschrijving, bordtitel, bordomschrijving, pintitel en zelfs de tekst op je pinafbeelding.
Als je content nog zo goed en mooi is, maar niet is geoptimaliseerd voor SEO, dan wordt deze niet goed uitgeserveerd. Het is dus belangrijk om dit allebei goed toe te passen.
Is je profiel nog actueel?
Als je Pinterest al langere tijd gebruikt, of je hebt veel pins gepind en gerepind, dan is het slim om af en toe een grote schoonmaak te houden op je Pinterest account.
Begin eerst eens te kijken naar je profiel. Matcht de omschrijving nog wel met wie je bent en wat je aanbiedt, en staan er goede keywords in je omschrijving waar je op gevonden wilt worden? Is het direct duidelijk wie je bent, wat je doet en heb je een call to action toegevoegd?
Is de huisstijl nog in lijn met je website, blog of shop?
Ruim je Pinterest borden op
Kijk vervolgens kritisch naar je borden. Denk weer vanuit je doelgroep. Zijn dit borden die passen bij zijn of haar interesses? Of is dat bord met de laatste kapseltrends echt een ver van je bed show als het gaat om jouw aanbod van je bedrijf en waar je ideale klant op zoekt?
Als je borden hebt die niet goed aansluiten met je publiek, dan hoef je ze niet te verwijderen, maar zet ze dan op ‘verborgen’. Op die manier zijn ze niet meer zichtbaar voor anderen, maar kun jij de pins nog wel gewoon inzien en er nieuwe pins bij pinnen, die dan dus ook alleen voor jou zichtbaar zijn.
Maar voordat je borden gaat archiveren is er nog een belangrijke stap. Kijk namelijk eerst of er pins bij zitten die veel interactie hebben gehad, want die resultaten verdwijnen ook op het moment dat je een bord archiveert. Kijk dus of je die specifieke pins eventuele kunt verplaatsen naar een ander relevant bord, om te voorkomen dat je die engagement kwijt raakt.
Lees ook waarom je nooit pins moet verwijderen
Bordomschrijvingen optimaliseren
Nu je weet welke borden relevant zijn voor jouw publiek, kijk dan of je de bordomschrijvingen kunt optimaliseren. Ook hier is het belangrijk dat je belangrijke zoekwoorden toevoegt, zodat Pinterest begrijpt dat de pins die je toevoegt aan een bepaald bord, ook goed aansluit op de inhoud hiervan. Zo kunnen ze nog gerichter jouw content aan de juiste personen tonen.
Let goed op de titel van het bord. Een bord met de titel ‘Yummy get in my tummy’ klinkt super gezellig, maar de kans dat mensen dat ook werkelijk in zullen typen in de zoekbalk is vrij klein.
Kies dus liever voor een titel als: Suikervrije toetjes, of Glutenvrije broodrecepten (tip: maak gerust borden met algemenere titels aan (bijvoorbeeld ‘yin yoga houdingen’), gecombineerd met borden met specifiekere bordtitels (bijvoorbeeld ‘yin yoga houdingen zwangerschap’).
De titel en beschrijving die je een bord geeft, zorgt er voor hoe goed vindbaar je bord is voor potentiële volgers. Het is dus super belangrijk dat je duidelijke bordtitels gebruikt en bordomschrijvingen die rijk zijn aan goede keywords.
Poeh een heel verhaal, maar ik hoop dat het helder voor je is geworden waar kansen voor je liggen op Pinterest.
Wil je beginnen op Pinterest, meld je dan aan voor mijn gratis Pinterest Mini Training!
Ik ben benieuwd, gebruik jij Pinterest al voor je onderneming? Laat een reactie achter onder deze post!
Liefs Sanne
Lees ook 10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf, wel of niet hashtags inzetten op Pinterest, of 33 snelle Pinterest tips om direct in te zetten.
Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!
Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!
enorm duidelijk artikel, fresh pins werken diefstal in de hand, heel veel pinners reuploaden nu foto’s van anderen zonder, links en credits, dit levert ze veel meer views op dan het repinnen van deze foto’s. Dit reuploaden is diefstal van andermans eigendom (copyright) , maar who cares. Nadat er continu op deze manier werk van mij werd gestolen, heb ik mijn account beëindigd. Pinterest is niet langer betrouwbaar.
Hi Maaike, wat vervelend dat je dit zo ervaren hebt. Je kunt een watermerk over je pinbare afbeeldingen plaatsen om dit te voorkomen